אחרי חודשים של הכנות, ועלות אדירה שצפויה להגיע ל-320 מיליון דולר, אתמול (ו') נחנך בחופי עזה, במרכז הרצועה, הרציף האמריקני הימי שיאפשר נתיב חדש להזרמת סיוע הומניטרי לפלסטינים בצל המלחמה.
העבודות על הרציף, שעליו הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עוד בתחילת חודש מרץ, הושלמו ביום חמישי עם חיבור המזח הצף לחופי הרצועה, ועליו נסעו אתמול בבוקר משאיות ראשונות שנשאו את המטען שהועבר באוניות מקפריסין.
5 צפייה בגלריה
הנמל בחוף עזה
הנמל בחוף עזה
הרציף הצף שמחובר לחוף. פלטפורמה נוספת צפה במרחק רב יותר - ואליה מגיעות הספינות הגדולות
(צילום: U.S. Central Command via Getty Images)
5 צפייה בגלריה
הנמל בחוף עזה
הנמל בחוף עזה
(צילום: U.S. Central Command via Getty Images)
לפי גורמים אמריקניים המשלוח הראשון שהועבר דרך הרציף כולל 500 טונות של סיוע הומניטרי, כשבין היתר בריטניה מסרה כי שלחה דרכו אוהלים לעקורים. בארה"ב מציינים כי תחילה יוכל הרציף לאפשר הכנסה של 90 משאיות סיוע מדי יום, אבל התקווה היא שהמספר היומי יעלה בסופו של דבר ל-150 משאיות.
כך יעבוד הפרויקט היקר: הספינות ייצאו מקפריסין לפלטפורמה צפה ששוכנת כמה קילומטרים ליד חופי עזה. לאחר מכן הציוד ייפרק מהן, ייארז מחדש על המשאיות – ואלו יעלו על ספינות מיוחדות שישנעו את המשאיות לרציף הצף שמחובר לחוף. סמוך לחוף הוקם מתחם גדול, שמאובטח על ידי צה"ל, ושם המשלוחים יתקבלו על ידי אנשי תוכנית המזון העולמית של האו"ם – לצורך הפצת הסיוע ברצועה.
לפי צבא ארה"ב, חלקי הרציף הצף הועברו על ידו לנמל אשדוד, שם הורכבו ואז הועברו לחופי עזה. כשברקע איום מצד חמאס לפגוע בכל "כוח כובש זר" על אדמת הרצועה, איום שאותו הוא מימש עם ירי לעבר המתחם במהלך בנייתו, הנשיא ביידן הבהיר כי חיילים אמריקנים לא ידרכו על אדמת עזה. לכן במשאיות ינהגו רק אזרחים של מדינות אחרות.
5 צפייה בגלריה
הנמל בחוף עזה
הנמל בחוף עזה
המשאיות על הרציף הימי
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
5 צפייה בגלריה
הנמל בחוף עזה
הנמל בחוף עזה
(צילום: Malcolm Cohens-Ashley/U.S. Army Central via Getty Images)
לפי גורמים אמריקניים, 1,000 חיילים של צבא ארה"ב לוקחים חלק בפרויקט. בסוכנות הידיעות AP מדווחים כי אף שצה"ל הוא זה שאחראי על אבטחת המתחם בחוף עצמו, בים התיכון שוכנות כעת שתי ספינות מלחמה של הצי האמריקני, סמוך לרציף, כדי לספק גם הן אבטחה לחיילים האמריקנים. גם באו"ם חוששים כנראה ממתקפה מצד חמאס, ולפי דיווח בסוכנות רויטרס כדי לשמור על "ניטרליות" הצוותים מטעמו לא ינהלו אף קשר עם לוחמי צה"ל – אף שאלו מאבטחים את המתחם כולו.
חמאס חזר אמש על האיום שלו לפגוע בכוחות זרים שיפעלו על אדמת הרצועה, ותקף את ארה"ב על בניית הנמל: "היא מנסה באמצעותו לשפר את תדמיתה המכוערת", טענו בארגון טרור. חמאס, מי שגונב את הסיוע לצרכיו שלו על חשבון האזרחים הפלסטינים, טען גם כי הרציף הימי לא יוכל לספק את צורכיהם של אותם אזרחים. "אנחנו רואים בכיבוש הישראלי ובממשל האמריקני כמי שאחראים באופן מלא למדיניות המכוונת של הרעבה ומצור נגד העם הפלסטיני הלא-חמוש", מסרו בחמאס.
פתיחת הנמל מגיעה כשברקע שוב גוברות האזהרות בעולם מאפשרות של רעב בקרב העזתים, בעקבות סגירת מעבר רפיח מאז תחילת המבצע של צה"ל במזרח העיר. למרות שהביקורת מופנית לעבר ישראל, לפי דיווחים שונים מצרים מסרבת לאפשר את פתיחתו בגלל הימשכות המבצע. כך או כך, בסהר האדום המצרי מציינים כי כעת תקועות באל-עריש שבסיני 1,574 משאיות סיוע.
המזח הצף ברצועת עזה

5 צפייה בגלריה
ביין והרציף בצילום לוויין. הכריז: חיילי ארה"ב לא ידרכו על אדמת עזה
ביין והרציף בצילום לוויין. הכריז: חיילי ארה"ב לא ידרכו על אדמת עזה
ביין והרציף בצילום לוויין. הכריז: חיילי ארה"ב לא ידרכו על אדמת עזה
(צילום: Planet Labs PBC via AP, REUTERS/Elizabeth Frantz)
לפי האו"ם, כדי לענות על צורכי כלל האוכלוסייה הפלסטינית – המונה כ-2.3 מיליון בני אדם – יש להכניס 500 משאיות מדי יום לרצועה, כפי שהיה לפני המלחמה. כמות המשאיות הממוצעת שנכנסה מדי יום באפריל עמדה על 189, אבל בצל הלחץ האמריקני והבינלאומי ישראל פעלה להגדיל את הסיוע – ולדבריה ביום חמישי נכנסו דרך מעבר ארז (בצפון הרצועה) ומעבר כרם שלום (בדרום) 365 משאיות עם קמח ודלק. זאת חרף שלל התקריות שבהן מנסים פעילי ימין לחסום את המשאיות, תקריות שלעתים גלשו לאלימות – לא רק נגד נהגים, אלא אף נגד חיילי צה"ל. בנוסף למעבר ארז, ישראל פתחה מעבר שני בצפון הרצועה.
למרות תחילת הפעילות ברציף הימי, גם בארה"ב וגם באו"ם מדגישים כי הוא לא נועד להוות תחליף למעברים היבשתיים. פרחאן חאק, סגן דובר האו"ם, אמר אמש כי העברת סיוע דרך היבשה היא הדרך היעילה ואפקטיבית ביותר לענות על צורכי האוכלוסייה הפלסטינית. "לנוכח הצרכים האדירים בעזה, הרציף הימי נועד לשמש כתוספת למעברים היבשתיים, כולל רפיח, כרם שלום וארז. הוא לא נועד להחליף אף מעבר", מסר.