ברחבת הכנסת התקיים בצהריים (שני) טקס זיכרון לנרצחים ולנופלים ב-7 באוקטובר ובמלחמת חרבות ברזל. בטקס הונחה אבן הפינה לאנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה, והשתתפו בו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ויו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה אייבי מוזס. בני משפחות של חטופים מחו בחוץ, קרוב של אחד החטופים שביקש לפנות לראש הממשלה נבלם. ynet העביר את האירוע בשידור ישיר.
יו"ר הכנסת אוחנה אמר בטקס: "היום בשערה של הכנסת אנחנו מניחים את אבן הפינה לגלעד לזכר הנרצחים והנופלים. כל המבקרים בכנסת יעברו דרך הגלעד, ומנהיגי העולם וראשי הפרלמנטים הזרים הבאים לבקר בכנסת יניחו בו זר לזכר הקורבנות, יפנימו מה כבד המחיר שאנחנו משלמים בעבור חירותנו, ויתייחדו עם זכר הנופלים שמלווה את מאבקנו".
אוחנה הוסיף: "החלטתנו להציב את הגלעד בפתח הבית שבו מתקבלות ההחלטות הגורליות והחוקיות של מדינת ישראל מעבירה מסר ברור למאבק עיקש ונחוש בטרור, לרבות באמצעות חקיקה. הנצחת זכר יקירינו חללי פעולות האיבה היא בבחינת מסר לעצמנו ולאויבנו שככל שיענונו כן נרבה וכן נפרוץ".
3 צפייה בגלריה
טקס זיכרון לנופלים ולנרצחים, והנחת אבן הפינה לאנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה בכנסת
טקס זיכרון לנופלים ולנרצחים, והנחת אבן הפינה לאנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה בכנסת
רה"מ נתניהו בטקס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הנשיא הרצוג אמר: "סמל הנצחיות של עמנו מלווה אותנו היום כשאנו מניחים אבן פינה לגלעד שהוקם כאן לזכר אחינו ואחיותינו ששילמו בחייהם על הכמיהה להיות שוב עם חופשי בארצו. כל אחד ואחת מהיקרות והיקרים האלה הוא בעיניי כהרוגי מלכות שעליהם נאמר בשל קדושתם שאין מי שיכול לעמוד במחיצתם, ואין הולם יותר מהגלעד הזה כדי לקבל את פני הבאים בשערי הכנסת".
הרצוג הוסיף: "הכנסת היא הלב הפועם שלנו כדמוקרטיה כאן נבחרי העם מייצגים את העם כולו, מייצגים את שלל דעותיו וכמיהותיו. וכפי שחללי פעולות האיבה מונצחים באנדרטה זו יהוו פסיפס של אמונות, השקפות, אורחות חיים ושייכים כולם. אני מודה לכל מי שפעלו להקמתה הגלעד החשוב הזה".
3 צפייה בגלריה
טקס זיכרון לנופלים ולנרצחים, והנחת אבן הפינה לאנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה בכנסת
טקס זיכרון לנופלים ולנרצחים, והנחת אבן הפינה לאנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה בכנסת
משפחות חטופים בטקס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחריו נאם ראש הממשלה נתניהו. לדבריו, "אינני יודע אם מדינת ישראל מחזיקה בשיא עולמי של אנדרטות זיכרון, אבל מדינתנו היא לבטח אחת הארצות שבהן מספר האנדרטאות יחסית לגודל האוכלוסייה גבוה בכל קנה מידה. עם הזיכרון מצטיין בזיכרון נצח. אנחנו זוכרים יחידים, אנחנו זוכרים קהילות, אנחנו זוכרים אירועים ואנחנו זוכרים מסורות".
נתניהו אמר עוד: "אנדרטת הזיכרון שתוקם כאן למרגלות היכל הדמוקרטיה שלנו משקפת אמת יסודית. חללי פעולות האיבה, לצד חללי צה"ל וזרועות הביטחון, הם חלק בלתי נפרד מהסיפור שלנו. אהובי נפשנו היו אוהבי אדם והארץ, אבל לדאבון ליבנו אנשי רשע קמו עליהם. כל מי שיבקר כאן בכנסת ישראל לאורך שנים ודורות ירכין את ראשו לנוכח אנדרטת ההנצחה. המיקום הזה הוא המסר, עם ישראל זוכר והכנסת זוכרת. הדמוקרטיה הישראלית התוססת היא מגדלור של חירות וקדמה".

"הכי מפחיד זה הגעגוע"

שמעון, אביה של סיון אלקבץ שנרצחה בטבח, אמר קדיש ונשא גם הוא דברים. "פגשתי אמא שבתה וחתנה נרצחו בפיגוע לפני יותר מ-20 שנה והשאירו לה תינוק בן 10 חודשים וילד בן 3 לגדל", אמר אלקבץ. "היום שניהם נשואים ולכל אחד ילד, והאמא, הסבתא המגדלת, אומרת שאין יום בו שהיא לא כואבת את אובדן הבת והחתן. הכאב הוא אותו כאב גם בחלוף השנים, היא מעידה".
אלקבץ ציין עוד בנאומו: "אני אב שכול, כבר חודשים שאני ממתין לשעה שבה אוכל לומר מילים שיש בהן טעם או ערך או ליטוף, אך השעה לא באה, והכאב האילם משמיע בי את קולו כל יום. הכי מפחיד זה הגעגוע. החיים שלנו עד לשבת 7 באוקטובר באו אל סופם. הלוואי שנבין שאנחנו במלחמה על הבית, על העצמאות שלנו ועל החיים שלנו. הלוואי שנתעורר מהעיוורון שאחז בנו, העיוורון שהוביל לחידלון ולטבח".
3 צפייה בגלריה
שמעון אלקבץ ובתו סיון ז"ל
שמעון אלקבץ ובתו סיון ז"ל
שמעון אלקבץ ובתו סיון
(צילום: פרטי)
הזמר יונתן רזאל ביצע יחד עם אלוף-משנה גולן ואך שנפצע בקרבות בעזה את השיר "גם כי אלך". איתי הינדי, אחיינו של אבי חננאל הינדי שנפל בהגנה על קיבוץ כפר עזה, קרא דברים לזכרו בליווי נגינת תזמורת המשטרה.
בשעה 08:00 הבוקר הוצב במשכן הכנסת ספר זיכרון מיוחד לכתיבתם וחתימתם של חברי הכנסת. בשעה 16:00 ייפתח המושב השלישי של הכנסת ה-25 בסימן שנה למלחמה. הישיבה תחל עם תפילה לשלום החיילים וכוחות הביטחון שיישא אורן סמדג'ה ששכל את בנו עומר במלחמה. בהמשך יישאו דברים הנשיא הרצוג, ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת אוחנה ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.