מועצת הביטחון של איראן התכנסה הבוקר (יום ד') לדיון חירום בעקבות חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה הלילה בטהרן. מקורות איראניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי לכינוס הגיעו מפקדים בכירים במשמרות המהפכה, וכי המועצה תקבע את האטסטרגיה של איראן בתגובה לחיסול הנייה.
4 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
הנייה. חוסל בתקיפה לילית
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
ה"ניו יורק טיימס" דיווח הבוקר כי לפי שני גורמים איראניים רשמיים ישיבתה של מועצת הביטחון העליונה של איראן נערכת במעונו של המנהיג העליון עלי חמינאי, ומשתתף בה גם מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה איסמעיל קאאני, מי שהחליף את המפקד האיראני הנודע קאסם סולימאני שחוסל ב-2020 על-ידי ארה"ב בהפצצה בעיראק.
בהודעה רשמית ראשונה שפרסם הבוקר משרד החוץ האיראני על חיסול הנייה מסרה טהרן כי "נפילתו של הנייה חלל בטהרן תחזק ותעמיק את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין טהרן, פלסטין וההתנגדות", וכי דמו של הנייה לא נשפך לשווא. זמן לא רב אחר כך אמר מקור איראני לערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה כי הטיל שבאמצעותו חוסל הנייה שוגר ממדינה אחרת, כלומר מחוץ לשטח איראן, וכי "העובדה שהטיל הגיע מבחוץ היא תוקפנות נגד איראן, הדורשת תגובה בלתי-נמנעת".
גם בסוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז", הנחשבת מקורבת למועצת הביטחון העליונה של איראן, נכתבו הבוקר דברי איום: לפי הסוכנות ההתנקשות בהנייה היא "הימור מסוכן לערעור ההרתעה של איראן", ו"חציית הקווים האדומים של איראן תמיד עלתה לאויב ביוקר". מפקד משמרות המהפכה לשעבר מוחסן רזאי אמר מצדו מפורשות: "ישראל תשלם מחיר כבד על הרג הנייה".
4 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
איסמעיל הנייה עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
הנייה בפגישה עם הנשיא החדש של איראן, אתמול בטהרן
(צילום: Iran's Presidency /WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
4 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
אמש בבירה האיראנית: הנייה תועד עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
על רקע האפשרות להסלמה במזרח התיכון בעקבות חיסול הנייה בטהרן וחיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר אמש בביירות מיהר הבוקר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין להצהיר כי אם ישראל תותקף – ארה"ב תעזור להגן עליה. לצד זה הצהיר כי הוא אינו חושב שמלחמה במזרח התיכון היא בלתי נמנעת, ואמר שוושינגטון תעבוד קשה כדי לוודא ש"אנחנו עושים דברים כדי לעזור להוריד את הטמפרטורות".
ההתנקשות בהנייה כבר מסעירה הבוקר את בעלי בריתו של חמאס ומדינות המקורבות אליו. חיזבאללה, שכאמור בעצמו איבד אתמול את אחד הבכירים שבמפקדיו, פרסם הבוקר הודעת תנחומים: "הנייה היה אחד ממנהיגי ההתנגדות הגדולים בעידן הנוכחי, מנהיגים שעמדו באומץ מול ארה"ב וישראל והיו מוכנים למות מות קדושים למען המטרה שהם מאמינים בה", נכתב בהודעה. "מותו יגביר את ההתנגדות בכל התחומים, ויחזק את הנחישות מול ישראל".
קטאר, מי שמארחת כבר שנים את בכירי חמאס בשטחה, פרסמה הודעת גינוי להתנקשות ובה הזהירה כי מדובר ב"הסלמה מסוכנת". משרד החוץ של רוסיה, שבשנים האחרונות הגיעו אליה פעמים רבות משלחות של בכירי חמאס, מסר כי הרג הנייה הוא "רצח פוליטי לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת". דובר משרד החוץ, מיכאיל בוגדנוב, אמר כי ההתנקשות גם תפגע במשא ומתן על הפסקת אש בעזה.
שר ההגנה אוסטין: "אם ישראל תותקף, נעזור להגן עליה"
(מתוך X )

4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן. אנקרה: "ממשלת נתניהו לא רוצה שלום"
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
משרד החוץ של טורקיה, שהוזכרה כמי שבכירי חמאס עשויים להשתקע בה בקרוב, גינה את ההתנקשות ומסר כי מטרתה היא לגרום למלחמה בעזה להתפשט לכדי מלחמה אזורית, וכי היא מוכיחה שלממשלת נתניהו אין כוונה להשיג שלום.
ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, גינה את "רצח הנייה", כפי שכינה זאת, והזהיר כי אחרי החיסול אמש בבירות "המצב הפך ממצב של עימותים למצב של סכנה גלויה". מיקאתי אמר כי חיסול הנייה הוא סכנה חמורה: "על העולם לאלץ את ישראל לנצור את האש ולציית להחלטות ולחוקים הבינלאומיים".