יותר מ-1,500 קילומטרים מישראל: הלילה (בין שישי לשבת), 25 ימים בדיוק אחרי מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, החלו להתפרסם בשעה 02:00 דיווחים ראשונים באיראן על הדי פיצוצים - והתגובה הישראלית החלה.
במשך יותר משלוש שעות אינטנסיביות, בשלושה גלים שונים, תקפו עשרות מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר מתחמים צבאיים, מערכות הגנה אוויריות, מתקני ייצור טילים ומשגרי טילי קרקע-קרקע במחוזות טהרן וכן במחוזות חוזסטאן ואילאם שבמערב המדינה. לפי "ניו יורק טיימס", הפגיעה הייתה ב-20 יעדים שונים, אך בטהרן ניסו הבוקר לגמד זאת - בצל מסרי האזהרה שקיבלו מארה"ב מפני תגובה אפשרית. הנחיות פיקוד העורף, לפי שעה, לא השתנו.
התקיפות באיראן

נזק בשמסאבאד שמדרום לטהרן

מפה
10 צפייה בגלריה
איראן השעתה את כל הטיסות בשטחה
איראן השעתה את כל הטיסות בשטחה
שמי איראן במהלך המתקפה הישראלית
(צילום: AFP)

כתבות נוספות

הגל הראשון החל כאמור בשעה 02:00 (שעון ישראל) עם דיווחים על הדי פיצוצים בטהרן, וגם בסוריה ובעיראק - מה שהוביל לסגירת המרחב האווירי בהן. לפי הדיווחים, בגל הזה נפגעו בעיקר מערכות ההגנה האוויריות בכל שלוש המדינות, ככל הנראה כדי לאפשר חופש פעולה למטוסי חיל האוויר להמשך התקיפה.
ואולם, בזמן אמת זה לא היה ברור: למשמע קול הפיצוצים, תושבים מבוהלים יצאו אל הרחובות באיראן, והיה חשש שבין השאר נפגעו שדות התעופה בבירה האיראנית. זמן קצר לאחר מכן, סביב השעה 02:30 - אישר דובר צה"ל באופן רשמי: "צה"ל תוקף באופן מדויק מטרות צבאיות באיראן, בתגובה להתקפות המתמשכות של המשטר באיראן לעבר מדינת ישראל בחודשים האחרונים, בהתאם להנחיית הדרג המדיני".
10 צפייה בגלריה
התקיפה הישראלית בטהרן
התקיפה הישראלית בטהרן
האש בטהרן
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בהצהרה באנגלית לתקשורת הזרה כי לישראל "יש את הזכות והחובה להגיב" לאיראן, "כמו כל מדינה ריבונית אחרת בעולם". הוא ציין כי התקיפה מתרחשת בתגובה לחודשים של פעולות איראניות נגד ישראל מאז 7 באוקטובר, כולל מצד שלוחיה.
בשלב זה, האיראנים התמקדו בניסיון לגמד את מה שמתרחש - ובדיווחים מהמדינה נמסר כי מקור הדי הפיצוצים שנשמעים הם במערכות ההגנה האווירית שמיירטות את המתקפה של צה"ל. ב-BBC צוין זמן קצר לאחר מכן כי לא ברור אילו אתרים נפגעו באיראן, שכן טהרן אומרת שהשגרה נמשכת - וגם ישראל לא מוסרת מידע על מה היא תוקפת מלבד המונח "מטרות צבאיות".
תורים בתחנות הדלק באיראן

10 צפייה בגלריה
תיעוד ערבי מהתקיפה באיראן
תיעוד ערבי מהתקיפה באיראן
"לא ליד ולא בערך". האש באיראן
10 צפייה בגלריה
תיעוד ערבי מהתקיפה באיראן
תיעוד ערבי מהתקיפה באיראן
איראן, הלילה
סביב השעה 03:00 דווח כי הנשיא ג'ו ביידן "מעודכן מקרוב" בהתפתחויות. כחצי שעה לאחר מכן, הפנטגון הבהיר כי ארה"ב לא מעורבת בתקיפה באיראן, על אף שהיא מעודכנת בה. ישראל, למעשה, שיתפה את ארה"ב במה שהיא מתכננת לעשות, ולא הפתיעה אותה חרף הדלפות מסמכי הפנטגון. בשעה 04:15 התפרסמו דיווחים נוספים על כך שביידן והאריס עודכנו במתקפה.
בכל אופן, כמעט עד השעה 04:00 המשיכו כלי התקשורת בעולם לדווח כי עדיין לא ברור מה נפגע והיכן, וציינו כי גם סוריה מסרה שתקיפות אוויריות ישראליות פגעו באתרים צבאיים במרכזה ובדרומה. אלא שאז התפרסמו באיראן דיווחים על גל תקיפות נוסף, ותיעודים של ניסיונות יירוט בשמיים.
בגל הזה כבר פגעה ישראל במתקני ייצור טילי הקרקע-קרקע האיראניים, וגורם ישראלי שמעורה בפרטים אמר כי "המודיעין שהביא אמ"ן באירוע הזה הוא מדע בדיוני מעבר לכל דמיון, בצורה קיצונית. הפגיעה הייתה בצורה מדויקת במפעלים שמייצרים טילי קרקע-קרקע, כדי שהפגיעה באיראן תהיה משמעותית במיוחד. זה מודיעין 16 ספרות מדויק (נ"צ מלא) על המפעל שאין לו תחליף, ופגיעה מדויקת של חיל האוויר, לא ליד ולא בערך".
בינתיים, בזמן שהטייסים עדיין בשטח אויב, החלו לשכותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לפרסם תמונות שלהם מבור הפיקוד של אגף המבצעים. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי התקיפות בגל הנוסף הסתיימו כחצי שעה לאחר שהחלו, סביב השעה 05:00, וכוונו בין השאר לעבר מערכות הגנה אווירית, מתקני ייצור טילים וכטב"מים ואתרי שיגור.

"אם איראן תעשה טעות - נגיב"

בשעה 06:00 בבוקר הכריז צה"ל כי מטוסי חיל האוויר שבו לארץ בשלום, אחרי תקיפת מערכות נ"מ וטילי קרקע-קרקע באיראן, ומסר כי שם המבצע הוא "ימי תשובה".
הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בבור בקריה
(צילום: דובר צה"ל)

גלנט ונתניהו
(צילום: עומר מירון, לע״מ)

10 צפייה בגלריה
שמי טהרן, בירת איראן, אחרי תקיפת ישראל
שמי טהרן, בירת איראן, אחרי תקיפת ישראל
שמי טהרן, הבוקר
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

לקריאה נוספת

לפי ההודעה הרשמית של צה"ל, "מטוסי וכלי טיס של חיל האוויר תקפו בהכוונה מודיעינית, אמצעי ייצור טילים אותם איראן שיגרה לעבר מדינת ישראל בשנה האחרונה. במקביל, הותקפו מערכי טילי קרקע-אוויר ויכולות אוויריות נוספות של איראן, שנועדו להגביל את חופש הפעולה האווירי של ישראל לפעולה באיראן. לצה"ל יכולות מבצעיות התקפיות רבות, חלקן יצאו היום לפועל בתקיפת מערכים אסטרטגיים בעומק איראן. למדינת ישראל שמורה הזכות והחובה להגן על אזרחי המדינה, באם המשטר באיראן ימשיך בהתקפותיו כלפי מדינת ישראל ואזרחיה".
"היקף הנזקים והתוצאות יתבררו בהמשך, אבל כבר כעת יש חופש פעולה רחב יותר לצה"ל", אמרו בצה"ל. "אנו ממוקדים במטרות המלחמה בלבנון ובעזה, ואיראן דוחפת להסלמה אזורית. אנו במוכנות שיא בהגנה ובהתקפה ואין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. אנו בהערכת מצב מודיעינית ומבצעית מתמשכת. הוכחנו שביכולתנו לתקוף בכל נקודה במזרח התיכון".
בשלב זה פרסם הגרי הצהרה נוספת באנגלית לתקשורת הזרה: "אני יכול כעת לאשר כי השלמנו את התגובה הישראלית למתקפות איראן נגד ישראל. ביצענו תקיפות ממוקדות ומדויקות לעבר מטרות צבאיות באיראן — וסיכלנו איומים מיידיים על מדינת ישראל. משימת צה״ל הושלמה. אם המשטר באיראן יעשה את הטעות ויפתח בסבב חדש של הסלמה — נהיה מחויבים להגיב. המסר שלנו ברור: כל מי שמאיים על מדינת ישראל ושואף לגרור את האזור להסלמה רחבה יותר — ישלם מחיר כבד. הוכחנו היום שיש לנו את היכולת לפעול בנחישות, ושאנו מוכנים, בהתקפה ובהגנה, להגן על מדינת ישראל ועל אזרחי ישראל".
10 צפייה בגלריה
הכותרות בעולם אחרי מתקפת ישראל על איראן
הכותרות בעולם אחרי מתקפת ישראל על איראן
המתקפה תפסה את הכותרות הראשיות בעולם
כ-20 דקות לאחר ההודעה של צה"ל, בשיחה עם כתבים, בכיר בבית הלבן אמר כי ארה"ב מעניקה לישראל גיבוי מלא, ומזהירה את איראן מפני "השלכות" אם תגיב לתקיפה של צה"ל - שהוגדרה "הגנה עצמית". לדברי הבכיר, "פרסנו סוללת טילים ופעלנו לחיזוק מערכות ההגנה האווירית של ישראל לקראת תגובת הלילה. הנשיא ביידן וסגנית הנשיא האריס הוכיחו בבירור שתמיד נעזור להגן ישראל מפני איראן וארגוני הטרור שלה". המסר האמריקני המרכזי היה כי זה צריך להיות סוף המתקפות הישירות בין איראן לישראל.
ואולם, בישראל מעריכים כי איראן תגיב. לאחר שניסתה לאורך כל הלילה לגמד את תוצאות התקיפות, בשעה 06:30 היא הודתה לראשונה כי נגרם "נזק מינימלי בכמה אתרים", אך הדגישה כי מערכות ההגנה האוויריות שלה התעמתו בהצלחה עם "התוקפנות הישראלית".
סביב השעה 08:00 בבוקר, איראן הודיעה שהמרחב האווירי שלה ייפתח בשעה 09:00 שעון מקומי (08:30 בישראל). לאורך המתקפה הישראלית, לא טסו מטוסים אזרחיים בשמי איראן.
במשך רוב השעות שחלפו מאז, הקפדיו באיראן לשדר בעיקר תמונות שגרה מהערים השונות, לטעון ל"נזק מינימלי" במתקפה וללעוג לה. ואולם, סביב השעה 11:00 בבוקר הודה לראשונה צבא איראן: שני חיילים נהרגו בתקיפות.