דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, חשף הבוקר (שני) כי מחבלי חיזבאללה תכננו לשגר טיל שיוט מתוך בית אזרחי בדרום לבנון. תא"ל הגרי קרא לתושבי הכפרים הלבנוניים להתרחק מאמצעי הלחימה של חיזבאללה שמאוחסנים בבתים, והזהיר: "בזמן הקרוב נתקוף מטרות בלבנון. אנחנו קוראים למי שנמצא בסמוך לנכסים או בתים שבהם חיזבאללה מסתיר אמל"ח להתרחק. חיזבאללה מסכן אתכם".
הצהרת תא"ל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)

התיעוד שחשף צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

המבנה שחשף הבוקר הגרי, חלק משיטה נרחבת של ארגון הטרור, הותקף לפני כמה שבועות. אנשי חיזבאללה פערו פתח בקירות בחזית המבנה, ותכננו לשגר משם טיל שיוט מדגם DR-3 עם מאות קילוגרם של חומר נפץ. בתיעוד נראה מחבל יוצא מהמבנה, ואז מותקף המבנה לצד המחבלים.
בצה"ל קראו, כאמור, לתושבים הלבנונים להתרחק מהאזורים הללו שבהם מסתיר חיזבאללה את האמל"ח. הגרי הסביר כי גל התקיפות הבוקר הגיע אחרי שבצבא זיהו שמחבלי חיזבאללה נערכים לירות לשטח ישראל. בהודעות SMS שנשלחו ללבנונים בדרום לבנון ובבקאע נכתב: "אם אתה נמצא במבנה שיש בו אמל"ח של חיזבאללה, תתרחק מהכפר עד הודעה חדשה".
מטרות צה"ל להשבת תושבי הצפון באות לידי ביטוי למעשה בדחיקת האיום מהגדר - והרחקת כוח רדואן, לצד הרס תשתיות ליד גדר הגבול. הרחקת תושבי לבנון מהגבול עם ישראל נחשבת לטלטלה גדולה לחיזבאללה ולמדינת לבנון. במקביל, בצה"ל רוצים לשלול את יכולות הירי מהכפרים ומהבתים שבהם מאוחסנים אמצעי הלחימה של חיזבאללה.
4 צפייה בגלריה
הודעות SMS שנשלחו לאזרחים בדרום לבנון ובבקאע
הודעות SMS שנשלחו לאזרחים בדרום לבנון ובבקאע
הודעות SMS שנשלחו לאזרחים בדרום לבנון ובבקאע
4 צפייה בגלריה
הצהרת דובר צה"ל - טיל השיוט, המחבלים והבית
הצהרת דובר צה"ל - טיל השיוט, המחבלים והבית
(צילום: דובר צה"ל)
בצל האיומים הגוברים בדרג המדיני, נשאל תא"ל הגרי אם צה"ל ערוך ושוקל תמרון קרקעי בלבנון, ואם לתפיסתו הביטחונית של צה"ל פעולה זו היא בגדר חובה. "אנחנו נעשה כל מה שנדרש כדי להשיב את תושבי הצפון לבתיהם. יש לנו תוכניות סדורות והצגנו אותן לדרג המדיני", השיב.
בצל הביקורת על כך שצה"ל פועל בעוצמה רק כשהאיום מופנה כלפי תל אביב, כשנשאל אם צה"ל פגע ביכולת של חיזבאללה לשגר טילים למרכז הארץ, אמר תא"ל הגרי כי "גם התקיפות שלנו אתמול היו חלק מסיכול ירי, שנועד לפגוע בתושבי הצפון ובאזורים נוספים".
ביממה האחרונה, לצד ירי חיזבאללה, שוגרו לישראל גם מעיראק על-ידי המיליציות השיעיות כטב"מים וטילי שיוט. דובר צה"ל נשאל אם בעקבות השיגורים ישראל נערכת לגבות מחיר גם מהמיליציות, הפועלות בשליחות איראן. "מתחילת המלחמה אנחנו פועלים מול כלל הזירות. נפעל להסיר איומים מכל מקום שבו יידרש", השיב.
4 צפייה בגלריה
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון. יממה אחרי השיגורים לעומק ישראל
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
4 צפייה בגלריה
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Karamallah Daher)
סמוך לשעה 06:30 הבוקר, עדכן דובר צה"ל כי ישנן תקיפות נרחבות נגד מטרות טרור של חיזבאללה בלבנון. כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי גל התקיפות לא מתמקד רק בדרום לבנון - אלא גם בבקאע, והרחק מהגבול עם ישראל. לפי רשת "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, אחת התקיפות התרחשה באזור העיירה זבוד, כ-125 ק"מ מהגבול, מצפון לבעלבכ.
התקיפה הנרחבת הגיעה כ-24 שעות אחרי המטח של חיזבאללה לעומק ישראל, ולעבר הקריות. היעדים התמקדו לא רק במתחמי שיגור, כאמור, אלא גם במחסני אמצעי לחימה שנמצאים באזורים מיושבים.
ערוץ "אל-חדת'" הסעודי דיווח כי בוצעו בלבנון יותר מ-100 תקיפות על-ידי עשרות מטוסי קרב של צה"ל; רשת "אל-מנאר" של חיזבאללה דיווחה כי בוצעו תקיפות בכל עיירות הגבול בלבנון ולפי סוכנות הידיעות הלבנונית, התבצעו יותר מ-80 תקיפות באזור א-נבטיה תוך חצי שעה.
לפי דיווחים בלבנון, צה"ל תקף בין השאר בא-נבטיה, צור, אל-בקאע, זבוד שבצפון לבנון וגם מערבית לבעלבכ, ובעיירות בודאי, שמסטאר וטאריא וא-נבי שית'. ברשת "אל-מיאדין" שמזוהה עם חיזבאללה דווח על תקיפות בתשעה אזורים בצפון אל-בקאע. לפי דיווח נוסף, בוצעה חגורת אש באזור צור וא-נבטיה בדרום לבנון.
מלחמה במהלכים ממוקדים זו למעשה האסטרטגיה של צה"ל בגבול לבנון בימים האחרונים וגם הבאים, לאחר ההנחיה שקיבל מהדרג המדיני להשבת תושבי הצפון לבתיהם, כחלק מיעדי המלחמה. צה"ל מנהל מלחמה ברגעים מסוימים: תוקף בעוצמה במקומות שבהם לא תקף בעבר ובטווחים שונים, מגביר את הסיכולים הממוקדים והתקיפות המיוחדות, ובוחן בכל מדרגה את תמונת המודיעין מחדש ועורך הערכות מצב מחודשות. בינתיים, נמשכת ההיערכות להמשך הלחימה - הקבינט יתכנס היום בשעה 19:00 בקריה.