2 צפייה בגלריה
איתי פנקס
איתי פנקס
איתי פנקס
(צילום: מוטי קמחי)
פתיחת חקירת המשטרה נגד איתי פנקס בחשד לאונס, בעקבות העדות של ד' שנחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" - עוררה סערה בקהילה הגאה. כעת, העדים הראשונים נגד פנקס, שבעקבותיהם הסכים המתלונן ד' להיחשף ולספר את סיפורו, אומרים כי הם מחזקים אותו ומקווים שהצדק ייעשה. "זאת עדות מזעזעת, אלימות מינית בצורה המובהקת ביותר שלה", אמר הבוקר א'.
"הלב שלי יוצא אל ד'", הוסיף א'. "אבל אני חייב להגיד שלא הופתעתי. היום, אחרי שנים של הפנמה וגם גילוי שחבר שהיה באותה קבוצה כמוני עבר מקרה דומה (מתכוון למתלונן י', ynet) מדובר בדפוס של טורף מיני. אני מקווה שאחרים יגלו אומץ לספר את הסיפור שלהם, ולהביא בכך גם החלמה לעצמם וגם את העולם למקום צודק יותר".
העדות של א': "מרוב ההערצה אליו - קפאתי"
(צילום: אבי חי, שחר גולדשטיין)

הקהילה לא גאה: ח"כ יוראי להב-הרצנו ורן שלהבי על שתיקת חברי הלהט"ב נוכח הפרסומים
(צילום: אסף חן)

לדבריו, "לא היה קל לקרוא את העדות המטלטלת של ד'. אני שוקל לתבוע את פנקס תביעה אזרחית, אבל זה דורש חשיפה וזה החשש שלי. איתי פנקס לא איתנו - הוא לא מחובר למציאות. הוא לא מוכן להגיד לעצמו שמה שעשה הוא לא בסדר".

"חושב כמה גדול הולך להיות כדור השלג"

מתלונן אחר שנחשף ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, י', סיפר כי הופתע מהפתיחה בחקירה. "אני מנסה לעכל את הפרשה הזו, עדיין לא הצלחתי", אמר. "העדות של ד' מזעזעת ברמות - אבל אפילו שהיא שונה, היו שם דברים משותפים למה שקרה לנו, אותו דפוס התנהגות ואותן פרקטיקות. אני שמח שאני וא' נתנו כוח לד' להעיד ובכלל להתלונן, ואולי גם לאנשים אחרים".
"אני לא אתפלא אם יש עוד אנשים שנפגעו מפנקס", הוסיף י'. "אני מקווה שיהיה להם את הכוח לבוא ולדבר על הדברים, בין אם במשטרה או בפורום אחר, ושהדברים האלה לא יהיו מוסתרים יותר. אני בעד שיהיה צדק - ומי שצריך שיעשה אותו".
"אני עדיין בהלם, לא יודע מזה אומר ומה הולך להיות", הוסיף י'. "אני חושב על כמה גדול הולך להיות הכדור השלג הזה. הסיפורים שמגיעים ונחשפים נותנים כוחות וזה הסיפוק הכי גדול. היה שווה את המתח ואת כל מה שעברנו לקראת פרסום התחקיר".
בסיום דבריו ביקש י': "אשמח להעביר לד' מסר - אנחנו איתו, מחזקים אותו ומחבקים אותו".
בעדויותיהם המטלטלות, נזכיר, סיפרו באומץ י' ו-א' כיצד פנקס, שעד פרסום התחקיר היה חבר מועצת עיריית תל אביב-יפו מטעם "מרצ", קיים איתם יחסי מין בזמן שהיו בני 17 וחניכים בתנועת הנוער איגי, תוך שהוא מודע למצבם הנפשי הפגיע. האירועים שתיארו התקיימו לפני יותר מעשור, ובבדיקת פוליגרף נמצאו א' וי' דוברי אמת.

העדות של ד': "נאנסתי, צעקתי מכאב"

השבוע נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" עדותו של ד', שאמש הגיש תלונה מקוונת באינטרנט נגד פנקס - תלונה שהובילה לחקירת המשטרה בחשד לאונס. ד' סיפר כי קיים כמה מפגשים מיניים עם פנקס - חלקם בעייתיים - אך המפגש האחרון היה הטראומתי מכולם. "נאנסתי. הייתי עירום והגב שלי היה מופנה אליו. פתאום הוא חודר אליי בהפתעה. כאב אימים. אני אומר 'לא, מה אתה עושה? תפסיק'. צעקתי מרוב כאב. אבל התגובה שלו הייתה לצאת ולהיכנס שוב, חזק יותר. כלומר, ה'לא' שלי רק גרם לו להגביר את הקצב".
"ניסיתי להיאבק פיזית, להזיז את האגן שלי, והוא כתגובה כלא אותי בתוך האגן שלו ונאבק והפעיל את כובד משקלו עליי", הוסיף ד'. "הוא לחץ אותי למיטה ולחש לי באוזן 'לעולם אל תגיד לי לא'. ניסיתי לא לסבול מזה כל כך, אבל נאבקתי. הוא חזק מאוד. הוא איש חזק. והוא ניצח במאבק פיזית. איך זה נעצר? נזכרתי שיש לו העדפה נוספת לדרך בה נגיע לפורקן, הצעתי לו - והוא הסכים".
מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב מגיב לעדויות
(צילום: שחר גולדשטיין)

"זה היה אונס, בניגוד לרצון שלי. ולא רק זה, כל סדרת המקרים האלימים, כל האקטים, כל הג'סטות האלימות האלה שבכלל לא היו לי בראש, שהוא ניסה ואני אמרתי 'לא' ותפסתי לו את היד כשהוא ניסה לתת לי כאפה, ואז הוא ניסה שוב פעם לתת לי כאפה, בדיעבד, כל מערכת היחסים הזו, ובטח בתקופה שהייתי מאוהב בו, כללה גם התעללות נפשית מסוימת. בתחושה שלי הוא ממש סאדיסט. נהנה מהכאב שלי. היו הרבה דברים שפגעו בי. המון. עברו שש שנים מאז. זה הרס לי את החיים. אני לא מצליח להתגבר: אני מפחד מגברים, אני מפחד ונמשך כאחד, אני לא נפגש עם אנשים. זה פשוט לא עוזב אותי".
פרשת פנקס היא חלק ממהפכת המי-טו שהגיעה בשבוע שעבר לקהילה הגאה בישראל. היא החלה בפרסום התחקיר ב"כאן 11" על גל אוחובסקי והעדויות הקשות נגדו, שבינתיים כבר הפכו גם כן לחקירת משטרה רשמית.

"לא ידעתי שזה דפוס"

י' היה רק בן 17, חניך בתנועת איגי, כשהכיר לראשונה את פנקס, אז בן יותר מ-30. "הוא נחשב לאוטוריטה בקהילה ופעיל מרכזי בנושא זכויות להט"ב. מיותר לציין שנשאנו עינינו אליו והחזקנו ממנו ואני יכול להגיד באופן אישי שאפילו נדלקתי עליו", משחזר י', "אחרי מפגש באיגי הלכנו כולנו לאכול פיצה ואיתי הצטרף אלינו. הכול היה מאוד ידידותי. אני לא זוכר את הנסיבות המדויקות אבל איכשהו החלפנו טלפונים והמשכנו להתכתב".
2 צפייה בגלריה
איתי פנקס
איתי פנקס
איתי פנקס. "הוא הכניס לי יד למכנסיים"
(צילום: אפי שריר)
כך למשל, י', אז רק בן 17, הכיר לראשונה את פנקס כשזה היה בן יותר מ-30. פנקס נחשב כבר אז לדמות בולטת ונערצת בקהילה הגאה, וי' תיאר כיצד הוא נישק אותו במעלית בחניון, ולאחר מכן הציע לו לנסוע לבית הוריו שנמצאים בחו"ל. לאחר מכן תיאר י' י' כיצד בזמן הנסיעה החליט פנקס לחצות את הקווים האדומים. "הוא הכניס לי יד למכנסיים ונגע באיבר המין שלי. כשהגענו לדירה קיימנו שם יחסי מין. הוא עשה זאת בלי קונדום ובלי לשאול אותי. אחר כך הוא הסיע אותי לאיזו נקודה משם לקחתי מונית שירות הביתה ומאז לא היה בינינו קשר מלבד כמה הודעות בפייסבוק".
בזמנו, י' היה בטוח שמדובר במקרה חד-פעמי, משהו שאירע רק לו. אבל כעת, כשדיבר עם א', חברו לשעבר בתנועת הנוער, הבין שגם הוא חווה אירוע טראומתי דומה עם פנקס. "בתמימותי אז חשבתי שאני היחיד ושאני מיוחד", אמר י', "לא ידעתי שזה דפוס. ובטח לא חשבתי שהוא עושה אותו דבר עם חבר שלי מאותה קבוצה. אחד הדברים החמורים בעיניי הוא העובדה שה'ציד' הזה שלו נעשה בחסות מפגשים של איגי עם נוער במצב הכי רגיש".
א' טען כי כשהיה בן 17 הכיר את פנקס במסגרת פעולה באיגי, שם ביקש ממנו עזרה לקדם תכני להט"ב בתיכון. "הוא הגיע להרצות לנו בתור אדם צעיר בקהילה בעל רקע עשיר וחיי משפחה", תיאר א', "הוא סיפר לנו על החיים שלו ועל כך שעשה שירות צבאי והתקדם גם בעבודה ונמצא בזוגיות עם בן זוג. זו הייתה הפעם הראשונה שהכרתי גיי עם חיי משפחה. בזכותו האמנתי שזה אפשרי. הוא היה ממש מודל לחיקוי עבורי. בסוף המפגש הוא הציע שאקח את הטלפון שלו ושנדבר על מנת שיוכל לעזור לי לקדם תכנים בתיכון שבו למדתי.
"במהלך השיחות הוא הסביר לי שהוא בזוגיות פתוחה והתחלנו לגלוש לעניינים מיניים. במפגש עצמו הוא היה מאוד מכבד, אך במהלך האקט הוא עשה דברים בלי לשאול ואני, מהערצה אליו ומהקיפאון, לא הצלחתי להגיב או להתנגד. מצד אחד נהניתי, מצד שני הרגשתי ממש רע עם הסיטואציה. גם במפגשים נוספים בינינו הוא פעל בלי לשאול אותי, ולא השתמש בקונדום".
בעקבות פניית ynet ו"ידיעות אחרונות" הודיע פנקס על התפטרותו ממועצת העיר תל אביב-יפו, ובהמשך התפטר גם ממרצ. הוא מסר בתגובה לעדויות: "מעולם לא כפיתי עצמי על איש וכל מגע מיני שקיימתי היה בהסכמה. אם מישהו מרגיש פגוע ממני אני באמת ובתמים מצטער על כך, אבל לא התכוונתי לפגוע באיש ולא עברתי על החוק. במקביל, החלטתי להתפטר ממועצת העיר תל אביב-יפו כדי להקדיש זמן לבנותיי וליואב, בן זוגי, אשר עוברים תקופה מטלטלת על לא עוול בכפם".