1 צפייה בגלריה
שריפה בכלא אווין שבטהרן, אירן, כשברקע מחאת החיג'אב.
שריפה בכלא אווין שבטהרן, אירן, כשברקע מחאת החיג'אב.
האש בכלא אווין בסוף השבוע
כלא אווין האיראני, שעלה שוב לכותרות בסוף השבוע אחרי שפרצה בו שריפה ובקעו מתוכו קריאות בנוסח "מוות לדיקטטור", נודע לשמצה בעולם כולו. נשלחים אליו העצירים הבעייתיים - אסירים פוליטיים, אסירות שחשודות בקשרים עם "המערב", איראנים בעלי אזרחות כפולה שנשלחו, לפחות לפי כתבי האישום שהוגשו נגדם, לרגל או "לייצר בעיות".
הכלא הוקם עוד בתקופת שלטונו של השאה הפרסי, אך שימש כתחנת מעצר שנועדה להכיל עד 320 אסירים. אחרי עלייתו לשלטון של האייתוללה חומייני הורחב הכלא והוקמו בו יותר מ-100 תאי בידוד עבור אסירים בעייתיים במיוחד. לאורך השנים פורסמו פרטים על שיטות הענישה הנהוגות בכלא אווין, כמו למשל אינוס בידי הסוהרים: חוקר משטרתי נכנס לתא, מצביע על אסיר מסוים, והסוהרים מעבירים אותו לתא מיוחד, מפשיטים אותו ופוגעים בו. דבר דומה נעשה לאסירות: קודם כל אונס קבוצתי, כדי להכניס אותן לאווירת הכלא ולמשמעת הנוקשה.
סיפורו של מזיאר בהארי מכה בי מאז שמעתי אותו לראשונה ועד היום. הוא השלישי מבני משפחתו שישב בכלא אווין. אביו היה הראשון, בסוף תקופת השאה, אז הוא הואשם במגע עם הקושרים האיסלאמיסטים. אחריו הגיעה האחות, מרים, שנעצרה בתקופת שלטונו של חומייני, ישבה בכלא שש שנים ומתה זמן קצר לאחר שחרורה, אחרי שלפי עדויות סבלה ממעשי אונס אלימים בכלא. ואז הגיע תורו של הבן והאח הצעיר מזיאר, עיתונאי שעבד עבור "ניוזוויק". בספרו "ואז הגיעו גם אליי" הוא מתאר בפרוטרוט את הנסיבות שהובילו למעצרו ואת הזוועות בכלא. הסאטיריקן והמגיש האמריקני ג'ון סטיוארט נכבש והפך את הסיפור האישי לסרט הקולנוע "רוז ווטר".
בהארי, וגם מרינה ניעמת שהייתה אסירה באיראן, הגיעו לישראל. הוא, בשביל הסרט, והיא לגולל את סיפורה. פגשתי את שניהם כמה פעמים. הם סיפרו לישראלים על החיים באיראן ועל הכלא הנורא, ובינתיים התאהבו במדינה ושבו לכאן שוב ושוב. כעת הם עסוקים במאמץ לחלץ עוד פרטים על השריפה והמהומה בין חומות הכלא.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
על עניין אחד אין מחלוקת: האש פרצה בכלא בשבת בערב והעשן הסמיך נראה למרחוק במשך שעות ארוכות. לגבי ההמשך יש שתי גרסאות: השלטונות, ובראשם התובע הכללי האיראני, טוענים שקטטה בין אסירים הביאה להצתה. מנגד, קרובי משפחה של אסירים פוליטיים מתעקשים שדווקא שלטונות הכלא הציתו את האש על מנת לדכא אסירים שמחו על הריגתה של הצעירה מהסא אמיני בידי אנשי ביטחון בטהרן.
אתמול שוחחתי עם אסיר-לשעבר נוסף, שביקש לא להזדהות. הוא נמצא כיום בקנדה, אבל שני אחיו הצעירים נחטפו מתוך ההפגנות בטהרן והועברו לכלא אווין. בן שיחי יודע היטב מה צפוי לאחיו. "מעולם לא חשפתי מול משפחתי איך 'טיפלו' בי בכלא", סיפר. "מוטב שלא יידעו". עוד אנחנו משוחחים ואזרח איראני נוסף כותב לשנינו שבכלא הושגה רגיעה, אך כל הדרכים אליו עדיין חסומות. שליט איראן חמינאי והנשיא ראיסי האשימו אתמול את נשיא ארה"ב ביידן במהומות בכלא אווין. לפחות הפעם ישראל לא הוזכרה.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il