עדי ראייה: "שניים רצו למזח עם אקדחים"
(צילום: שחר גולדשטיין)

העבריין עבד קזז בן ה-40, שנרצח אחר הצהריים (שבת) בנמל יפו, היה מקורבו של עיזאת חמאד - שנחשב לראש ארגון פשע ביפו וחוסל ביריות בדרום תל אביב בחודש יולי האחרון. קזז נחשב לבכיר בארגון של חמאד, שהיה מעורב בסכסוכים רבים לאורך השנים. בשלב מסוים החליט קזז לעזוב את הארגון של חמאד - ולהקים אחד משלו. בשנים האחרונות הוא נכנס לתחום הנדל"ן, וחבר לבעלי מעמד בעולם התחתון - מה שהעניק לו הרבה כבוד ביפו.
4 צפייה בגלריה
עבד קזז הנרצח
עבד קזז הנרצח
הנרצח עבד קזז והרכב בנמל יפו
(צילום: אבי כהן)
קזז השתחרר ממאסר לפני כשנה וחצי, אחרי שהיה מעורב בדריסת שוטר. אחת הפרשות המרכזיות שבה שמו עלה לכותרות הייתה פרשת "בני הדייג", שבמסגרתה הוא הורשע בחטיפה ובהריגה, אבל נידון במסגרת הסדר טיעון לשש שנות מאסר בלבד. לפרשה קדם סכסוך כספי בין בני רבה, בעל מסעדת "בני הדייג" לסוחר דגים מעזה, ובעקבות הסכסוך הביאו הצדדים בוררים מטעמם.
הסוחר העזתי בחר להביא את אנשי ארגונו של עיזאת חמאד ובהם עבד קזז, בעוד שבני הדייג בחר להביא את חאדר דקה. בבוררות נקבע שבני הדייג ישלם 70 אלף שקל, אולם הסכסוך לא הגיע לסיומו בכך. דקה וקרוב משפחתו הגיעו ב-16 ביולי 2005 לביתו של חמאד, שם הוכו ונכפתו על-ידי עיזאת חמאד וכמה מחברי ארגונו ובהם גם קזז. הם הורו להם לקרוא בקוראן לפני הוצאתם להורג והוכנסו לתא המטען של הרכב בו הגיעו והוסעו מהמקום.
4 צפייה בגלריה
אחד התרמילים על הכביש
אחד התרמילים על הכביש
אחד התרמילים על הכביש
(צילום: שחר גולדשטיין)
ברחוב יהודה הימית הצליחו דקה וקרוב משפחתו להיחלץ מתא המטען של הרכב כשהם כפותים ולברוח. קזז הבחין בהם והחל לרדוף אחריהם תוך שהוא יורה לעברם, לעיני עוברים ושבים במרכז העיר יפו. מהירי נפגע ונהרג חאדר דקה ואילו החטוף השני הצליח להימלט.
החטוף שניצל מהירי נעצר ונחקר עוד באותו ערב, אולם הוא לא הסכים למסור מידע ואף הסתתר במשך חצי שנה מחשש לחייו. כעבור כמה חודשים, כשחוקרי המשטרה הגיעו שוב לקרוב משפחתו של דקה שהיה עד לרצח, הוא הסכים לשתף פעולה. בסופו של דבר, כאמור, פוענחה הפרשה - והיא הסתיימה בהסדרי טיעון.
4 צפייה בגלריה
עיזאת חמאד
עיזאת חמאד
עיזאת חמאד. קזז עזב את הארגון וחבר לבעלי מעמד בעולם התחתון
(צילום: מוטי קמחי)
קזז עבר להתגורר בשנים האחרונות באחד מבנייני הפאר של העיר יפו באזור רחוב יפת, וכאמור חבר לבעלי מעמד בעולם התחתון. גורם המעורה בפרטי חקירת הרצח היום אמר כי "מישהו סימן את הארגון של עיזאת חמאד ופוגע בו. אחרי הרצח של עיזאת נראה היה שתהיה רגיעה, אבל מי שעשה את זה חיכה במיוחד לרצוח. הם ידעו שאין סיכוי שהוא ייצא בחיים - כי הנקמה הייתה כואבת".
חקירת האירוע הועברה לידי ימ"ר תל אביב בפיקודו של ניצב-משנה אסי צור, שם ינסו לבחון את הסכסוך ולמצוא את החוט המקשר לרצח עיזאת חמאד.
אחרי חיסולו של חמאד, אמר "חייל" של אחד הארגונים הפועלים ביפו כי "יש קבוצה גדולה שרוצה להשתלט על יפו, והם היו חייבים להזיז את עיזאת". גם במשטרה העריכו כי המוציאים לפועל של הרצח אז היו חברי ארגון מתחרה, שהשקיעו משאבים רבים באיתור נקודת תורפה של ראש ארגון הפשע לשעבר.