לנוכח הפסימיות הרבה משיחות הגרעין בווינה, ישראל מעבירה מסרים לארה"ב ולפיהם יש להדק את הסנקציות על איראן ולהניח איום צבאי ממשי על השולחן. בכיר ישראלי הדגיש עם זאת כי "אין עימות עם האמריקנים" – ולדבריו בירושלים משתדלים להיות מתואמים עם וושינגטון ככל האפשר.
בצל המסרים הללו, ואחרי שהתחייב באופן אישי וחריג כי המוסד יבטיח שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני, ראש המוסד דדי ברנע יטוס הלילה (בין שבת לראשון) לארה"ב לפגישות רמות דרג בוושינגטון. ברנע יוצא לוושינגטון עם חומר מודיעיני עדכני שאותו יפרוס בפני בכירים מאוד בממשל ביידן.
3 צפייה בגלריה
 איברהים ראיסי ודדי ברנע
 איברהים ראיסי ודדי ברנע
ראש המוסד דדי ברנע, ונשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: EPA, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
3 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה. הפסימיות רק גברה
(צילום: רויטרס)
ברנע ימשיך בקו התקיף שמובילה ישראל ביחס להמשך השיחות בווינה, ולפיו האיראנים "עובדים על העולם בעיניים", וממשיכים בתוכנית הגרעין שלהם מתוך מטרה סופית להשיג נשק גרעיני. ברנע יבהיר כי ישראל לא רואה את עצמה מחויבת להסכם – אם יתגבש אחד כזה – ושהיא ממשיכה בפעולות שלה לסיכול תוכנית הגרעין האיראנית. ברנע יעביר מסר לאמריקנים לפיו אם אי-אפשר להגיע להסכם משודרג, אז עדיף שלא לחזור להסכם – אלא להחריף את הסנקציות.
גם שר הביטחון בני גנץ ייצא לוושינגטון, ביום רביעי הקרוב, והוא צפוי להיפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין. גנץ יבהיר כי כדי להגיע להסכם טוב חייבים להגביר את הלחץ ועל איראן לפתח תוכנית גיבוי, "Plan B", גם אם המטרה היא להגיע להסכם. המסרים הללו מישראל מגיעים על רקע החשיפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" ולפיה אושרה תוכנית הצטיידות נוספת לצה"ל, בסך כ-5 מיליארד שקלים, כולל עבור מיירטי כיפת ברזל ופצצות חכמות.
גנץ נשאל בשבוע שעבר על ההצטיידות הזו באולפן ynet ואמר כי צריך להכין אלטרנטיבה למקרה שהמשא ומתן ייכשל. "אנחנו צריכים להכין את עצמנו לכל אפשרות של הגנה על מדינת ישראל", הבהיר גנץ. "אנחנו מפתחים יכולות וצריכים להמשיך לחזק אותן. אני הולך להיפגש עם שר ההגנה האמריקני ועם בכירים נוספים. מוקד הנסיעה שלי כמובן יהיה הסוגיה האיראנית. אני נוסע בשביל לתמוך במאמצים הבינלאומיים, ואני מתכונן כדי לאפשר את היכולת הישראלית".
שיחות הגרעין, נזכיר, שמטרתם להחזיר את ארה"ב ואיראן להסכם מ-2015 שממנו פרשה ארה"ב תחת דונלד טראמפ ב-2018, הסתיימו אחרי חמישה ימים בלבד של משא ומתן לא ישיר בין נציגי טהרן וושינגטון בווינה, בירת אוסטריה. המשא ומתן היה בהקפאה במשך חמישה חודשים בעקבות כינון הממשל החדש באיראן, בראשות הנשיא איברהים ראיסי, ועוד לפני שהחל נשמעו קולות פסימיים ביותר לגבי הצלחתו.
ראש המוסד על שיחות הגרעין: "הסכם גרוע, שאני מקווה שלא יגיעו אליו"
(צילום: רועי אברהם, לע"מ, הקלטה: בן פרץ, לע"מ)

בימים האחרונים נראה שהפסימיות הזו רק גברה, ודיפלומטים במערב מביעים תסכול מכך שאיראן לדבריהם חזרה בה מהסכמות רבות שכבר הושגו בסבבים הקודמים של המשא ומתן, שהתחדש לראשונה בתקופת הנשיא האמריקני ג'ו ביידן באפריל. נשיא צרפת עמנואל מקרון אף הכריז ביום שישי כי לדעתו המשא ומתן ייכשל, תוך הוא מדגיש כי כדי להגיע להסכם יש לשתף במגעים את ישראל ואת מדינות המפרץ.
השיחות צפויות לפי שעה להתחדש באמצע השבוע הבא, ובכיר במחלקת המדינה האמריקנית שחזר לוושינגטון לצורך התייעצויות אמר בתדרוך לכתבים כי איראן חזרה בה מאותן התחייבויות עבר במשא ומתן – והדגיש כי ארה"ב נערכת כעת למצב שלא תהיה חזרה להסכם הגרעין. "איראן ממשיכה להאיץ את תוכנית הגרעין שלה בדרך פרובוקטיבית", אמר אותו בכיר.
"רק ביום רביעי, בזמן שהיינו בשיחות, איראן החלה להכפיל את קצב העשרת האורניום במתקן בפורדו – כפי שעולה מדו"ח סבא"א", הוסיף. "בזמן שהיינו בווינה הציגו הצעות שהסיגו לאחור את כל הפשרות שאיראן הציגה בעבר. לא רק שהם לא חזרו עם הצעה רצינית בנוגע לחזרה להסכם הגרעין, אלא הציעו הצעות ודרישות שמנוגדות לו – ולא מוכנים לנקוט בצעדים סבירים לחידוש השיחות. איראן חזרה בה מהצעותיה בעבר".
שר הביטחון גנץ על איראן: ייתכן שלא תהיה ברירה בעתיד אלא לתקוף
(צילום: סטס קופולו)

אותו בכיר התייחס ליחסים מול ישראל, שכעת ראש הממשלה נפתלי בנט מוביל בה קו תקיף יותר ביחס לשיחות הגרעין: בשבוע שעבר הוא קיים שיחה עם מזכיר המדינה בלינקן שתוארה על ידי ירושלים כ"קשה", ובה דרש לעצור את השיחות לנוכח מה שכינה "סחטנות גרעינית" מצדה של איראן. בנט התייחס בכך לאותה הודעה של סבא"א, על תחילת העשרת האורניום במתקן בפורדו לרמה של 20%.
"היחסים בין ארה"ב לישראל לא נמצאים במקום רע", אמר אמש הבכיר האמריקני. "כולם מודאגים מהתקדמותה הגרעינית של איראן. שוחחנו על כך עם ישראל. יש הבדלי דעות בינינו. זה טבעי. יש דרכים שונות לטפל בזה אך היעד שלנו זהה: לא נאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני. בכך אנו מסכימים עם ישראל".
הוא הוסיף: "השיחות שניהלנו עם ישראל תמיד מעניינות – ואנו מתואמים עם ישראל ככל שאפשר. השיחה בין בלינקן לבנט הייתה טובה. חשוב שאנו מנהלים את השיחות בהקשר זה. בימים הקרובים יגיעו בכירים מישראל לארה"ב ונמשיך את השיחות עם ישראל".
בתשובה לשאלה אם ארה"ב תנסה להרגיע את ישראל ולבקש ממנה שלא תנקוט בצעדים נגד איראן, השיב הבכיר האמריקני: "התפקיד שלנו הוא לא להרגיע את ישראל. אנו שותפים לאותה תחושת דחיפות. העבודה שלנו לא לעצור אותם אלא להגיע ביחד ליעד משותף. ישראל מדינה ריבונית והיא מקבלת החלטות משלה בהתאם לאינטרס שלה. אנו חזקים יותר ואפקטיביים יותר כשאנו מקבלים החלטות ביחד".
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה בלינקן בוועידת שרי החוץ של נאט"ו בריגה
מזכיר המדינה בלינקן בוועידת שרי החוץ של נאט"ו בריגה
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. "הזמן אוזל, איראן מאיצה את השעון הטכנולוגי"
(צילום: AP)
עוד אמר הבכיר האמריקני שגם רוסיה וסין הביעו אכזבה מהתנהגותה של איראן. "היעד שלנו נותר ואנו מוכנים לחזור להסכם. אנו לא יודעים אם השיחות יחודשו. אך התאריך של חידוש השיחות פחות חשוב. מה שחשוב זה שטהרן תחזור בגישה אחרת, רצינית יותר, ואם הם יחזרו הם ימצאו שותף רציני מהצד השני, שזו ארה"ב. נצטרך לחזור ולראות אם יחזרו לעמדה הזו, כי ראינו גם בווינה וגם בתוכנית הגרעין את ההפך. השיחות לא ימשיכו לנצח. הזמן שנותר להסכם כדי שיישאר רלוונטי עומד בניגוד להאצת תוכנית הגרעין בידי איראן. זה אומר שיש פחות זמן להסכם להישאר רלוונטי. זה שעון טכנולוגי ואיראן מאיצה את השעון הזה – וזה מטריד".
פורסם לראשונה: 23:28, 04.12.21