יותר מ-72 שעות אחרי, חיזבאללה לקח היום (שלישי) "אחריות מלאה ובלעדית" על שיגור הכטב"ם לבית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה - ואחר הצהריים הותר לפרסום כי הכטב"ם אכן פגע בבית ראש הממשלה. בתיעוד מהמקום נראה הנזק לבית.
3 צפייה בגלריה
פגיעת הכטב"מ בבית נתניהו בקיסריה
פגיעת הכטב"מ בבית נתניהו בקיסריה
פגיעת הכטב"מ בבית נתניהו בקיסריה
הפגיעה הייתה בחלון חדר השינה של בית ראש הממשלה, וההערכה היא ששלושת הכטב"מים ששיגר חיזבאללה כוונו לבית בקיסריה. המיגון בבית מנע פגיעה גדולה יותר.
מאז פגיעת הכטב"ם בשבת, בבית הפרטי של ראש הממשלה, יצאו הנחיות על תגבור משמעותי של האבטחה לשרים וסמלי שלטון. "איראן ניסתה לחסל את ראש ממשלת ישראל - ולא תחמוק מאחריות", אמר בכיר בממשלה.
ההודעה הזו של חיזבאללה על לקיחת האחריות הגיעה אחרי שהבוקר דווח ברשת הסעודית אל-חדת' מפי "מקורות" כי "החקירה הישראלית מאשרת מעורבות איראנית בשיגור הכטב"ם לביתו של נתניהו. גורמים בשגרירות איראן בביירות מעורבים בניסיון ההתנקשות בנתניהו".
זירת הנפילה, בבית רה"מ בקיסריה
(צילום: שרון צור)

חסימות סמוך לבית רה"מ, ביום שאחרי פגיעת הכטב"ם
(צילום: אלעד גרשגורן)

בינתיים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת היום בישראל, ונפגש עם נתניהו. בהמשך ייפגש גם עם שר הביטחון יואב גלנט והנשיא יצחק הרצוג. הגעתו של בלינקן לארץ מגיעה בצל הניסיונות הבלתי פוסקים של ארה"ב להרגיע את המתיחות בכל החזיתות באזור, ובצל ההמתנה באיראן ובישראל לתגובה על מתקפת הטילים הבליסטיים.
הביקור של בלינקן, יצוין, מגיע גם על רקע המבוכה בוושינגטון בעקבות הדלפת מסמכי הפנטגון המסווגים שעוסקים במודיעין על ההכנות הישראליות לתקיפה - וארה"ב כבר התנצלה בפני ישראל על ההדלפה.
נשיא איראן פזשכיאן, במשרדי חמאס בטהרן

3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בפגישה עם נתניהו ביום ה-382 למלחמה
אנתוני בלינקן בפגישה עם נתניהו ביום ה-382 למלחמה
נתניהו ובלינקן, היום
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
בינתיים, בטהרן ממשיכים לאיים כי חילופי האש הישירים עם ישראל לא ייפסקו לאחר התגובה על מתקפת הטילים בתחילת החודש, לפני שלושה שבועות בדיוק. נשיא איראן מסעוד פזשכיאן ביקר במשרד חמאס בטהרן, מסר "תנחומים" בעקבות חיסול מנהיג ארגון הטרור יחיא סינוואר, ואיים על ישראל: "נגיב על כל תקיפה ישראלית בתגובה מתאימה".
גם שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י התייחס למתיחות במזרח התיכון ובמהלך ביקור מדיני בכוויית אמר: "עשינו כמיטב יכולתנו להפחית את ההסלמה, אבל אנחנו מוכנים לכל התרחישים". לדבריו, "אם ישראל תמשיך בתוקפנות - נגיב לה. איראן לא רוצה מלחמה באזור, אבל מוכנה אליה ולכל תרחיש אחר".
הקבינט שהתכנס שלשום לא דן בכלל בנושא התקיפה באיראן וגם לא הסמיך את נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לקבל החלטות בנושא לעת עתה. הסיבה לכך, לפי ההערכות: האישור המהותי לא יקרה בדיון שייקבע מראש, אלא ייעשה ברגע האחרון - כפי שהיה עם תקיפת החות'ים, או באישור החיסול של נסראללה שהיה טלפוני.
3 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
פרוסה בישראל. מערכת THAAD
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
בצל ההמתנה לצעד הבא מול איראן, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הודיע אתמול כי ארה"ב כבר פרסה בישראל את מערכת ההגנה האווירית מסוג THAAD, שאותה שלחה לארץ כחלק מההיערכות לאפשרות שאיראן תשגר מתקפה גדולה נוספת על ישראל - אם זו תגיב כפי שהיא מבטיחה על מתקפת הטילים הבליסטיים בתחילת החודש.
אוסטין אמר לעיתונאים בדרך לקייב שהמערכת האמריקנית נפרסה בישראל - אך סירב לומר אם היא אכן פעילה. "יש לנו יכולת להפוך אותה לפעילה מהר מאוד והקצב עומד בציפיות שלנו", אמר.
פורסם לראשונה: 11:24, 22.10.24