6 צפייה בגלריה
סבא וסבתא מחכים - ניצה וגלעד קורנגולד הסבים של יהל ונווה שנחטפו לרצועת עזה על ידי מחבלי חמאס
סבא וסבתא מחכים - ניצה וגלעד קורנגולד הסבים של יהל ונווה שנחטפו לרצועת עזה על ידי מחבלי חמאס
ניצה וגלעד, סבתא וסבא של נווה ויהל
(צילום: דנה קופל)
כבר חמישה שבועות שהסבים ניצה וגלעד קורנגולד נאבקים להשיב הביתה את בנם טל, אשתו עדי ושני נכדיהם - יהל בת ה-3 ונווה בן ה-8 - משבי חמאס. כשהם מרגישים שהם צריכים להטעין כוחות הם נוסעים ליישוב מעלה צביה בצפון, שם גרה המשפחה בשנים האחרונות, כדי להסניף את הריחות של הנכדים שאליהם הם כל כך מתגעגעים, לנסות להרגיש אותם.
שולחן הכתיבה של נווה עדיין עומד מסודר, עליו מונח סדר יום של ילד בכיתה ב' ופאזל של גלובוס שהרכיב בתלת-ממד. על הספה חוברת של ברכות שכתבו הגננות ליהל, ולא רחוק ממנה - הבובות שהיא כל כך אוהבת. "היא הייתה עושה מסיבות לבובות שלה כמו שהיא חוותה בגן", שיתפה ניצה. "עושה להן מפגשי בוקר, שרה ורוקדת איתן. היא מאוד אוהבת בובות חד-קרן, אז לקחתי אחת איתי, כי אני מקווה שהיא תחזור ומהר, ואני לא רוצה שהיא תרגיש בחסרונה של הבובה אפילו לעוד רגע אחד".
הכותרת
מי באמת אחראי להשיב את החטופים הביתה?
23:39
6 צפייה בגלריה
נווה ו יהל שהם
נווה ו יהל שהם
נווה ויהל
קשה לתפוס את המציאות שבה סבים וסבתות נלחמים על השבתם של בני משפחתם החטופים, אך יש עשרות כאלה שכבר יותר מחודש מתפללים שיוכלו לפגוש שוב את נכדיהם, שנלקחו על ידי מחבלים לעזה. מאז שהתראיינה ניצה, כשהיא מחזיקה את בובת חד-הקרן של יהל, הם מקבלים עוד ועוד בובות מהציבור - שלא יכול להישאר אדיש למצב.
"ילדים שלחו לנו בובות חדי-קרן שהם רצו לתת לנו עד שיהל תחזור", סיפרה ניצה. בסוף השבוע של 7 באוקטובר ביקרו טל ועדי שוהם (קורנגולד) יחד עם שני ילדיהם נווה ויהל גני אצל משפחתה של עדי בבארי. הם נחטפו באותו בוקר יחד עם שלושה בני משפחה נוספים - שושן הרן, אמה של עדי, שרון אביגדורי ונועם אביגדורי בת ה-12. שלושה בני משפחה אחרים נרצחו בטבח בבארי - לילך ואביתר קיפניס ואבשלום הרן.
6 צפייה בגלריה
גלי טרשצ׳נסקי
גלי טרשצ׳נסקי
"רק רוצה לראות אותה בבית". גלי טרשצ'נסקי
"גלעד ואני, מבחינתנו, כל העולם שלנו זה המשפחה", אמרה ניצה. "אין לנו תחומי עניין, רק הילדים והנכדים. הנכדים שלנו זה החמצן שאנחנו נושמים. זה כאב פיזי בלתי נתפס. לנווה יש דמיון מאוד מפותח אז אני כל הזמן מקווה שאיפה שהוא נמצא הוא מצליח למצוא במה לשחק, ושהוא מצליח להעסיק את יהל ולשיר איתה שירים. אנחנו יודעים שתלשו אותם מהחדר שלהם בבארי עם פיג'מות קצרות. אנחנו תוהים אם קר להם, אם יש להם בגדים, שמיכה, אם הם יודעים מתי יום ומתי לילה. אם הם מקבלים אוכל, אם נותנים לעדי לחבק אותם".
מאז השבת הנוראה שבה נחטפו, מקפידים בני המשפחה בכל יום להתכנס לערב משפחתי שבו כל אחד מספר על סיטואציה שהייתה איתם או תכונה טובה שלהם. "אנחנו כל הזמן חושבים עליהם", אמר גלעד. "אנחנו רוצים שהם ידעו שאנחנו מאוד אוהבים אותם ועושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לשחרר אותם כמה שיותר מהר. אנחנו מבקשים מהם להיות חזקים כמה שאפשר. אנחנו רק חולמים על הרגע שבו נוכל לחבק אותם שוב".
6 צפייה בגלריה
סבתא קמליה חוטר - ישי נכדתה גלי בת ה-13 נחטפה
סבתא קמליה חוטר - ישי נכדתה גלי בת ה-13 נחטפה
הנכד ליאור נרצח, הנכדה גלי נחטפה. קמליה חוטר-ישי
(צילום: דנה קופל)

"לשמוע את הקריאות לעזרה של הנכדים קורע את הנשמה"

במשך כל אותה שבת נוראה ישבה קמליה חוטר-ישי בממ"ד, כשכל משפחתה פזורה ברחבי הקיבוץ בארי, בארבעה ממ"דים שונים. "אני סבתא לעשרה נכדים - בהם ליאור בן 16 שנרצח, וגלי בת 13 שנחטפה. זה מאוד קשה כשאת שומעת את הקריאות לעזרה של הנכדים שלך ואת יודעת שאת לא יכולה לעזור להם בכלום, זה קורע את הלב והנשמה", סיפרה. "באותו בוקר התכתבתי עם ליאור והוא אמר לי שהכל בסדר, אבל הבנתי מהמילים הקצרות שהוא כתב שהוא בלחץ מאוד גדול. הוא שלח לי נשיקה, ואמרתי לו שאני אוהבת אותו, וזו הייתה השיחה האחרונה שלנו".
הנכדים ליאור וגלי טרשצ'נסקי היו באותו בוקר עם אביהם איליה. "כשחיילים הוציאו אותי מהבית ב-2:00 לפנות בוקר לא רציתי להתפנות בלי הנכדים שלי", אמרה קמליה. "אני סבתא מאוד מעורבת בחיי הנכדים, הם גרים אצלי בבית, אוכלים את האוכל שלי. גלי הכי אוהבת את מרק העוף והקניידלך שלי. מאותו יום לא בישלתי דבר ואני כל הזמן רק בדאגה. אני רק רוצה לראות את גלי בבית. היא ילדה כל כך עליזה, כל כך אוהבת את החיים. זה לא מתחבר לי בכלל שהיא תהיה במקום הזה, בחשיכה".
6 צפייה בגלריה
סבא וסבתא מחכים - בלה ויעקב בן שושן סבתא וסבא  של נועה מרציאנובלה שנחטפה לרצועת עזה על ידי מחבלי חמאס
סבא וסבתא מחכים - בלה ויעקב בן שושן סבתא וסבא  של נועה מרציאנובלה שנחטפה לרצועת עזה על ידי מחבלי חמאס
בלה ויעקב לנכדתם נועה, שנחטפה: "תהיי חזקה"
(צילום: דנה קופל)

"אני כל היום בבית שלהם, מנסה לייצר שגרה"

מאז שנכדתם נועה מרציאנו בת ה-19 נחטפה, מעבירים בלה ויעקב בן שושן את הימים בביתה עם אחיה הקטנים. "אני כל היום בבית שלהם, מעסיקה את עצמי ומנסה להרגיע אותם ולייצר לשגרה, אבל זה לא הולך, אנחנו בתחושה רעה מאוד. אני מנסה להרגיע אותם ולהגיד שהיא תגיע בתוך כמה ימים", סיפרה בלה.
הפעם האחרונה ששמעו מנועה הייתה באותה נוראה בשעה 7:30. היא דיברה עם אימה ואמרה שהיא חייבת לשמור על שקט. 24 שעות לאחר שהקשר נותק הם נחשפו לסרטון שפירסם חמאס ובו היא נראית אזוקה.
6 צפייה בגלריה
נועה  מרציאנו
נועה  מרציאנו
"יש לנו קשר הדוק מאוד". נועה מרציאנו
בלה היא יותר מסבתא, בכל יום הייתה מגיעה לביתם של נועה ושלושת אחיה, מכינה ארוחות צהריים שיפגשו כשישובו ממסגרות החינוך, לוקחת לחוגים ובעיקר מדברת איתם ושומעת איך עבר עליהם היום. "לנועה ולי יש קשר הדוק מאוד", סיפרה בלה. "היא תמיד הייתה משתפת אותי בסיפורים ובחוויות, אני מכירה את כל החברים שלה מבית הספר".
אם במקרה נועה תקרא את המילים הללו, היא מבקשת שהיא תדע שהם מפנטזים על היום שאחרי. "תהיי חזקה, אנחנו מתגעגעים אלייך", מסרה לה. "תהיי הכי חזקה שאת יכולה להיות. אנחנו מצפים לראות אותך ולחבק אותך חיבוק דב".