ישראל שינתה את תוכנית הלחימה שלה ברפיח בעקבות דיון אינטסיבי שניהלה עם גורמים אמריקנים, במטרה להימנע מ"הקו האדום" שהציב ממשל ביידן - כמו גם מערעור היחסים בין המדינות. כך פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני, שציטט גורמים בארה"ב ובישראל.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
(צילום: AP/Jehad Alshrafi, יריב כץ, AP/Matt Kelley)
על פי הדיווח, ישראל גנזה את תוכניתה המקורית, שכללה פשיטה של שתי אוגדות בעיר הדרומית. בבית הלבן חששו שמבצע כזה יוביל להסלמת הסכסוך ולעלייה משמעותית במספר העזתים ההרוגים, ובישראל בתגובה התמקדו בגבול בין עזה למצרים ובפעילות מצומצמת יותר ברפיח.
השינוי במיקוד אפשר בין היתר להימנע מסנקציות שעשויה הייתה ארה"ב להטיל, בהן האיסור שנשקל על שימוש בנשק אמריקני בכל פעילות ברפיח. למרות זאת, גורמים אמריקנים ומערבים ציינו כי לא גובשה תוכנית מעשית לפינוי התושבים שנמלטו מרפיח בעקבות אזהרות ותקיפות צה"ל - בהן התקרית הקשה שבה נהרגו עשרות אזרחים פלסטינים בשריפה במחנה עקורים.
שלטון חמאס בעיר הודיע אז על 45 הרוגים בשריפה, ומשרד הבריאות העזתי, שנתון לשליטת ארגון הטרור, מסר כי לפחות 23 מבין ההרוגים הם ילדים, מבוגרים או נשים. ממצאי התחקיר הראשוני שקיים צה"ל העלו כי קילומטר הפריד בין האזור הבטוח שהוגדר לעקורים לבין נקודת התקיפה, וכי בחיל האוויר השתמשו בחימושים שלא היו אמורים להצית את מתחם האוהלים.
2 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
זירת השריפה ברפיח, בבוקר שאחרי התקרית
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
ביידן מכריז על ההצעה
(צילום: רויטרס)

למרות זאת, בעולם הביעו זעזוע וגינו את התקיפה. בארה"ב אומנם נמנעו תחילה מלהגיב, אבל הבית הלבן פרסם בסופו של דבר את התייחסותו ומסר כי התמונות "קורעות לב". דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמר ל-ynet: "ישראל חייבת לנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים כדי להגן על אזרחים. אנחנו דוחקים באופן פעיל בצה"ל ובשותפים בשטח לפעול כדי להעריך מה קרה, ואנחנו מבינים שצה"ל עורך חקירה".
ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי על אף תמיכתו בישראל, ביידן פועל לסיום המלחמה וקידום הפסקת אש. ביום שישי חשף הנשיא בנאומו הצעה לעסקת חטופים, שגובשה לטענתו על ידי ישראל. השלב הראשון במתווה שהציג, שיימשך שישה שבועות, כולל "הפסקת אש מלאה ומוחלטת, נסיגת כוחות ישראליים מכל האזורים המאוכלסים בעזה, שחרור מספר בני ערובה, בהם נשים, קשישים ופצועים, ובתמורה שחרור מאות אסירים פלסטינים".
הפלסטינים יורשו לחזור ל"בתיהם ולשכונותיהם" בשלב זה, לרבות לצפון רצועת עזה, והסיוע ההומניטרי יוגדל ל-600 משאיות ביום, עם יחידות דיור ומקלטים זמניים. השלב הראשון ילווה במשא ומתן בין ישראל לחמאס להשגת הפסקת אש קבועה.
השלב השני - שיימשך גם כן שישה שבועות - יכלול את שחרור "כל החטופים החיים שנותרו", כולל חיילים. אם הצדדים ימשיכו לעמוד בתנאים, הפסקת אש תהפוך להפסקת אש קבועה.
לאחר מכן מתחיל השלב השלישי הכולל בנייה מחדש של רצועת עזה והשגת יציבות בתמיכת ארצות הברית והקהילה הבינלאומית. ביידן אמר כי יעבוד עם שותפים אזוריים כדי למנוע מחמאס "להתחמש מחדש".