2 צפייה בגלריה
גן סגור
גן סגור
"לעשות הכול על מנת שהילדים לא יישארו בבית". ארכיון
(צילום: אסף רוזן )
מתווה הבידודים במערכת החינוך יבוטל מיום חמישי הקרוב, אך אין מספיק גננות, סייעות ומורות כדי לחזור לשגרת לימודים מלאה. על פי הערכות, כ-20 אלף אנשי הוראה, בהם סייעות, גננות ומורות, נמצאים בבידוד נכון להערב (שבת), חלקם לאחר שנדבקו בקורונה ואחרים משום שנחשפו למאומת.
"מצטער להשבית את שמחת ביטול הבידודים לילדים, אבל איך בדיוק זה ימנע סגירת גני ילדים אם משרד החינוך עד לרגע זה לא פתר את בעיית המחסור בגננות שיחליפו צוותים שמיום ליום נכנסים ליותר ויותר בידודים?", אמר ראש העיר גבעתיים רן קוניק על רקע המחסור בכוח אדם במערכת החינוך.
(צילום: משי בן עמי)

מתחילת השנה נסגרו ונפתחו לסירוגין אלפי גני ילדים ומאות אלפי ילדים לא למדו יום אחד או יותר, בהעדר גננות וסייעות. על רקע מצוקה זו התריע קוניק כי "כנראה דווקא כעת יותר ילדים בריאים יישבו בבית. בלי גננות וסייעות לא יעזור ביטול הבידודים ועד כה לא השכיל משרד החינוך לגייס גננות מחליפות ולהעביר תקציבים לעיריות כדי לשלם שכר הוגן לסייעות שגם הן בבידודים אין סופיים. טוב שביטלתם בידודים, כעת גייסו צוותים".
קוניק הוסיף כי "חובתו של משרד החינוך למצוא אלטרנטיבות ראויות" להחלפת צוותי הוראה שנמצאו מאומתים או שנכנסו לבידוד. לדבריו, אין מקום לחייב צוותי הוראה להגיע למוסדות החינוך כשאינם בריאים לחלוטין. הוא קרא לתגבר באופן זמני את צוותי ההוראה במדריכי תנועות נוער, בנות שירות ואף חיילות וחיילים.
"נדרשת גם העלאת שכר משמעותית לצוותי ההוראה ולסייעות על מנת להגדיל את הביקוש למקצוע ולשחרר סמכויות לרשויות המקומיות לגייס גננות זמניות, גם אם לא דרך הפיקוח של משרד החינוך", הוא הוסיף. "זו שעת חירום ויש לעשות הכול על מנת שהילדים לא יישארו בבית".
2 צפייה בגלריה
"חובתו של משרד החינוך למצוא אלטרנטיבות ראויות"
"חובתו של משרד החינוך למצוא אלטרנטיבות ראויות"
"חובתו של משרד החינוך למצוא אלטרנטיבות ראויות"
(צילום: shutterstock)
במשרד הבריאות נבחנה אפשרות לאפשר לצוותי רפואה מאומתים ללא סימפטומים להגיע לעבודה כדי להתגבר על המחסור בכוח אדם, אך הורים ומורים וכן הרשויות המקומיות דוחים על הסף אפשרות כזאת במערכת החינוך. בארגון המורים מסרו כי "מורה מאומת הוא מורה חולה, ולכן צריך להיות בבית".
בהסתדרות המורים אמרו כי "עובדי ההוראה הם כמו כל אזרחי המדינה. כשהם חולים, הם נחים בבית עד שהם מבריאים - אין אפשרות אחרת. חבל שממשלות ישראל לא הקשיבו לנו ולא עברו ללמידה בכיתות קטנות בתגבור תומכי ההוראה - כך לא היינו נקלעים למחסור כזה חריף בכוח אדם ואפשר היה להמשיך ללמד גם במצב הנוכחי, ללא הצעות הזויות שמסכנות את בריאות עובדי ההוראה והתלמידים".
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי, אמר כי "זה מתכון בדוק להגדלת מספר המאומתים לקורונה במערכת החינוך ופגיעה ודאית בצוותים החינוכיים". הוא הוסיף כי הוא חושש ש"לא יהיה מי שילמד את התלמידים החוזרים מבידוד לבתי הספר".
גם סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, דוחה על הסף אפשרות כזו. "לא יעלה על הדעת שאת מצוקת כוח האדם במשרד החינוך תפתור מדינת ישראל בהגעת צוותים חולים, עם או בלי סימפטומים, לגנים. אם יעלה פתרון כזה מצד משרד הבריאות או החינוך זה יהיה הנדבך האחרון המוכיח כי ילדי ישראל שקופים", היא אמרה. "זה גם זלזול בצוותים חולים שלא יהיו זכאים למנוחה, וכל זאת כדי לנסות להראות שהממשלה מתפקדת תחת משבר הקורונה. החלטה כזאת תהיה תחילתו של מרד הורים נגד הממשלה".
(צילום: נויל האריס)

יו"ר התאגדות מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, שי פרוכטמן, תהה: "האם נאשר לאיש צוות עם שפעת או אבעבועות רוח או חצבת להגיע וללמד? בדיוק כמו עמדתנו שילד מאומת יישאר בבית כך גם על הצוות להישאר בבית ולא להדביק. יש למצוא פתרונות בגיוס סטודנטים, עבודה מועדפת מתגמלת לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי, מורי תל"ן שנמצאים בבית ואפילו לגייס את מורי הדרך שמושבתים תקופה ארוכה".
מוטי ארבל, מנהל תיכון אמיתי באשדוד, סבור כי "היתר ההגעה לתלמידים ללא סימפטומים הוא בר הבנה. הבידודים הבלתי נפסקים בגיל צעיר גורמים למשברים נפשיים לא פשוטים וסכנת הנפש אינה פחות חמורה מסכנת הגוף. לעומת זאת, הרצון לאפשר למורים מאומתים להגיע הוא אך ורק ממניעי כוח אדם זמין שיתפעל את המערכת. סיבה זו אינה ראויה מספיק על מנת לגרום סיכון לבריאות הציבור, כפי שלא היינו עושים באף מקום עבודה אחר. צריך למצוא פתרונות יצירתיים אחרים למשבר כוח האדם ולא לחפש את המטבע מתחת לפנס".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במסגרת הדיונים שקידמה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, על ביטול הבידודים, היא ביקשה להחיל את ההחלטה גם על עובדי הוראה. בתוך כך, הוחלט שהם יקבלו עשר ערכות בדיקה. בשל התנגדות ארגוני המורים, ביטול הבידודים לא יחול עליהם.
"מערכת החינוך מתמודדת עם מחסור רב שנים ומתמשך בכוח אדם. בתוך כך, פתחה שרת החינוך מאגר ייעודי של 100 תקני גננות לצורך מילוי מקום מיידי. מאגר זה עומד לרשות מנהלי המחוזות שמגייסים את הגננות בהתאם לצורך המיידי שעולה. המשרד ממשיך לשקוד על חלופות לטווח הקצר ולטווח הארוך וכן לגבש מענים משותפים עם השלטון המקומי".