עידית סילמן בהתייחסות ראשונה לפרישתה: "והיא שעמדה ליהדות"

יו"ר הקואליציה הפורשת עידית סילמן התייחסה הערב (שני) בפעם הראשונה בפומבי להחלטתה, והסבירה באירוע של עמותת כולל חב"ד בירושלים כי "אפשר לומר שאת היהודים לאורך כל השנים ניסו אולי לאבד, אבל את היהדות מעולם לא הצליחו. והיא שעמדה ליהדות". באירוע השתתפו גם שרים וח"כים, הן מהקואליציה והן ומהאופוזיציה, אשר הגיעו לחגוג בר מצווה לנערים יתומים לרגל יום הולדתו ה-120 של הרבי מלובביץ'.
ח"כ עידית סילמן, חברת מפלגת ימינה של ראש הממשלה נפתלי בנט, הודיעה לו ביום רביעי על פרישתה מהקואליציה. בעקבות זאת איבדה הממשלה את הרוב בכנסת והיא נמצאת בשוויון של 60 ח"כים עם האופוזיציה. פרישתה באה על רקע פרשת החמץ שבה תקפה סילמן את שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהורה לבתי החולים לקיים את פסיקת בג"ץ ולא למנוע ממבקרים להכניס חמץ בפסח.
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב  עידית סילמן
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב  עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן. "את היהדות מעולם לא הצליחו לאבד"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
אמר כי סילמן "נשברה". רה"מ בנט
(צילום: אוהד צויגנברג)
גורמים פוליטיים אמרו כי סילמן סיכמה עם הליכוד על שריון ברשימת המפלגה בבחירות הבאות, ועל מינויה לתפקיד שרת הבריאות אם בנימין נתניהו ירכיב ממשלה. סילמן לא הודיעה מראש על החלטתה לאף גורם בקואליציה, גם לא לראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד.
במכתבה לראש הממשלה תחת הכותרת "הפסקת חברותי בקואליציה" כתבה סילמן: "הצטרפתי לקואליציה הנוכחית מתוך רצון אמיתי לייצר אחדות וקירוב לבבות על בסיס הטוב המשותף המאחד אותנו כעם וכמדינה. סברתי באמת ובתמים שבדרך זו נצליח לממש את הערכים עימם יצאנו לדרך".
עוד היא כתבה: "אתה יודע אילו מאמצים כבירים השקעתי בשימור הקואליציה ובקידומה בתפקידי כיו"ר הקואליציה וכיו"ר ועדת הבריאות בכנסת. כמה ניסיתי לשמר את הביחד, למצוא את המכנה המשותף ובדרך זו להביא לידי ביטוי את המשימות החשובות שעמדו לפתחנו".
3 צפייה בגלריה
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
נשאר בקואליציה, בינתיים. אביר קארה
(צילום: קובי קואנקס)
בנט אמר לחברי הסיעה כי סילמן נרדפה במשך חודשים ולבסוף "נשברה", כלשונו. "עידית עברה רדיפה במשך חודשים, אלימות מילולית מאנשי ביבי וסמוטריץ' ברמה הנוראית ביותר. היא תיארה בפניי את האיומים על מקום העבודה של שמוליק בעלה ועל הילדים שלה בבני עקיבא. היא נשברה בסוף", אמר.
בניסיון להרתיע ח"כים נוספים לפרוש מהקואליציה החליט בנט להכריז כפורש על ח"כ עמיחי שיקלי, חבר סיעת ימינה שלא הצביע אמון בממשלה והצביע מאז הקמתה עם האופוזיציה. לאחר שהבקשה תאושר, שיקלי לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות במסגרת מפלגה קיימת ולא ייהנה ממימון מפלגות.
חברי כנסת מהקואליציה ששוחחו בימים האחרונים עם ח"כ סילמן, אמרו בסוף השבוע כי להערכתם פרישתה לא דומה למקרה של ח"כ שיקלי - לפחות לא בינתיים. כמו כן, בימינה העריכו כי המשבר הנוכחי לא מבשר בהכרח על סוף ימיה של הממשלה.
לטענת אותם גורמים, סילמן לא צפויה לשרת את האופוזיציה בכך שתסייע לה בהצבעות, או בכך שתתקוף את הקואליציה, באותו האופן שבו עושה זאת שיקלי. "סילמן הדגישה בהודעתה כי היא עוזבת את ראשות הקואליציה, אך לא הודיעה בשום שלב שהיא עוזבת את מפלגת ימינה", אמרו. "היא גם לא הבהירה מה כוונותיה הפוליטיות להמשך, ועד שלא תבהיר חד משמעית לאן פניה מועדות - הכול למעשה פתוח".
בינתיים סגן השר אביר קארה הבהיר היום בשיחה עם ynet כי לעת עתה הוא נשאר בקואליציה. "צריך לתת צ'אנס לממשלה הזאת. הדהירה לבחירות מסוכנת לעם ישראל", אמר קארה, שמאז הפצצה שהטילה סילמן ועד הבוקר שמר על שתיקה. "למהר ללכת לכאוס ולבחירות? זה העתיד של המדינה שאני רוצה?".