כתבנו אלישע בן קימון מדווח מאזור האסון בנבי מוסא
(צילום: משי בן עמי)

בצה"ל ממשיכים לחקור מה קדם לטעות הקטלנית בזיהוי שהובילה למותם של לוחמי יחידת אגוז בחטיבת הקומנדו רב-סרן אופק אהרון (28) ורב-סרן איתמר אלחרר (26) מירי דו-צדדי סמוך לבסיס נבי מוסא בבקעת הירדן. בעוד בצבא בודקים אם הקצינים פטרלו במרחב המטווחים בעקבות גניבת אמצעי לראיית לילה מהכוח ערב קודם לכן, ראש הממשלה נפתלי בנט קבע הבוקר (יום ה') כי הלוחמים המעורבים פעלו נגד גנבי אמל"ח.
"האירוע הקשה של הלילה כבר מתוחקר והלקחים יופקו", מסר ראש הממשלה. "איבדנו שני מפקדים אמיצים, רס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון, והלב נקרע. כל החיים היו לפניהם. אבל דווקא ברגע הקשה הזה, אני רוצה לדבר על ערך היוזמה והחתירה למגע שהם גילמו, יחד עם קצינים אחרים, באירוע הנורא הזה".
4 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר
(צילום: דני לחמי)
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
בהמשך דבריו ציין בנט שכמפקד פלוגה במגלן הוא פעל עם חבריו בדיוק באותה דרך. "כל המעורבים באירוע הלילה פעלו תוך הגדלת ראש", אמר ראש הממשלה. "הם יזמו מעבר למה שנדרש מהם. שטח האימונים שלהם רווי גניבות אמל"ח, פשיעה ואויבים. איתמר, אופק וחבריהם יכלו פשוט ללכת לישון אתמול בלילה, ואף אחד לא היה בא אליהם בטענות.
"במקום זאת, הם החליטו בסוף יום אימונים מפרך, לצאת ולפעול נגד הפושעים/מחבלים, ואז אירוע הירי הדו-צדדי הנורא הזה התרחש. הלב נשבר. צה"ל יתחקר וילמד. אבל, ברמה הערכית, זוהי בדיוק רוח הלחימה הנדרשת ממפקדים בצה"ל. ואת הרוח הזו, של יוזמה, של אהבת הארץ, של חתירה למגע, יש לחזק, לא לכבות. אשרי העם שאלו הם מפקדיו".
4 צפייה בגלריה
בסיס נבי מוסא
בסיס נבי מוסא
בסיס נבי מוסא
(צילום: יואב דודקביץ')
התייחסות דובר צה"ל לתקרית

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הגיע הבוקר לזירת האסון. הוא קיים תחקור ראשוני ושוחח עם בכירים בגזרה, בהם מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, מפקד עוצבת האש תת-אלוף עופר וינטר, מפקד חטיבת הקומנדו אלוף-משנה מני ליברטי ומפקדים נוספים.
בתום ביקורו אמר הרמטכ"ל: "האירוע הלילה הוא אירוע קשה ביותר ומצער מאוד. אני מבקש לשלוח את תנחומיי העמוקים למשפחות ההרוגים, משפחת אהרון ומשפחת אלחרר, ואני רוצה לחזק את כל החיילים והמפקדים המעורבים באירוע. השמירה על חיי אדם היא בראש מעיינינו, וחובתנו לתחקר את האירוע ביסודיות ולהפיק ממנו לקחים בכל התחומים, בכל הנושאים ובכל רמות הפיקוד.
"התחלנו באופן מיידי בתחקור האירוע ובנוסף לכך כבר היום תקום ועדת בדיקה בראשות אלוף במילואים ובהשתתפות מפקדים ומומחים רלוונטיים. נרד לעומק הדברים ונעשה זאת בטווח הזמן המיידי. במקביל, הוריתי על יום של עוצר פעילות בכל הצבא, שמטרתו למידה של האירועים שהתרחשו לאחרונה בצה"ל. חובה על כולנו ללמוד אותם, להעמיק בהם וליישם את הלקחים בהתאם. אסור לנו לפסוח על אף סעיף בכדי למנוע את האירוע הבא".

הקצינים זיהו דמות חשודה, ירו באוויר - ונורו

רס"ן אהרון מגן יבנה ורס"ן אלחרר מבני ראם נהרגו אמש בגלל טעות בזיהוי של קצין אחר מיחידתם, שהובילה לירי דו-צדדי סמוך לבסיס. שני הקצינים שנורו, מפקדי פלגות בחטיבה המובחרת, פונו בעזרת מסוק לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, אך שם נקבע מותם. בכירים בצה"ל מסרו עם היוודע האסון כי "זה אירוע מאוד קשה שבו שני מפקדים משמעותיים מחטיבת הקומנדו נהרגו לאחר שהאימון נגמר".
התקרית התרחשה מעט אחרי השעה 23:00. מפרטים ראשונים עולה כי שני הקצינים יצאו כאמור לפטרול באזור המטווחים של הבסיס, בתום האימון שנערך אתמול. השניים זיהו דמות חשודה וביצעו נוהל מעצר חשוד שכלל ירי אזהרה לאוויר. את הירי של שני הקצינים זיהה קצין אחר מהכוח, מפקד צוות מאותה היחידה, בחשכה, אך הוא סבר שמדובר במחבלים שיורים לכיוונו, ופתח לעברם באש.
שני הקצינים נפצעו באורח אנוש, וגורמי הרפואה ביחידה העניקו להם טיפול ראשוני בשטח. במקביל הוזנק מסוק של חיל האוויר לפנותם, אך לאחר זמן קצר נקבע מותם. גורמי מצ"ח הגיעו לזירת האירוע לצורך איסוף ממצאים ועדויות, לצד תחקיר שנפתח באוגדה המובחרת 98.
4 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
רס"ן אלחרר נישא לפני שנה, רס"ן אהרון תכנן להתחתן במרץ
(צילום: דובר צה"ל)
רס"ן אלחרר נישא לפני שנה לאור והשניים התגוררו לאחרונה בפתח תקווה. הם תכננו לקבוע את ביתם במושב בני ראם - שם נולד הקצין ומתגוררים הוריו וארבעת אחיו. שי רייכנר, ראש המועצה האזורית נחל שורק שבתחומה נמצא המושב, אמר: "איתמר ייזכר בליבנו תמיד כאדם ערכי, חייכן וצנוע שערכיו ואהבתו הגדולה לארץ ולאדם הם אלו שאפיינו את חייו ודרכו. משפחת אלחרר היקרה, אין מילים להביע את ההלם והכאב".
רס"ן אהרון אמור היה להתחתן בחודש מרץ הקרוב. הוא הותיר אחריו הורים ושתי אחיות. הוא נולד וגדל בגן יבנה, והוא בוגר תיכון רבין בעיר.