שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, נכשל כצפוי בכוונתו להטיל סנקציות על איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' - אחרי ששורת מדינות התנגדו לכך בדיון שהתקיים אתמול (חמישי).
למהלך, כידוע, לא הייתה היתכנות באופן מעשי, כי כל החלטה בנושא מדיניות חוץ וביטחון באיחוד האירופי חייבת להתקבל בקונצנזוס מלא של 27 מדינות. אבל בפועל, מדינות רבות התנגדו לצעד של בורל, ולא רק ידידותיה הקרובות ביותר של ישראל כמו הונגריה וצ'כיה.
2 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל, ישראל כ"ץ
ג'וזפ בורל, ישראל כ"ץ
ג'וזפ בורל וישראל כ"ץ. שר החוץ חשש ממסר שגוי מול איראן וחמאס
(צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias, Attila KISBENEDEK / AFP)
שלשום, שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח בטלפון עם כמה שרי חוץ, ובהם שרי החוץ של הונגריה וצ'כיה, ואמר להם כי "לא יעלה על הדעת שתקבלו כעת החלטה נגד אישים ישראלים, בזמן המו"מ לשחרור חטופים, כשאיראן מאיימת לתקוף וכשחיזבאללה יורה עשרות כטב"מים. אנחנו במלחמה מול ציר הרשע". כ"ץ גם הזכיר את הקואליציה שנערכת להגנה על ישראל מפני מתקפה איראנית, ואמר כי החלטות שליליות של האיחוד האירופי נגד ישראל ישדרו מסר שגוי מול איראן. הוא טען גם כי הדבר עלול לחזק את חמאס להתבצר עוד יותר בעמדתו במשא ומתן.
במקביל, כל מערך משרד החוץ ושגרירי ישראל בגרמניה, צרפת, הונגריה ומדינות רבות נוספות, פעלו תחת הנחיות שר החוץ כדי למנוע סחף להצבעה. בורל ביקש לחלק לשרי החוץ נייר עמדה שאומר שיש להטיל סנקציות נגד בן גביר וסמוטריץ', אך שר החוץ ההונגרי אמר לכ"ץ שלא ייתן לזה לקרות. גם הגרמנים התנגדו, ואיימו להטיל וטו. במהלך הדיון, גם שר החוץ האיטלקי התנגד למהלך הזה, ואמר שזו לא הדרך הנכונה לפעול נגד ישראל. גם שרת החוץ של בולגריה התנגדה.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בן גביר וסמוטריץ'. רבים באירופה התנגדו למהלך
(צילום: אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA / AFP)
על פי דיווחים מתוך הדיון, שר החוץ האיטלקי הביע תמיכה בישראל, ואמר כי הטלת סנקציות על שרים ישראלים היא "החלטה לא מציאותית". בורל זעם על הקואליציה שהתגבשה נגדו, ועל כך ששרים בדיון יצאו נגד כוונותיו. לאחר שהובהר כי לא יהיה ניתן להשיג קונצנזוס בנושא, לא הייתה הצבעה כלל. יש לציין כי בכל מקרה הדיון לא היה רשמי.
לצד זאת, בורל נכשל גם להביא במהירות הסכמה בין שרי החוץ של האיחוד האירופי לקיים דיון מחודש על הסכמי האסוציאציה בין ישראל לאיחוד האירופי, על רקע האירועים והמלחמה בעזה. מסתמן כי דיון בנושא האסוציאציה ייערך בהסכמה בחודש דצמבר - תחת הנשיאות ההונגרית האוהדת ולאחר עזיבתו של בורל את האיחוד האירופי, כאשר הנושאים שיעלו יהיו בהסכמת ישראל.
כ"ץ, בינתיים, גם עדכן את מקביליו כי מבצע החיסונים נגד הפוליו יחל בשבוע הקרוב בשלושה אזורים שונים ברצועה, בעקבות הסיכום בין ישראל לבין האו"ם.
בישראל ידעו מראש שאין היתכנות למהלך, לאור השיחות עם שרי החוץ האירופים השונים. בורל, מצידו, טען כי החלטתו לבקש סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' נובעת עקב "דברי השנאה החוזרים ונשנים של שני השרים הישראלים".
פורסם לראשונה: 21:44, 29.08.24