תיעוד הנזקים בלבנון לאחר תקיפת צה"ל
(צילום: רויטרס)

בחזרה לשגרת החג? ההסלמה בצפון ובדרום, שבה נורו עשרות רקטות ליישובי עוטף עזה והגליל ומנגד הותקפו מטרות חמאס ברצועת עזה ובלבנון, עושה סימנים של סיום. בישראל מעריכים בזהירות שככל שלא תהיה פעולה יזומה נוספת מצד חמאס או חיזבאללה, לא תהיה פעולה נוספת מהצד הישראלי - אם כי זה עשוי להשתנות כל רגע, בהתאם להתפתחויות - כולל אלה בהר הבית.
6 צפייה בגלריה
עזה
עזה
רצועת עזה, הבוקר. הסבב הסתיים?
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
עזה
עזה
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
עזה
עזה
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
העיניים לשם. הר הבית
(צילום: AFP )
דובר המשטרה בראיון לאולפן ynet
(צילום: חגי דקל)

בעוטף עזה הוסרו הבוקר ההנחיות לשהות בקרבת מרחבים מוגנים. בצה"ל אמרו כי "בהתאם להערכת המצב, תושבי יישובי עוטף עזה אינם נדרשים לשהות יותר בקרבת מרחב מוגן. בקבלת התרעה, יש להיכנס למרחב המוגן ולשהות בו למשך עשר דקות".
מאחורי הקלעים, במאמצים להוריד את גובה הלהבות היו מעורבים הקטארים שפעלו מול חמאס. הם העבירו מסרים בין הצדדים וגם היו פעילים בלבנון. מלבד הקטארים, מי שסייעו במאמצי ההרגעה היו איחוד האמירויות, שהפעילו לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע מהסלמת המצב. האמירתים מודאגים ממה שקורה בירדן ומפני השלכות ההסלמה בישראל על יציבות הממלכה ההאשמית. בנוסף, תלויה ועומדת הזמנתו של ראש הממשלה נתניהו למדינה.
דובר חמאס חאזם קאסם אמר לאחר ההודעה הישראלית על חזרה לשגרה בעוטף עזה כי "נושא מסגד אל-אקצא ימשיך לפוצץ את המצב בכל פעם, כי עמנו והתנגדותם לא יעברו על פשעי הכיבוש ללא תגובה. תנועת חמאס, יחד עם כל כוחות עמנו, ימשיכו לממש את זכותם להגן על זהות מסגד אל-אקצא, ואנחנו תמיד נהווה מגן וחרב לירושלים ואל-אקצא. ההגנה על ירושלים ומסגד אל-אקצא תישאר נושא מרכזי עבור עמנו, שסביבו מתאחדות החזיתות והזירות".
6 צפייה בגלריה
לבנון
לבנון
הנזק בתקיפת צה"ל בלבנון
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
בניין שנפגע בשלומי מירי רקטות
בניין שנפגע בשלומי מירי רקטות
מבנה שנפגע מרקטות בשלומי
(צילום: רויטרס )
ראש העיר שדרות: מחבלים צריך לחסל
(צילום: חגי דקל)

בינתיים, משרד ההגנה הלבנוני מסר כי "ההסלמה בדרום לבנון מהווה איום על היציבות", והוסיף כי "הצבא הלבנוני מוכן להגן מפני כל תקיפה. הצבא מקפיד לפעול בתיאום עם יוניפי"ל כדי לשמור על השקט בדרום". במשרד החוץ הלבנוני אמרו אחרי התקיפה הישראלית, מבלי להזכיר במילה את ירי 36 הרקטות לגליל אמש: "נגיש תלונה למועצת הביטחון של האו"ם על התוקפנות הישראלית על דרום לבנון. התקיפה הישראלית הזאת פוגע ביציבות, ומפרה את ריבונות לבנון ואת החלטה 1701".
הכוונה הישראלית לעצור, ככל שלא תהיה פעולה נוספת מצד ארגוני הטרור, הביאה לביקורת קשה על הממשלה מצד ראשי המועצות בדרום. תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב, אמר כי ''התגובה המדודה של כוחות הביטחון בלילה האחרון לא מחזירה את ההרתעה ומעבירה מסר לא טוב לטרוריסטים בעזה ובלבנון". לדבריו, "אני מקווה ורוצה להאמין כי התגובה הזו היא תוצאה של מכלול הנסיבות בעת הזו, ומצפה מהדרג המדיני לבחור בהקדם את העיתוי וליזום פעולה נחרצת וכואבת נגד ראשי ארגוני הטרור".
שיגורי רקטות מעזה, הלילה

עידאן קרא לשלב בתגובה הישראלית גם חיסולים ממוקדים, "כדי להחזיר את ההרתעה וליצור מציאות אחרת לפיה מי שקובע את סדר היום של מדינת ישראל בכלל ויישובי העוטף בפרט היא מדינת ישראל ולא ארגוני הטרור'', כלשונו.
ראש העיר שדרות אלון דוידי אמר במשדר המיוחד באולפן ynet הבוקר כי "בחודשים האחרונים ממשיכים לירות עלינו, והם לא משלמים שום מחיר. מפקדי הגדודים של הג'יהאד והחמאס וההנהגה שנמצאת בעזה יש להם חסינות מלאה לחייהם. אף אחד לא משלם בחייו, לא שאני מחפש נקמה או דבר כזה. אני רואה מציאות - אין לנו חירות באזורים שלנו, וזה גרוע מאוד למדינת ישראל. הם ממשיכים להתעצם, הם ממשיכים לגדול. תפקידה של הממשלה וראש הממשלה לייצר משוואה ולייצר מציאות שהחיים יהיו תקינים ונכונים".
דוידי הוסיף: "במינימום האפשרי, מחבל שיורה לכיוון ישראל על מנת להרוג, 29 רקטות שנורו לכיוון שדרות, צריך לשלם. אפילו אבק לא היה על המדים שלהם. אסור לאפשר מציאות כזו שמחבל שמפגע ומנסה לפגוע באזרחי מדינת ישראל, ימשיך לחיות. צריך לחסל אותם ולפגוע בהם".
מעזה נורו לכיוון ישראל 44 רקטות עד סביבות השעה 06:30. 12 נפלו בים, שמונה יורטו על ידי כיפת ברזל ו-14 נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים. ירי הרקטות מעזה הגיע אחרי שצה"ל תקף הלילה ברצועה וגם בדרום לבנון, בעקבות ירי 36 רקטות לעבר הגליל אתמול. 34 רקטות נורו בשעות הצהריים, ושתי רקטות נוספות נורו בשעות הערב לכיוון מטולה.