המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה שבה אחר הצהריים (שני) מקהיר אחרי יום אחד - כשלפי שעה אין התקדמות במגעים. עדיין לא ברור אם ומתי תתקיים הפגישה הבאה.
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שנפגש הבוקר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ימריא לקהיר בניסיון להגיע להבנות על ציר פילדלפי, כשהציפיות בישראל נמוכות באשר לסיכויי ההצלחה שלו. גורם מדיני אמר כי בהצעה האמריקנית שהוגשה בשיחות יש פתרון לעניין ציר פילדלפי שמקובל על נתניהו, אך זה עדיין לא פותר את המשבר עם המצרים. בפגישותיו בישראל אמר מזכיר המדינה שנתניהו שינה את עמדתו ויגיע להסכם בגלל "הסכנה הביטחונית הטמונה".
3 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
נתניהו ובלינקן בפגישתם הבוקר
(צילום: חיים צח / לע״מ)
גורם שמעורה בפרטי השיחות בקהיר אמר כי מדובר בשעות קריטיות מאוד. לדבריו, "סיפור ציר פילדלפי עדיין פתוח" ואין הסכמות לגביו, וראש הממשלה נתניהו לא מוכן לוותר על עמדתו בעניין. הפער הוא שישראל מוכנה לרדד שם כוחות, אך המצרים והפלסטינים מתעקשים על נסיגה מלאה. גורם ישראלי אמר כי המצרים לא מוכנים אפילו להעביר לחמאס את העמדה הישראלית. המצרים מסרבים לכל נוכחות של ישראל בציר פילדלפי, ומדובר במשבר חריף מאוד.
הבוקר נפגש כאמור בלינקן, שהגיע לאזור בפעם התשיעית מאז תחילת המלחמה, עם נתניהו במשרד רה"מ בירושלים. הפגישה ארכה כשלוש שעות, ומלשכת ראש הממשלה נמסר כי הפגישה "התנהלה ברוח טובה", ובמהלכה חזר נתניהו "על מחויבותה של ישראל להצעה האמריקנית העדכנית בעניין שחרור חטופינו - הלוקחת בחשבון את הצרכים הביטחוניים של ישראל, שעליהם הוא עומד בתוקף".
פגישת נתניהו-בלינקן, הבוקר
(צילום: איתי בית-און / לע״מ)

גורם מדיני אמר הערב כי הפגישה בין נתניהו לבלינקן הייתה טובה, ושהאמריקנים לא דחו את ההיגיון האסטרטגי והביטחוני שראש הממשלה הציג לגבי העקרונות שעליהם הוא מתעקש. "ההצעה האמריקנית שהוצגה בדוחא מתחשבת בצורכי הביטחון של ישראל ולכן אנו מסכימים לה", אמר הגורם. "ההבנה האמריקנית לגבי הצרכים הביטחוניים של ישראל עלתה גם בפגישה היום. מצד אחד יש את העובדה הפשוטה שישראל הסכימה להצעה האמריקנית העדכנית והאמריקנים פחות או יותר איתנו. כנראה שהם באותו קו איתנו.
"מהצד השני יש את חמאס שמתנגד רשמית באופן מוצהר, ואז קורה מצב אבסורדי שגורמים בתוך המו"מ תוקפים את ראש הממשלה למרות שאנו מסכימים להצעה האמריקנית, ולמרות שחמאס מודיע שהוא מתנגד. הם מציגים את ראש הממשלה כמי שמונע את העסקה, זה פשוט הזוי. הם מוציאים תזה חדשה - 'עסקה או מלחמה אזורית'. נתניהו לא מקבל את התזה הזאת, והוא מעריך שאיראן וחיזבאללה מחפשות הזדמנויות לתקוף בכל מקרה ושההיפך נכון - אם ישראל תיכנע לחמאס ותפסיק את המלחמה לפני שאנחנו משיגים את כל היעדים שלנו זה ישדר מסר של חולשה לכל האזור, וזה מה שיכול להביא למלחמה אזורית".
לדברי אותו גורם, "ברגע שהאויב רואה שאנו חלשים הוא יתקוף אותנו יותר. למה איראן מעוניינת בעסקה? היא לא מעוניינת שחטופינו יחזרו, היא רוצה לרדת מהעץ של תגובה משמעותית שעלולה להוביל לחישוב מוטעה ואז למלחמה אזורית - והיא לא רוצה את זה. הדבר השני הוא שהם רוצים לשמור על הפרוקסי שלהם. הם יודעים שאם אנו מפסיקים המלחמה לפני השגת היעדים שלנו - חמאס נשאר בשלטון והפרוקסי של איראן נשארים. בשביל מה חיילים שלנו נפלו? הם אומרים שלא יקרה כלום אם ניסוג מפילדלפי ונדע להתמודד? ראש הממשלה לא מוכן לקבל את זה".
3 צפייה בגלריה
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל )
לטענתו, "אם אנחנו יוצאים מפילדלפי ונכנעים לחמאס לא בטוח שנוכל לחזור כי יופעל על ישראל לחץ מדיני כבד. אנו רואים עכשיו איזה לחצים מופעלים עלינו. מה יקרה אם אנחנו יוצאים מציר פילדלפי ויש הפסקת אש ואחרי זה רוצים לחזור לשם? הרי ייפתחו עלינו שערי גיהנום מבחינה מדינית. מי יודע אם האמריקנים יתמכו בנו, מי יודע מי יהיה אז בבית הלבן. ראש הממשלה ממשיך לעמוד על העקרונות שלו, וישראל שמחה שהאמריקנים מבינים את צורכי הבטחון שלה במקביל לניסיונות להחזיר את חטופינו".
מוקדם יותר גם גורם מצרי אמר כי השיחות שהתנהלו עם המשלחת הישראלית בקהיר לא השיגו פריצת דרך כלשהי, על אף שנמשכו שעות ארוכות. לפי הגורם, השיחות התמקדו בסוגיית הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי. "ישראל עדיין מתעקשת לשמור על השליטה בגבול עזה-מצרים, וגם בציר שחוצה את עזה (נצרים). המשלחת לא הציעה שום דבר חדש", אמר.
הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי שבגבול דרום הרצועה עם מצרים, נזכיר, מהווה מכשול מרכזי בשיחות. מדובר ב"צינור החמצן" של חמאס, שדרך מנהרות ההברחה בו ארגון הטרור העביר תחמושת ונשק רב שסייעו לו להתעצם לאורך השנים. מאז כיבוש הציר בחודש מאי האחרון ישראל פועלת לחשוף ולפרק את המתווים התת-קרקעיים הרבים באזור. במתווה הישראלי שהוגש באותו חודש לא הייתה התייחסות לציר פילדלפי, אבל בפועל ישראל הסכימה לסגת משטחי הרצועה – והקטארים הבטיחו לחמאס שהדבר יכלול גם את ציר פילדלפי.
פגישת הרצוג-בלינקן, הבוקר
(צילום: רויטרס )

אולם במסמך ההבהרות של נתניהו מיולי נכללה הדרישה להישאר בציר, ובחמאס האשימו כי מדובר בניסיון של נתניהו לטרפד את העסקה. נתניהו טוען מצדו כי חמאס הוא זה שהעלה שורת תיקונים למתווה ממאי, וכי התעקשות ארגון הטרור על נסיגה מציר פילדלפי היא חלק מתוכניתו להתחמש מחדש.
למרות האופטימיות שהשמיעו גורמים מסוימים בתום הפסגה בדוחא בירת קטאר בסוף השבוע שעבר, בקרב העוסקים במגעים להסכם שוררת פסימיות. בחמאס לא דחו באופן חד-משמעי את המתווה, אך אמרו אמש כי ההצעה החדשה של האמריקנים "עונה על דרישות נתניהו, כולל דחיית הפסקת אש קבועה ואי-נסיגה מלאה מעזה", ומונעת עסקה.
בהודעת ארגון הטרור נכתב: "ההצעה החדשה נותנת מענה לתנאי נתניהו ומתיישבת איתם, בעיקר דחיית הפסקת האש לצמיתות והנסיגה המקיפה מרצועת עזה, והתעקשותו להמשיך בכיבוש נצרים, מעבר רפיח וציר פילדלפי. כמו כן, נקבעו תנאים חדשים בתיק חילופי האסירים, ונתניהו חזר בו מתנאים אחרים - וזה מונע את השלמת העסקה".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. בחמאס לא דחו באופן חד-משמעי את המתווה
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
גורם שבקיא במשא ומתן אמר כי המצב כעת מורכב ועדין, ונדרשת סבלנות כדי לראות התפתחויות. לדבריו, ברור כי ללא פשרה מצד נתניהו - לא תהיה עסקה. בכיר ישראלי טען כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר שומר את הקלפים קרוב לחזה. "אולי הוא מחכה להתפתחות מלחמה אזורית עם איראן וחיזבאללה. רק אם יבין שאין לו ברירה, תיתכן עסקה", אמר.
ראש הממשלה נתניהו אמר אתמול בפתח ישיבת הממשלה בהתייחס להתפתחויות השונות: "אנו מקיימים משא-ומתן, ולא מתן-ומתן. יש דברים שאנחנו יכולים להיות גמישים לגביהם, ויש דברים שאנחנו לא יכולים להיות גמישים לגביהם - ואנחנו מתעקשים עליהם".
נתניהו הדגיש: "אנחנו יודעים היטב להבדיל בין השניים. לכן, לצד המאמצים הכבירים שאנו עושים להחזרת חטופינו, אנחנו עומדים איתן על העקרונות שקבענו, שהם חיוניים לביטחון ישראל. חמאס, עד לרגע זה, דבק בסרבנותו. הוא אפילו לא שלח נציג לשיחות בדוחא. ולכן, את הלחץ צריך להפנות לחמאס ולסינוואר, לא לממשלת ישראל. הלחץ הצבאי החזק, והלחץ המדיני החזק, הם הדרך להשגת שחרור חטופינו".
פורסם לראשונה: 18:25, 19.08.24