צה"ל דוחה התנסות לוחמות שריון במערך המתמרן בצה"ל "בגלל מחסור בטנקים רבים שנפגעו במלחמה ומחסור בתחמושת". כך הודתה המדינה אתמול (שני) בתשובתה לבג"ץ, שנחשפת ב-ynet לראשונה. התשובה הזו מגיעה על רקע העתירה שנחשפה גם כאן - ובה דרישה של קצינות הדרכה מהשריון להשתלב בכוחות המתמרנים מעבר לקווי האויב לאחר שרשמו הצלחה בלחימה מול פלישת חמאס לנגב ב-7 באוקטובר.
צוין כי הרמטכ"ל החליט לדחות התנסות של שילוב לוחמות במערך השריון המתמרן לנובמבר 2025, בשל מחסור רב בתחמושת ובטנקים שניזוקו בלחימה הארוכה. התשובה היום של צה"ל לבג"ץ ניתנה למעשה על עתירה של חיילות ומלש"ביות מלפני כשנה וחצי בנושא בג"ץ היחידות המיוחדות - שכללה גם ספיח בנושא הרחבת פלוגת הטנקיסטיות הקיימת להגנת גבולות בדרום, גם למערך המתמרן במלחמה, שחוצה גבול.
שיחת הרמטכ"ל עם הטנקיסטיות, בנובמבר האחרון
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
ביג גזיר
ביג גזיר
טנקים ברצועה. "ההיקף שיש לחיל השריון אינו מספיק"
צה"ל, כך מסתבר לפי העתירה, החליט כן לערוך פיילוט ללוחמות שריון מתמרן מאוקטובר הקרוב, אך בשל אילוצי המלחמה דוחה אותו לחודש נובמבר בשנה הבאה. עתירתה של סגן שקד שנחשפה ב-ynet נותרה במקביל להליך זה שכן צה"ל סירב לאחד בין העתירות הדומות.
מדובר בפעם הראשונה שבה צה"ל מודה כי איבד טנקים במלחמה בעזה, סובל ממחסור בפגזים וכן בלוחמים ובמפקדים רבים שנפצעו או נפלו בקרבות. "יש אילוצים רבים שימנעו בשנה הקרובה את פתיחת ההתנסות, ובהם אי-כשירות של טנקים רבים; מחסור בתחמושת או היקף מתגייסים רב לחיל השריון הנדרש למלא את השורות בדרום ובצפון שלא במסגרת התנסות ומחסור בסגל ההכשרה", נכתב בתשובת הפרקליטות לבית המשפט העליון.
"נוצרו קשיים אובייקטיביים בעקבות הלחימה ברצועת עזה ובחזיתות נוספות, במיוחד במערך הלוחם בצה"ל, בו הקשב הפיקודי והמערכתי נתון ללחימה. במהלך המלחמה נפגעו טנקים רבים, שמושבתים בשלב זה ואינם משמשים ללחימה או לאימונים, ולא צפויה בקרוב הכנסה של טנקים חדשים לחיל השריון. משמעות הדברים כי היקף הטנקים הקיים בחיל השריון אינו מספיק, הן למאמצי המלחמה והן לביצוע התנסות בו זמנית. בהתאם, בהיקף התחמושת והמשאבים הנדרשים לתחזוקת הכלים מוגבלים מאוד וצה"ל פועל כל העת להרחבתה".
2 צפייה בגלריה
yk13927981
yk13927981
"אין קשב פיקודי לטובת ההתנסות"
(דובר צה"ל)
"בנוסף", נמסר בתשובת המדינה, "צה"ל מבצע מתחילת המלחמה הכשרות מהירות ומגייס סדר כוחות גדול באופן יוצא דופן, במטרה להשלים צוותים חסרים באופן מיידי. אין מספיק קשב פיקודי בשל הלחימה הנמשכת בכל החזיתות לטובת ההתנסות".
עוד נטען על ידי צה"ל, באמצעות הפרקליטות, כי תחקירי לחימת הנשים ב-7 באוקטובר טרם הסתיימו ובהתאם אין עדיין לקחים גם בסוגיה זו. בכך דורש צה"ל לדחות על הסף ולמחוק את העתירה, לא לפני שציין כי יתר הפיילוטים להרחבת שילוב הלוחמים, ביחידות כמו 669, יהל"ם ויחידת ניוד לחי"ר, נמשכים במקביל ללחימה כמתוכנן, אם כי במספרים קטנים של 20-10 חיילות בכל התנסות.
בעתירה צוין כי שלוש המועמדות לסיירת מטכ"ל לא עברו בחודש נובמבר האחרון את המיונים להתקבל ליחידת העילית. המחזור הבא להתנסות ב-669 ובסיירת מטכ"ל צפוי להיפתח בחודש דצמבר הקרוב. לוחמת אחת עברה בהצלחה את המיונים ליחידת החילוץ של חיל האוויר 669 ונמצאת בשלבי הכשרה מתקדמים.
עורכי הדין ינור ברטנטל, עדי קליין ועמיחי ויינברגר, שמייצגים את העותרות, מסרו: "למרות גבורת הטנקיסטיות ב-7 באוקטובר, נשאר הרמטכ"ל בעמדתו המקורית שלא לגייס נשים לחיל השריון וקובע שרק בעוד שנה יחלו בפיילוט נוסף בחיל. לנו אין עוד מילים כדי לתאר את הזלזול של צה"ל בלוחמות שהיו בין הראשונות להילחם ביום המחדל".
דובר צה"ל מסר בתגובה: "בהמשך לתגובה שהוגשה לבג"ץ בנושא עתירה בעניין שירות נשים בתפקיד לחימה נדגיש כי אמצעי לחימה במערך השריון, לרבות טנקים וחימושים, מוקצים בעת הזו למלחמה בעדיפות על פני הכשרה והרחבת התנסויות, בהן התנסות בהכשרת לוחמות לתפקיד לחימה בשריון מתמרן".
מפורום דבורה נמסר: "אנו מאוכזבות מהודעת צה"ל שנמסרה לבית המשפט העליון, שלפיה, על אף ההכרה בגבורת החיילות והלוחמות ש'נלחמו בעוז במסגרת תפקידים רבים ומגוונים במערכי הלחימה השונים באופן מעורר הערכה', לא חל שינוי בעמדת הצבא והרמטכ"ל בנוגע לשילוב ושיבוץ חיילות בתפקידי לחימה נוספים, ובכלל בחיל השריון.
"חבל שההצהרות שהשמיעו שר הביטחון והרמטכ"ל על כך שהחיילות הוכיחו את עצמן בקרב ושיחול שינוי דרמטי ביחסו של צה"ל לסוגיית פתיחת כל התפקידים לחיילות – נותרו ריקות מתוכן ואינן מתורגמות למעשים. לא כך נבנה אמון. לא כך ימוצה מלוא פוטנציאל ההון האנושי שצה"ל כה זקוק לו בימים אלו. מבחינתנו – הדיון לא הסתיים".
פורסם לראשונה: 18:09, 15.07.24