תיעוד: תקיפות אוויריות בג'נין עם פתיחת המבצע

בישראל הוחלט להמתין לסיומו של חג הקורבן כדי להתחיל במבצע לסיכול תשתיות הטרור בג'נין. עם תחילת המבצע הורגשה דריכות גבוהה במערך ההגנה האווירית בעיקר בדרום, אך בישראל מעריכים בשלב זה כי "עזה תישאר מחוץ לאירוע" - בהנחה שהמבצע יישאר תחת שליטה.
גורם ביטחוני אמר ל-ynet כי בישראל נערכים לירי רקטות ומתגברים את ההגנה האווירית. "העברנו מסרים לעזה, גם לחמאס וגם לג'יהאד, שכדאי שיישארו בצד ושזו פעולה מתוחמת ואנחנו נערכים לכל התפתחות". לדבריו, "זה לא מבצע, אפילו לא מבצעון, ולכן זה לא אושר בקבינט כי הפעולה לא עלולה להביא לפריצת מלחמה".
על אף המסרים לפלגי הטרור בעזה, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, שיגר מסר מאיים שלו. הנייה אמנם לא קרא ישירות לירי טילים בתגובה למבצע, אך ציין כי "הדם שנשפך על אדמת ג'נין יקבע את אופי השלב הבא לכל הכיוונים והמסלולים. עמנו והתנגדותו בכל מקום יודעים להגיב לתוקפנות הברברית הזו". הוא הוסיף קריאה "לעמנו ברחבי הגדה המערבית לעמוד לצד ג'נין ולהגן על אנשיה כדי לסכל את תוכנית האויב".
4 צפייה בגלריה
עשן עולה מאחת הדירות בג'נין
עשן עולה מאחת הדירות בג'נין
עשן בג'נין לאחר תקיפה אווירית
שוטרי המנגנונים הפלסטיניים נדרשו לצאת מהעיר ג'נין עם תחילת הפעולה - שהחלה בתקיפות אוויריות, כשבמקביל כוחות גדולים החלו להתקדם בפאתי העיר. "נפגע במחבלים ולא באזרחים", אמרו גורמים צבאיים. גורמי ביטחון ישראליים מסרו כי לפחות ארבעה מחבלים חוסלו בתקיפות.
לפי גורם ביטחוני, פעולה נרחבת בג'נין עומדת על הפרק כבר שבועות רבים. "ההחלטה הייתה לצאת אחרי החג. כבר לפני שבועיים הבנו שנצא אחרי החג שנגמר ביום שבת, ונערכנו לזה". לדברי הגורם, "אין שם למבצע - וזה לא סתם, כי זה לא מבצע. זו פשיטה נרחבת. אנחנו באמת חושבים ורוצים לשדר שאין פה חומת מגן. אז המציאות הייתה אחרת לגמרי".
כוחות צה"ל נכנסים למחנה הפליטים בג'נין, הלילה

הגורם הוסיף כי "לצה"ל ושב"כ יש הישגים נדרשים וברגע שיסיימו הם ייצאו. זה יכול לקחת 24 שעות, 48 שעות או 72 שעות. אם צריך לחזור אחרי חודש - יחזרו. זה לא אמור להיות מבצע ממושך, אבל זה תלוי בהתפתחויות". הגורם אישר כי לקראת המבצע היה גיוס קטן של מילואים, בעיקר של מפקדות. גורם מדיני ציין בנוסף כי "מטרת הפעולה היא לסיים את תפקידה של ג'נין כעיר מקלט לטרור".
שר הביטחון יואב גלנט התייחס לפעילות כוחות הביטחון בג'נין, וציין בציוץ בטוויטר כי "הכוחות פועלים בריכוז מאמץ נגד מוקדי הטרור בג'נין. נגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת - כל מי שיפגע באזרחי ישראל ישלם מחיר כבד". הוא הוסיף: "אנו עוקבים מקרוב אחר התנהגות אויבינו, מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש. מחזק את צה"ל ושב"כ בפעילותם הנחושה. נרדוף ונשיג את אויבינו". יש לציין כי הוא לא השתמש במילה "מבצע" כדי לתאר את הפעילות.
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בחמ"ל המבצעים של צה"ל במהלך הפעילות בג'נין
שר הביטחון יואב גלנט בחמ"ל המבצעים של צה"ל במהלך הפעילות בג'נין
"כל מי שיפגע באזרחי ישראל ישלם מחיר כבד". גלנט בחמ"ל המבצעים של צה"ל במהלך המבצע בג'נין
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
דובר צה"ל הודיע כי "כוחות הביטחון פועלים כעת במאמץ נרחב לסיכול טרור ברחבי העיר ובמחנה הפליטים ג'נין". בצבא הדגישו כי מדובר במבצע מתוחם וממוקד. במערכת הביטחון הדגישו: "מתמקדים במחנה הפליטים ג'נין".
המבצע תוכנן זה כשנה באוגדת איו"ש, עבר מספר התאמות ועדכונים ונדחה מספר פעמים. לפי צה"ל תכליתו לשקם את ההרתעה הישראלית בצפון השומרון בדגש על ג'נין, עם פגיעה נרחבת במחבלים. משתתפים בו מאות לוחמים מחטיבת הקומנדו ויחידות מובחרות נוספות, בליווי עשרות כלי טיס וכלי הנדסה.
גם הדרג הצבאי וגם הדרג המדיני רצו במבצע. דיון נערך לגבי האיזון המתאים בין מבצע לבין פעילות מדויקת, שתספק את ההישג הנדרש במינימום סיכון לחיילי צה"ל ובלתי מעורבים בג'נין. ההחלטה כאמור הייתה לצאת למבצע אחרי חג הקורבן.
4 צפייה בגלריה
מבצע צבאי בג'נין
מבצע צבאי בג'נין
צמיגים בוערים ברחובות ג'נין - במטרה לחסום כבישים
תיעוד: פלסטינים מבעירים צמיגים בג'נין

אזעקות נשמעו בכל המסגדים במחנה ג'נין, ותושבים הבעירו צמיגים במטרה לחסום כבישים. במקביל, נותק החשמל במחנה הפליטים ובחלקים מהשכונה המערבית של ג'נין. לפי דיווח של רשת "אל-ג'זירה", כוחות צה"ל השתלטו על בית משפחת האסיר הביטחוני זכריה זביידי בעיר.
הארגונים החמושים בג'נין הכריזו על דריכות גבוהה וקראה לכל הפלסטינים להשתתף בעימותים. לפי ההודעה שהפיצו ברשתות, עליהם "להיות להבה גדולה בכל אזורי הגדה המערבית ורצועת עזה".
דובר פתח, מונדר חאיק, אמר לאחר פתיחת המבצע: "אנו מצדיעים לג'נין, שמתעמתת עם התוקפנות הברברית של ממשלת הטרור הציונית. הכיבוש הוזה שהוא יכול להרוג את רוח המאבק באמצעות הטרור והפלישות שלו למחנות הפלסטינים. אנו קוראים לאנשינו לנקוט באמצעי זהירות, שכן לאויב יש מטרות הרג, הרס וחבלה".
דובר חמאס חאזם קאסם אמר כי "התוקפנות הנרחבת נגד ג'נין לא תשיג את מטרותיה והאויב הציוני ייכשל, וזה מצביע על כך שהממשלה הפאשיסטית הקיצונית של האויב, בראשות העבריין נתניהו, נושאת בכל אחריות התוקפנות נגד ג'נין".
פורסם לראשונה: 03:05, 03.07.23