2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לתמוך באוקראינה - בלי להרגיז את פוטין. בנט ולפיד
(צילום: AFP)
לראשונה מאז פרוץ המשבר בין רוסיה לאוקראינה, פרסם היום (רביעי) משרד החוץ עמדה רשמית המצדדת באוקראינה - אך ללא גינוי של פעולותיה של רוסיה: "ישראל שותפה לדאגה הבינלאומית מהצעדים במזרח אוקראינה ומההסלמה החמורה שחלה במצב, מקווה שיימצא פתרון דיפלומטי שיוביל לרגיעה ומוכנה להתגייס לכך, אם תתבקש. ישראל תומכת בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה", נמסר בתום התייעצות של ראש הממשלה נפתלי בנט עם שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז.
שגריר ישראל באוקראינה מתייחס להעברת השגרירות ללבוב
(צילום: סטס קופולו)


המשבר באוקראינה - כתבות נוספות

עוד נכתב בהודעת משרד החוץ כי "מדינת ישראל דואגת גם לשלומם של אלפי אזרחים ישראלים המתגוררים באוקראינה ולקהילה היהודית הגדולה שבה. ישראל ערוכה להעביר לאוקראינה סיוע הומניטרי מיידי בהתאם לצרכים שיעלו, ומקיימת על כך שיח עם הרשויות במדינה. ישראל ממשיכה בשיח קרוב עם שותפותיה על דרכים להשיב את המאמץ הדיפלומטי למסלולו".
לדברי גורם מדיני, ההצהרה נמסרה אחרי שיח עם האמריקנים בנושא, ולא הייתה דרישה אמריקנית לגינוי ישראלי מפורש של רוסיה. גורם ישראלי אמר אחרי ההצהרה כי "במתח שבין הצד הרוסי לצד האוקראיני-אמריקני, ישראל בחרה צד וזה הצד השני. אבל באותה הנשימה שמרה על זהירות ולא גינתה במפורש את רוסיה. זהירות זה שם המשחק. אנחנו תומכים בשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה והריבונות שלה – זאת עמדה ברורה ולא עמדה בכאילו. לקחנו כאן צד".
לשרים הופצו מסרים על ידי לשכת רה"מ בנושא, ובראשיתם - ישראל תומכת בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה. בנוסף, "ישראל מקווה שיימצא פתרון דיפלומטי שיוביל לרגיעה ומוכנה להתגייס לכך, ככל שתתבקש". בהנחיית רה"מ בנט ושר החוץ לפיד, כך לפי לשכת בנט, ישראל ערוכה להעביר לאוקראינה סיוע הומניטרי מיידי, במידת הצורך.
אתמול, נזכיר, גורמים בממשלת אוקראינה הביעו אכזבה מכך שישראל עדיין לא גינתה את רוסיה. ולדיסלב רויטברג, יועץ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר ל-ynet: "אוקראינה היא מדינה דמוקרטית, וממשלה של אומה דמוקרטית תמיד מצפה משותפיה וממדינות דמוקרטיות, כמו גם מעצמה במקרים רבים, לגנות פעולות בעלות אופי אגרסיבי שכזה. פעולות המאיימות על הריבונות ושלמותה הטריטוריאלית של המדינה, בערך מה שקורה היום במזרח אוקראינה בהנהגת שכנתנו הלא-ידידותית".
2 צפייה בגלריה
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
ישראל רוצה להיות "בצד הנכון של ההיסטוריה". פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
(צילום: רויטרס)
ההצהרה הנוכחית, שבמסגרתה ישראל מביעה לראשונה תמיכה באוקראינה, נמסרה בתום דיונים קדחתניים ואחרי שבירושלים הבינו כי אין ברירה אלא להתייחס למשבר אחרי הצעדים האחרונים של רוסיה. בדיונים השתתפו בכירי משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי (מל"ל), במטרה לנסח הודעה שלא תכעיס את רוסיה - מעצמת על שהשפעתה האבסולוטית על סוריה מכריחה את ישראל לפעול בתיאום מלא עמה, בין היתר בתקיפות של יעדים במדינה.
הגינוי הישראלי נמסר ב"איחור" של יומיים, אחרי שמדינות המערב גינו את רוסיה ונשיא ולדימיר פוטין כשזה הצהיר על עצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, לוהנסק ודונייצק. אתמול הכריזו שורת מדינות על סנקציות נגד רוסיה. המטרה בהודעה שפורסמה היום היא מצד אחד לא להרגיז את הרוסים, אך מצד שני להתייצב "בצד הנכון של ההיסטוריה". בכיר ישראלי אמר אתמול כי "אי אפשר לעבור לסדר היום על מה שהרוסים עשו".
גורם במשרד החוץ הסביר: "למרות כל העניינים בפוליטיקה, הנושא המדיני-ביטחוני נשאר מעל להכול, ויש תיאום מלא בין לשכת בנט, לפיד וגנץ. ישראל נדרשה לעמדה בכל מקרה בגלל הדיון באו"ם היום אחרי הצהריים, וההודעה משקפת באופן מיטיבי ומאוזן את האינטרסים המדיניים והביטחוניים של ישראל. לקחנו בחשבון את הפן המדיני, את הקהילות היהודיות הגדולות ברוסיה ובאוקראינה, את השיקול הביטחוני בצפון ואת זה שארה"ב ובעצם העולם כולו מבינים את המורכבות".
רון בן ישי מדווח מאוקראינה, הבוקר
(צילום: גיל יוחנן, סטס קופולו)

בינתיים, משרד החוץ הקדים את פינוי צוות השגרירות באוקראינה מהבירה קייב לעיר לבוב במערב המדינה, בעקבות הנאום של פוטין וכניסת כוחות צבאו למחוזות הבדלנים. הדיפלומטים הישראלים, ובראשם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי ואנשי נתיב, התפנו בשיירת כלי רכב ללבוב - נסיעה שארכה כ-8 שעות. ישראל הודיעה לאוקראינים מראש על ההחלטה לעזוב ללבוב.
האוקראינים לא הסתירו את אכזבתם מההחלטה הישראלית אף על פי שישראל פינתה את הצוות מקייב הרבה אחרי האמריקנים, הבריטים, האוסטרלים, היפנים ומדינות נוספות שנציגי כמה מהן אפילו עזבו את המדינה ולא השאירו נציגות קונסולרית בלבוב.
ישראל עדכנה גם את רוסיה על החלטתה והעבירה לרוסים את המיקום המדויק של המשרדים בלבוב. הצוות הישראלי באוקראינה התמקם במשרדים זמניים שנשכרו בלבוב - שם יעניקו סיוע קונסולרי לישראלים שנשארו במדינה.