נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול

שעות לתחילת הדיונים על תקציב המדינה היום (יום ב') וימים לפתיחת ההצבעות על סעיפיו, והקואליציה עדיין במבוי סתום מול חלק מהשותפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם ניסה לשדר בישיבת הממשלה המיוחדת עסקים כרגיל, לפייס את השר יצחק גולדקנופף ואמר בביטחון כי התקציב יעבור, אך דרישת יהדות התורה לממש את ההסכם הקואליציוני, שכולל עוד כחצי מיליארד שקלים עבור מוסדות החינוך החרדיים, לא נענית בינתיים, כמו גם דרישות עוצמה יהודית והמשבר מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הולך ומחריף.
בעוצמה יהודית, ובכלל בקואליציה, טוענים כי שר האוצר דאג רק לאנשי מפלגתו שקיבלו תקציבים גבוהים גם עבור משרדים בינוניים וחדשים שרק הוקמו. כך למשל משרדה החדש של השרה אורית סטרוק תוקצב ביותר ממיליארד שקלים (כ-1.3 מיליארד), ולטענת גורמים בקואליציה רוב התקציב מיועד למגזר שאותו מייצג סמוטריץ' ולתרבות התורנית.

7 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
יצחק גולדקנופף, בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
המשברים מול גולדקנופף ובן גביר טרם נפתרו, דיוני התקציב יחלו הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי, EPA)
7 צפייה בגלריה
המשרד שלו קיבל רק רבע ממה שהובטח, המשרד שלה קיבל יותר ממילארד שקלים. וסרלאוף וסטרוק
המשרד שלו קיבל רק רבע ממה שהובטח, המשרד שלה קיבל יותר ממילארד שקלים. וסרלאוף וסטרוק
המשרד שלו קיבל רק רבע ממה שהובטח, המשרד שלה קיבל יותר ממילארד שקלים. וסרלאוף וסטרוק
(צילום: יואב דודקביץ')
החרדים לעומת זאת, דורשים כסף עבור חינוך תלמידים הלומדים במוסדות החרדיים ואומרים כי לא מדובר במותרות, אלא בתקציבים שהם "צורך של ממש". נכון לרגע זה האיום בהתפטרות וכן באי-הצבעה על התקציב מצד שרי המפלגה עדיין עומדים בעינם.
בעוצמה יהודית מבקרים גם כן בחריפות את התנהלות שר האוצר כאמור ואומרים כי זנח את הנגב והגליל, שבראש המשרד הנוגע לאזורים הללו עומד השר יצחק וסרלאוף. תקציב המשרד עומד כרגע על כ-500 מיליון שקל לשנתיים, אך על פי ההסכמים הקואליציוניים היה צריך להיות גדול בהרבה - 2 מיליארד שקלים.
בשיחות שניהלו לאחרונה עם ראש הממשלה נתניהו, טענו אנשי עוצמה יהודית ובראשם השר איתמר בן גביר, כי הגוש שמרכיב את הממשלה והקואליציה מורכב ממצביעים רבים מהנגב והגליל, והתקציב הזעום שקיבלו הוא בבחינת לעג לרש.
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת בהשתתפות קווין מקארתי
מליאת הכנסת בהשתתפות קווין מקארתי
מליאת הכנסת. נערכים לדיון ארוך
(צילום: אלכס קולומיסקי)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
ייכנס לאירוע? נתניהו צפוי לתווך בזמן הדיונים בכנסת
(צילום: EPA)
גם בעוצמה יהודית טוענים כי התקציבים שניתנו לציונות הדתית מופרזים, ויכנסו ישיבה מיוחדת בכנסת מחר, שבה הם צפויים להחליט כיצד לפעול. "אם התקציב למשרד הנגב והגליל יישאר כמו שהוא, המשמעות היא סגירת פרויקטים ותוכניות קיימות שלא ייצאו לפועל", הסבירו במפלגה, "בקואליציה לא מבינים את גודל הנזק. התנהלות לא ברורה בעיקר של ראש הממשלה, ולא של סמוטריץ'. מסמוטריץ' לא ציפינו לכלום, אבל ביבי הוא בעל הבית".

עד מתי אפשר להעביר את התקציב? הלו"ז המלא

נכון לרגע זה, ובשעה שבעוצמה יהודית ואגודת ישראל עדיין מתבצרים, אין רוב לקואליציה בהצבעות, וההערכה היא שנתניהו יתגייס לתווך בסיפור מחר, במסגרת הדיונים בכנסת.
אם תקציב המדינה לא יעבור במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית עד 29 במאי, יום שני הבא, המשמעות לכך היא פיזור הכנסת ועוד מערכת בחירות, שתהיה השישית תוך יותר מ-4 שנים.
בכיר בקואליציה אמר ל-ynet כי "הדרישה לפתוח את התקציב בשביל בעיה נקודתית מהווה סיכון הרסני להעברת התקציב, וזה סיכון שאף אחד לא מוכן לקחת. יש חברי כנסת בעוצמה יהודית שלא אוהבים את המהלך הזה ולא יהיו מוכנים להפיל ממשלת ימין על בעיה פתירה, בן גביר קיבל כל מה שדרש במשרד לביטחון לאומי, והוא מגזים ודוחק לקצה".
אנו מצויים ביממה קריטית: או שבאוצר ימצאו מקור תקציבי לדרישות של עוצמה יהודית ואגודת ישראל, או שאותן סיעות יקבלו הבטחות עתידיות שיצליחו לגרום להן לתמוך בתקציב כפי שהוא. הבעיה העיקרית היא היעדר האמון בין השותפות הקואליציוניות והחשש שראש הממשלה נתניהו לא יקיים את ההסכמים, כפי שעשה בעבר.
נזכיר, בשבוע שעבר אושר סופית בוועדת הכספים בראשות משה גפני, נוסח הצעת חוק התקציב ל-2023, וכן הצעת חוק התקציב ל-2024. כך גם אושר חוק ההסדרים, הכולל תוכניות ממשלתיות ורפורמות שיקודמו בשנתיים הללו ודורשות מקור תקציבי, ביניהן חוק קרן הארנונה שעורר מחלוקות רבות.
7 צפייה בגלריה
ועדת הכספים בנושא חוק הארנונה
ועדת הכספים בנושא חוק הארנונה
סמוטריץ' וגפני בוועדת הכספים, בשבוע שעבר
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
התקציב שאושר יעמוד על 484 מיליארד (ב-2023) ועל 514 מיליארד שקל (ב-2024). מכאן הדרך לשינויים תקציביים מהותיים היא מורכבת, והזמן שבו הקואליציה צריכה לסיים את העברת התקציב אוזל. כזכור, על פי החוק, על הכנסת להעביר את התקציב לא יאוחר מ-60 יום לתחילת שנת הכספים, אך בשל הקרבה לבחירות הוארך התאריך האחרון ל-29 במאי.
ואכן בקואליציה נערכו לכך שההצבעות יתקיימו כשבוע לפני התאריך האחרון, כך שאם יהיו עיכובים לא צפויים, הם עדיין יספיקו לעמוד ביעד. אך כעת, כששתי סיעות בקואליציה מאיימות שלא להצביע בעד התקציב, אלא אם יקבלו את התקציבים שהובטחו להן, ייתכן שהקואליציה לא תצלח את האתגר.
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
גם הוא ינאם במליאה. לפיד
(צילום: AFP)
חברי הקואליציה והאופוזיציה סיכמו על 35.5 שעות דיון לפני ההצבעות על התקציב וחוק ההסדרים, שיחלו הבוקר בשעה 9:00 ויסתיימו בשעה 20:30 מחר. מי שיסכמו את הדיון יהיו ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר סמוטריץ', ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, שידברו כל אחד 10 דקות בלבד. לאחר מכן יחלו ההצבעות על 7 הצעות החוק.
עוד סוכם כי האופוזיציה תוכל לבקש עד שלוש הצבעות שמיות ונדמה כי חברי האופוזיציה ינצלו את כל הזמן שניתן כדי לא להקל על הקואליציה להעביר את התקציב, שלטענתם אין בו שום בשורה לאזרחים - לא למשבר הדיור, לא ליוקר המחיה ולא לבעיות נוספות ובוערות.
אם הכול יעבור חלק עבור הקואליציה, ההצבעה צפויה להסתיים מחרתיים בשעות הבוקר, אך גם חבריה מבינים כי ייתכנו עיכובים בשל אי-הסכמות בין מרכיביה. כדי להיות ערוכים לתרחיש שבו התקציב לא יעבור השבוע, הקואליציה סיכמה עם האופוזיציה שגם ביום ראשון, 28 במאי, תיפתח המליאה, להזדמנות אחת נוספת.
פורסם לראשונה: 22:35, 21.05.23