המחבל החמוש סמוך לקדומים, הלילה

ניסיון החדירה של מחבל חמוש באקדח להתנחלות קדומים שבשומרון שהתרחש הלילה (בין שבת לראשון) היה האחרון בשורה של פיגועים וניסיונות פיגוע בסוף השבוע האחרון, בהם הטבח בשכונת נווה יעקב שבו נרצחו שבעה בני אדם. הבוקר אמר ראש מועצת קדומים חננאל דורני ל-ynet radio כי "עדיין לא קיבלתי פרטים מאיפה המחבל, אבל אחרי אירועים ביטחוניים ופעולות ביהודה ושומרון תמיד יש כאלו שיוצאים לעשות פיגועים - אנחנו צריכים להיות דרוכים כל הזמן". צפו בתיעוד המחבל החמוש ליד קדומים בפתח הכתבה.
אתמול בשעה 23:50 זיהתה מוקדנית קדומים תנועה חשודה בסמוך ליישוב. היא הכווינה למקום את סייר הביטחון, שזיהה מחבל חמוש באקדח המנסה לחדור ליישוב, וירה בו למוות. דורני ציין כי "היה כאן נס גדול", וסיפר איך המוקדנית "זיהתה במצלמות שהמחבל מחזיק משהו ביד והלך שפוף, וזה מה שהיא אמרה לסייר ולרבש"ץ".
ראש מועצת קדומים המשיך לתאר את אירועי הלילה: "המחבל מגיע, חוצה את דרך הביטחון, ומיד לאחר מכן הסייר והרבש"ץ מגיעים משני צדדים שונים. המוקדנית, בקור רוח מעורר השתאות, מכווינה אותם על עבר המחבל, והם יורים באוויר. המחבל התרומם עם אקדח ביד, ואז הוא נורה ונוטרל". משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי המחבל שנורה למוות הוא צעיר בן 18 בשם כרם עלי אחמד סולימאן.
5 צפייה בגלריה
המחבל החמוש סמוך לגדר הישוב קדומים
המחבל החמוש סמוך לגדר הישוב קדומים
"המוקדנית זיהתה שהוא מחזיק משהו ביד והולך שפוף". המחבל החמוש סמוך לקדומים
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע סמוך לקדומים
זירת האירוע סמוך לקדומים
"אנחנו למודי ניסיון מתקופות של טרור מתגבר". זירת האירוע ליד קדומים
5 צפייה בגלריה
האקדח של המחבל שנוטרל סמוך לקדומים
האקדח של המחבל שנוטרל סמוך לקדומים
"הוא התרומם עם אקדח ביד, ואז הוא נורה ונוטרל". האקדח של המחבל
כמה ימים לפני ניסיון החדירה האחרון לקדומים, לוחמים ירו לעבר מחבל שיצא מרכב ליד היישוב כשהוא חמוש בסכין ורץ לכיוונו של אחד החיילים. עם זאת, דורני אמר כי "התושבים כאן לא משנים את שגרת חייהם בעקבות המצב המתוח, ועל כך יש להודות לחיילי צה"ל ולכוחות הביטחון שעושים לילות וימים בשמירה כאן. אנחנו לצערי למודי ניסיון מתקופות של טרור מתגבר".
אחד התושבים בקדומים הוא שר האוצר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני בצלאל סמוטריץ', אך דורני אמר כי הוא לא חושב שהמחבל בא במטרה לפגוע בו. על הקבינט שבו חבר סמוטריץ' אמר דורני: "אני מאוד שמח על ההחלטה לחזק את ההתיישבות, ואני מאוד מקווה שהיא אכן תמומש".
5 צפייה בגלריה
ישיבת הקבינט
ישיבת הקבינט
"מקווה שההחלטה לחזק את ההתיישבות אכן תמומש". ישיבת הקבינט, אמש
(צילום: חיים צח \ לע"מ)
נתניהו בפתח ישיבת הקבינט, אמש
(צילום: עומר מירון \ לע"מ)

בדבריו, התייחס דורני להחלטת הקבינט מאמש להביא השבוע צעדים לחיזוק ההתנחלויות, "בתגובה לפיגועים הנתעבים ולחגיגות השמחה שבאו בעקבותיהם". ראש המועצה הסכים עם ההיגיון שמאחורי ההחלטה, ואמר כי "כל מה שלא נעשה נגד הטרור, הרי הוא בסוף ימשיך וימשיך וימשיך. כל זמן שיש להם תקווה שהטרור יצליח לייאש אותנו, להפחיד אותנו, להוציא אותנו מכאן, אז הם ימשיכו - הם הרי מוכנים גם למות בשביל זה". לדבריו, "אם הם יבינו שאין שום תוחלת לטרור שלהם מכיוון שאנחנו בונים, מתפתחים, מרחיבים את היישובים ומקימים עוד ישובים - אז הטרור יירד, כי למה לאבד חיים?".
דורני הוסיף כי הוא "לא הסנגור" של הממשלה החדשה, אבל הוא "מלא אופטימיות מההרכב שלה". לדבריו, "אני מאוד מקווה שהפעם, גם אם הליכוד ירצה לסטות טיפה למרכז או להתחשב בנושאים כאלה או אחרים, אז יהיה מי שיזכיר לו את האינטרסים הלאומיים ההתיישבותיים כאן. ההתיישבות היא חלק מהמאבק שלנו על מדינת ישראל, הייתה, עודנה וכנראה תמשיך להיות".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"גם אם הליכוד ירצה לסטות למרכז- יהיה מי שיזכיר לו את האינטרסים ההתיישבותיים". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חוץ מההחלטה על צעדים לחיזוק ההתנחלויות, הקבינט החליט אמש בין היתר לאטום את בית המחבל שביצע את הפיגוע בשכונת נווה יעקב "בהקדם האפשרי" - ובנוסף לזרז מתן רישוי כלי נשק לאזרחים, כך שיהיו "עוד אלפי אזרחים" שיישאו נשק.
לאחר הירי במחבל בכניסה לקדומים, כוחות הביטחון החלו בסריקות, והתושבים התבקשו להסתגר בבתים. בהמשך הלילה פיקוד העורף מסר כי האירוע הסתיים, והוסיף כי התושבים יכולים לצאת מהבתים ולנוע באזור ללא הגבלה.
שבת של טרור: שיחה עם אלוף (במיל') עמוס גלעד
(צילום: חגי דקל)

כמה שעות לפני ניסיון החדירה לקדומים, מחבל ירה לעבר מסעדה בצומת אלמוג, נתקל במעצור ונמלט. ביום שישי בערב נרצחו כאמור שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב - פיגוע שבעקבותיו עצרו כוחות הביטחון עשרות מקרובי משפחתו של המחבל והתמודדו עם מהומות במזרח ירושלים. בנוסף, אתמול בבוקר נפצעו קצין צנחנים ואביו בפיגוע בעיר דוד.
על רקע התגברות מעשי הטרור והמתיחות הביטחונית, הוחלט בצה"ל על תגבור של שלושה גדודים ביהודה ושומרון. כרגע עיקר המאמץ מתמקד בהגנה על הצירים והיישובים מחשש לפיגועי חקיינות. הלוחמים בקצה תודרכו והנהלים חודדו מתוך מטרה לסיים אירועים כמה שיותר מוקדם וללא נפגעים. מלבד עיבוי הצירים והיישובים, באוגדת איו"ש שמים דגש מרבי על קו התפר במטרה למנוע ממחבלים לחדור ולפגע בלב שטח ישראל.