ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (שלישי) דיון בנוגע לאפשרות ששופטי בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC) ייענו לבקשה של התובע הראשי של בית הדין קארים חאן ויוציאו צווי מעצר נגדו ונגד שר הביטחון יואב גלנט. בדיון השתתפו בין השאר שר המשפטים יריב לוין, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, מארק ישראל סלם)
נתניהו מעריך שבית הדין ייענה לבקשת התובע ויוציא נגדו צווים כבר בקרוב – אולי לפני נסיעתו לנאום בקונגרס ב-24 ביולי, אך לפי שעה - אין אינדיקציה לכאן או לכאן. עובדתית, ככל שמתרחקים מהמועד שבו התובע חאן הגיש את הבקשה - ב-20 במאי - מתקרב הרגע שבו הרכב הקדם משפט אמור לקבל החלטה. יחד עם זאת, אין תאריך משוער. מהתקדימים בבית הדין בהאג עולה כי לוקח בין חודש לשמונה - ינואר במקרה זה, עד שבית הדין מחליט על הוצאת צווים. במקרה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לדוגמה, זה לקח חודש.
מאחר שהתובע חאן הגיש את הבקשה בפומבי - גם ההחלטה של בית הדין סביר שתתפרסם בפומבי ולא תהיה חשאית. יחד עם זאת, לא מן הנמנע שצווי המעצר יוצאו בחשאי כדי למנוע מהצדדים לשבש הליכים.

פנייה אישית ירדה מהפרק

בישראל כבר דנים ביום שאחרי - במקרה שהשופטים בהאג אכן יחליטו להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט. בדיונים נבחנה גם האפשרות שנתניהו יפנה אישית לחאן - אך האפשרות ירדה מהפרק.
גם לישראל וגם לאישים שנגדם יוצאו צווי מעצר אישיים יש אפשרות לפנות לבית הדין ולהציג טיעונים לביטול הצווים. ישראל יכולה לטעון במישורים של סמכות ומשלימות. האנשים שנגדם הוצאו הצווים יכולים לטעון במישורים של סמכות, משילות ולגופם של עובדים. לא ברור כיצד הטיעונים יועברו - בכתב, או שבאמצעות הופעה בפני בית הדין.
123 מדינות חתומות על אמנת רומא, שמגדירה את סמכויות בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. המדינות הללו אמורות לממש את הצו - ולעצור את מי שנגדו הוצאו צווי מעצר. ראש הממשלה נתניהו מסתכן בכך שאם המטוס שלו ינחת - אפילו נחיתת חירום - במדינה שחתומה על אמנת רומא, ייעצר.