פחות מחודש לפני מתקפת הפתע של חמאס בדרום, שהביאה עד כה למותם של יותר מ-1,300 אזרחים וחיילים, ארגון הטרור ערך למתקפה חזרה גנרלית פומבית ביותר. בסרטון תעמולה בן שתי דקות שפרסם חמאס ברשתות החברתיות שלשום (חמישי), ניתן לראות מחבלים משתמשים בחומרי נפץ כדי לחדור דרך העתק של הגדר בגבול הדרום, שועטים פנימה בטנדרים ואז עוברים ממבנה למבנה במה שנראה כמו העתק של יישוב ישראלי, בעודם יורים מכלי נשק אוטומטיים על מטרות קרטון בגודל אדם.
"מתקפה על 'חורש ירון'". תרגיל האימונים של חמאס

תרגיל האש החיה של חמאס, שכונה "מבצע עמוד חזק", כלל גם מחבלים בשריון גוף וציוד קרבי שהשמידו העתקים של מגדלי הבטון שהוצבו בגבול עזה, וכן את אנטנת התקשורת במקום, בדיוק כפי שהתרחש במהלך הפלישה הקטלנית לעוטף בשבת. כך, בעוד שגופי המודיעין והביטחון המוערכים ועתירי היכולות של ישראל נתפסו בהפתעה גמורה אל מול יכולתו של ארגון הטרור לפרוץ את ההגנות שבגבול, נראה שחמאס דווקא הסתירו את ההכנות הנרחבות לפלישה הקטלנית לעיני כל.
"ניתן לראות בבירור שהיו סימני אזהרה ואינדיקציות שהמודיעין הישראלי היה צריך לשים לב אליהן", אמר בראדלי באומן, קצין לשעבר בצבא ארה"ב וכיום מנהל בכיר במרכז לחקר כוח פוליטי וצבאי במכון המחקר "האגודה להגנה על דמוקרטיות" שבוושינגטון. "ייתכן שבישראל כן קלטו את האותות האלו, אבל אלו לא הביאו בהכרח להכנות שהיו יכולות למנוע את פעולות הטרור הזוועתיות האלה", אמר.
5 צפייה בגלריה
מתחמי האימונים של חמאס ברצועת עזה לפני מתקפת הפתע
מתחמי האימונים של חמאס ברצועת עזה לפני מתקפת הפתע
מתחמי האימונים של חמאס ברצועת עזה לפני מתקפת הפתע
(צילום: מתוך CNN)
סוכנות הידיעות AP סקרה עשרות מהסרטונים שפרסם חמאס בשנה האחרונה, בעיקר דרך אפליקציית טלגרם, ובאמצעות מיפוי לווייני הצליחה לזהות בחופה הדרומי של רצועת עזה את מיקומו של ה"יישוב הישראלי" שבנה ארגון הטרור לצורך אימונים. בשער של מתקן האימונים ניתן לראות שלט גדול שעליו נכתב בעברית ובערבית "חורש ירון" - שמו של מאחז בבנימין.
באומן אמר שיש אינדיקציות לכך שחמאס הוביל במכוון גורמים בכירים בישראל להאמין כי הוא מתכונן לבצע פשיטות ברחבי יהודה ושומרון, ולא בעוטף עזה. הוא ציין בנוסף כי התרגיל ביישוב המדומה התקיים מדי שנה בחודש דצמבר מאז שנת 2020, אך הוקדם השנה בכארבעה חודשים כדי שייפול על חודש ספטמבר, סביב התאריך שבו ישראל התנתקה סופית מרצועת עזה.
בסרטון נפרד המתעד את מבצע האימונים של חמאס מה-28 בדצמבר, מחבלים נראו מסתערים על העתק של מה שנראה כמו בסיס צה"ל, שבו אף הוצב העתק של טנק שעליו התנופף דגל ישראל. המחבלים בסרטון נעו דרך המבנים ולקחו בשבי פעילי חמאס אחרים ששיחקו בתפקיד חיילים ישראליים.
ד"ר מיכאל מילשטיין, ששימש עד 2019 כיועצו של מתאם פעולות הממשלה בשטחים וכיום חוקר בכיר במכון IPS באוניברסיטת רייכמן, אמר כי הוא היה מודע לסרטוני האימונים של חמאס, אך עדיין הופתע מעוצמתה של מתקפת הפתע בשבת. "ידענו על הרחפנים, המלכודות, מתקפות הסייבר והכוחות הימיים. ההפתעה נחה בתיאום בין כל המערכות האלו", אמר מילשטיין.
תיעוד פלסטיני: אזור חאן יונס פרוץ לגמרי בתחילת המלחמה

הזרעים לכישלונה של ישראל לחזות ולבלום את המתקפה של חמאס נזרעו לפני כעשור, כאשר ראש הממשלה אז והיום בנימין נתניהו הציע לבנות "חומה גדולה יותר" כתגובה להתקפות החוזרות והנשנות של מחבלי חמאס שחפרו מנהרות מתחת לגדר בגבול.
ישראל חיזקה את ההגנות בגבול עזה בפרויקט שעלות מוערכת בכ-1.1 מיליארד דולרים, ובו תמכה כלכלית ארה"ב. המחסום המשופר כלל "גדר חכמה" בגובה של כשישה מטרים, שעליה הוצבו מצלמות בעלות יכולת לראיית לילה, גדרות תיל וחיישנים סייסמיים, שביכולתם לזהות סימנים של חפירת מנהרות בעומק של יותר מ-60 מטרים. במקביל, עמדות השמירה שאוישו בעבר על ידי חיילי צה"ל הוחלפו במגדלי בטון שעליהם הוצבו מכונות ירייה בשליטה מרחוק. "בשכונה שלנו, אנחנו נאלצים להגן על עצמנו מפני חיות פראיות", אמר נתניהו ב-2016. "בסופו של יום, כפי שאני רואה את זה, גדר כזו תקיף את ישראל כולה".
חרף הצהרותיו של נתניהו והגדר המבוצרת ועתירת אמצעי המעקב והלחימה, מחבלי חמאס פרצו אותה תוך דקות בודדות. הגדר שעלתה כמיליארד דולרים נפרצה על ידי חומרי נפץ זולים, שבאמצעותם המחבלים יצרו פתחים גדולים מספיק למעבר אופנועים וטנדרים. המצלמות וציוד התקשורת הופצצו על ידי רחפנים פשוטים - מוצרי מדף - לאחר שהותאמו לנשיאת והפלת רימוני יד ומרגמות - טקטיקה ששאולה הישר משדות הקרב באוקראינה.
במקביל, צלפים נטרלו את מכונות הירייה שנשלטו מרחוק על ידי פגיעה ופיצוץ מאגרי התחמושת החשופים שלהן. מחבלים נוספים, חמושים ברובים אוטומטיים, הגיעו לשטח ישראל מהאוויר על ידי מצנחי רחיפה ממונעים, בעוד שמאות ואלפי רקטות בייצור עצמי של חמאס שוגרו לעבר יישובי הדרום ומרכז הארץ. בצילומי הלוויין שניתחה AP נראו חורים גדולים בשלושה אזורים בגדר, הגדול שבהם ברוחב של יותר מ-70 מטרים. על המחבלים שחדרו לשטח ישראל נמצאו מפות מפורטות עם אזורי ונתיבי תקיפה. כ-1,500 מחבלים נהרגו במהלך הפלישה לדרום.
5 צפייה בגלריה
תיעוד של חמאס מחדירתו לישראל
תיעוד של חמאס מחדירתו לישראל
תיעוד של חמאס מחדירתו לישראל
5 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
(צילום: Qassam Bridges media office/Handout via REUTERS)
ויקטור טריקו, אנליסט בכיר בחברת "Control Risks" הלונדונית, אמר כי "בסופו של יום, גם עם כל הגאדג'טים המתוחכמים, הגדר בגבול עזה הייתה בסך הכול עוד מכשול פיזי שניתן לחדור אותו". הוא ציין כי "לא משנה כמה חיישנים הורכבו על הגדר או כמה עמוק היה המכשול התת-קרקעי. בסופו של דבר מדובר בגדר ממתכת שניתן לחדור עם חומרי נפץ ובולדוזרים. הדבר הראוי לציון הוא יכולתו של חמאס להסתיר את כל ההכנות למתקפת הפתע".
מומחים צבאיים אמרו ל-AP כי רמת התחכום של המתקפה לא נראתה בעבר בקרב חמאס, דבר המעיד על כך שלארגון הטרור הייתה עזרה חיצונית בתכנונה והוצאתה לפועל. "התרשמתי מיכולתו של חמאס להשתמש באמצעים בסיסיים כדי לחדור את הגדר", אמר לוטננט קולונל סטיבן דנר, מהנדס קרבי לשעבר בצבא ארה"ב. "נראה שהם הצליחו למצוא נקודות תורפה בגדר, לנצל אותן ולחדור פנימה במהירות".
בכיר חמאס עלי ברקה, ששוהה בביירות, אמר שחמאס קיבל אספקה ותמיכה כלכלית וצבאית מאיראן וחיזבאללה, אך התעקש שמתקפת הפתע הייתה יוזמה של חמאס בלבד, כאשר תאריך ביצועה המדויק נמסר רק לקומץ מהמפקדים בארגון הטרור. ברקע תיעוד הצטרפותם של מאות מתושבי הרצועה לפשיטה על עוטף עזה ולמעשי הטבח והביזה, ברקה טען בנוסף כי ה"איפול" על המתקפה היה כה נרחב עד שחלק מהמחבלים האמינו שהם בדרכם לתרגיל אימונים נוסף, כך שהגיעו בלבוש אזרחי ולא במדי קרב.

קוריאה מכחישה אספקת נשק לחמאס

צפון קוריאה הכחישה אתמול כי חמאס השתמש בכלי נשק מתוצרתה במתקפת הפתע על הדרום, ואמרה כי "הטענה שפורסמה בכלי התקשורת היא ניסיון של ארה"ב להסיט את אשמתה למלחמה למדינה שלישית". מומחים צבאיים אמרו השבוע כי לפי התמונות שתיעדו את מחבלי החמאס, ייתכן כי אלו השתמשו בחימושים צפון קוריאניים, בהם מטולי RPG מסוג F-7.
ברוס בכטול, פרופסור באוניברסיטת אנג'לו שבמדינת טקסס בארה"ב, החוקר את מכירות כלי הנשק של צפון קוריאה, אמר כי היו דיווחים שחמאס משתמש במטול ה-F-7 זה כמה שנים. "ייתכן שמדובר באספקה חדשה או במשלוח ישן של כלי נשק, שנמסרו לחמאס אפילו ב-2009, אמר בכטול. "בכל מקרה, סביר שכלי הנשק האלה הגיעו לידי חמאס מצפון קוריאה באופן עקיף דרך איראן או סוריה".
5 צפייה בגלריה
בפרדס ליד קיבוץ עלומים אותר כעת בלון שנשא ראש של RPG
בפרדס ליד קיבוץ עלומים אותר כעת בלון שנשא ראש של RPG
עם פס אדום. ראש נפץ מ-RPG של חמאס ב-2020
סוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה, KCNA, כינתה כאמור את הטענות האלו "שמועות כוזבות וחסרות בסיס". "מדובר בלא יותר מניסיון של ארה"ב להסיט את האשמה מהמשבר במזרח התיכון, שנגרם עקב מדיניותה ההגמונית, וכך להתחמק מהביקורת הבילאומית שמתמקדת באימפריית הרשע", נמסר.
לפי החוקרים האירופיים יוסט אולימן וסטין מיצר, ניתן להבדיל בקלות בין מטולי ה-F-7 למטולי RPG דומים באמצעות הפס האדום סביב ראש הנפץ, כפי שתועדו בתמונות שהופצו ברשתות החברתיות. אותם מטולי רימונים נראו בשימוש של חמאס גם במהלך מבצע שומר החומות ב-2021.
דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר שלשום כי הוא לא יכול לאשר את הדיווחים כי חמאס השתמש בטילים אלו, וציין כי "אסטרטגיית הביטחון של ארה"ב ברחבי העולם לא תושפע מהמלחמה בין חמאס לישראל, גם בחצי האי הקוריאני".
מוקדם יותר השבוע צפון קוריאה האשימה את ישראל ב"מרחץ דמים" ברצועת עזה.
פורסם לראשונה: 23:20, 13.10.23