העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" דיווח אמש (שישי) על כוח משימה חדש של סוכנות הביון המרכזית (ה-CIA) שהוקם לאחר פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר - במטרה לאסוף מודיעין על בכירי חמאס ברצועת עזה ועל מיקומם ומצבם הפיזי והמנטלי של החטופים. הדיווח מתבסס על גורמים אמריקנים רשמיים, שציינו כי המידע הרלוונטי מועבר לישראל.
5 צפייה בגלריה
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן. הורה להקים צוות שיסייע באיסוף מידע על הנהגת חמאס
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
אף אחד ממנהיגי חמאס ברצועה עדיין לא נתפס או חוסל. יחיא סינוואר
(צילום: AP)
מיד לאחר המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, כך לפי הדיווח של ה"ניו יורק טיימס", היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הורה לסוכנויות המודיעין ולמשרד ההגנה להקים את צוות המשימה ולהגביר את איסוף המודיעין על הנהגת חמאס. עם זאת, לא ידוע עד כמה המידע את שימש את ישראל בפועל - וכידוע אף אחד ממנהיגי חמאס ברצועה עדיין לא נתפס או חוסל.
עוד צוין בדיווח מפי גורמים רשמיים כי ארה"ב לא העבירה מודיעין לישראל שתרם לחיסולו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סלאח אל-עארורי בביירות. לפי ה"ניו יורק טיימס", נראה שישראל נמנעת בעצמה מלתקוף את חברי ההנהגה המדינית של חמאס שממלאים תפקיד מהותי במשא ומתן לשחרור החטופים.
5 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
הבניין בו חוסל סאלח אל-עארורי בביירות. לפי ה"ניו יורק טיימס", ארה"ב לא העבירה מודיעין שתרם לחיסולו
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
תיעוד מזירת החיסול של אל-עארורי
(צילום: רויטרס)

בכל הנוגע לפעילי חמאס זוטרים, ארה"ב נמנעת מלספק מודיעין לישראל. כמה גורמים רשמיים בממשל האמריקני אמרו כי הם מאמינים שפגיעה באנשי חמאס זוטרים, שכרוכה בסיכון של אוכלוסיה אזרחית, לא מביאה את התועלת הרצויה מאחר שניתן להחליף אותם בקלות. עוד אמרו אותם גורמים כי ההפצצות האוויריות המאסיביות באוכלוסיה וההרוגים הרבים כתוצאה ממנה עשויים לדחוף אזרחים נוספים להצטרף ללחימה במסגרת חמאס.
לצד הקמת הצוות של ה-CIA, גם ה-FBI ומשרד המשפטים האמריקני הגבירו את מאמציהם המודיעיניים במאבק נגד חמאס - בעיקר בכל הנוגע לחקירת אזרחים אמריקנים שחשודים בהעברת כסף לארגון הטרור. בנוסף, כוחות מיוחדים אמריקנים ששהו בישראל עוד לפני 7 באוקטובר לטובת אימונים צבאיים, נשארו בארץ כדי לסייע בהשבת החטופים.
5 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ראש ה-CIA ביל ברנס. באמצעות העלאת התעדוף - סוכנות הביון יכולה לגייס מקורות בתוך הרצועה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
העברת החטופות במעבר רפיח
העברת החטופות במעבר רפיח
העברת חטופות במעבר רפיח. כוחות מיוחדים באמריקניים נשארו בישראל כדי לסייע בהשבת החטופים
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
באופן כללי, כך אמרו הגורמים, כל סוכנויות המודיעין האמריקניות העלו את התעדוף של איסוף המודיעין על חמאס. לפני 7 באוקטובר, חמאס הוגדר בקרב קהיליית המודיעין כיעד בתעדוף רמה 4, כאשר 1 זה התעדוף הגבוה ביותר ששמור רק לגופים שמאיימים על ארה"ב באופן ישיר - כמו סין, רוסיה צפון קוריאה ואיראן. המשמעות בפועל היא שהושקעו מעט משאבים באיסוף מודיעין על ארגון הטרור, ומרבית המידע עליו הגיע מישראל. לאחר המתקפה, ראש המודיעין האמריקני הלאומי אווריל היינס העלתה את חמאס לרמת תעדוף 2.
העלאת התעדוף המודיעיני אפשרה הזרמת מימון נוסף לאיסוף המודיעין - שככל הנראה תרם להגברת היקף המידע שצוות המשימה של ה-CIA יכל לאסוף על חמאס. לפי אנשי סוכנות הביון בהווה ובעבר, המימון הנוסף יכול לשמש גם לגיוס מקורות בתוך הרצועה. עם זאת, מאחר שהגישה לעזה והתקשורת בתוכה נפגעו קשות בשל המלחמה, גיוס מקורות נוספים הוא תהליך שעשוי לקחת זמן רב. במקביל, כך לפי ה"ניו יורק טיימס", ארה"ב תגברה את טיסות הכט"במים מעל הרצועה ואת הניסיונות להאזין לשיחות של אנשי חמאס.