3 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
קורקינט ואופניים על מדרכה בתל אביב
(צילום: אביגיל עוזי)
ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי פנה לשרות התחבורה והפנים ולשרי המשפטים וביטחון הפנים בדרישה לתת לעירייה יותר כלים כדי להסדיר את שימוש הכלים החשמליים (אופניים וקורקינטים) על השבילים הייעודיים במקום במדרכות. חולדאי אמר כי על אף שהשימוש בכלים החשמליים הם תופעה חיובית שיש לעודד אותה, האכיפה בידי הפקחים העירוניים עדיין מוגבלת.
במכתב ששלח חולדאי נכתב כי "הניסיון העולמי מלמד שמדינות וערים שהשכילו לייצר חלופות לרכב הפרטי נהנות משיפור בכל מדדי החיים, לרבות בתחומים הכלכליים, התרבותיים והקהילתיים. מדינות וערים שנשארו תלויות ברכב הפרטי סובלות מזיהום אוויר, פקקים, מעבר אוכלוסייה לפרברים ודעיכת המרקם העירוני והקהילתי". עם זאת, חולדאי הדגיש כי "לצד הצורך ביעוד השימוש באופניים ובקורקינטים חשמליים, יש לתת מענים מיידיים לפגיעה המשמעותית בתחושת הביטחון של הולכי הרגל במדרכות, ולעלייה המדאיגה בתאונות הדרכים שבהן מעורבים משתמשי הכלים החשמליים".
3 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
"פגיעה משמעותית בתחושת הביטחון של הולכי הרגל". רון חולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
מנתוני העירייה עולה בבירור כי מאז שנת 2008 עלה השימוש בכלים החשמליים בשטחה פי 5, וכיום מתבצעות בעיר 150 אלף נסיעות מדי יום, כש-30% מהן נעשות ברכיבה על אופניים חשמליים, 20% בקורקינטים חשמליים, 20% בקורקינטים חשמליים שיתופיים ו-30% באופניים רגילים. לפי הערכות העירייה, עד לשנת 2025 כמות הרוכבים תזנק ל-250 אלף נסיעות מדי יום, ובעירייה אף מתגאים בסלילתם של 160 ק"מ של שבילי אופניים, וביעד להגיע ל-200 ק"מ עד לסוף שנת 2023 ול-250 ק"מ עד סוף שנת 2025.
חולדאי ציין כי כמות העבירות הניתנות לאכיפה על ידי פקחי העירייה מוגבלת ביחס לאלו של המשטרה, כך שהפקחים לא יכולים לאכוף נסיעה על המדרכה, רכיבה ללא קסדה, או רכיבה על כלי חשמלי מתחת לגיל 16. לדבריו, הנחיתות בסמכויות האכיפה מגיעה עם אוזלת ידה של המשטרה. "כמות הדו"חות שניתנה על ידי המשטרה בשנים 2021-2020 בתל אביב יפו קטנה בשני שליש מאלו שניתנו על ידי הפקחים העירוניים", כתב.

רוכב קורקינט על כביש מהיר 444

תיעוד: רוכבות על קורקינט ונפגעות על ידי מכונית בת"א

חולדאי דורש שיאפשרו לפקחים לאכוף גם שימוש בטלפון נייד, הרכבת נוסעים, שימוש באוזניות ונסיעה בניגוד לכיוון שבילי האופניים, כמו גם סמכויות לטיפול ברוכבי אופנועים שנוסעים ברחובות שסגורים לכלי רכב, סמכויות שלא נמצאות היום אצל הפיקוח העירוני, שהתגלה כאפקטיבי יותר מהמשטרה. בנוסף, בתחום אסדרת הכלים, חולדאי דרש רישוי לאופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, חובת ציות לפקחים עירוניים, העלאת קנסות בגין רכיבה אסורה על המדרכה, ומניעת נסיעת אופניים במדרחובים, שווקים וכיכרות הומות אדם.
מתצפית שערכה העירייה עולה כי הכלי האפקטיבי ביותר להפחתת הנסיעות על המדרכות הוא פיתוח שבילי אופניים. בשדרות רוטשילד בתל אביב, למשל, רק אחוז אחד מהרוכבים על הכלים החשמליים נסעו על המדרכה. כך גם בהרברט סמואל (3%) וברחוב קפלן (5%). לעומת זאת, ברחובות שבהם אין שבילי אופניים - הנסיעה על המדרכה קופצת עד פי 5. ברחוב גבעת התחמושת 22% נסעו על המדרכה, באלנבי 15% ובמלך ג'ורג' 11%. בנוסף לסלילת שבילי אופניים העירייה מבטלת חניות של כלי רכב פרטיים ויוצרת עליהן חניות לאופניים כך שכל חניה לרכב פרטי ברחוב מספיקה למקום חניה של 10 זוגות אופניים.
3 צפייה בגלריה
קורקינטים חשמליים שיתופיים בתל אביב
קורקינטים חשמליים שיתופיים בתל אביב
קורקינטים חשמליים שיתופיים בתל אביב
(צילום: תומר הדר)
בהשוואה לערים אחרות, תל אביב היא חלוצה בתחום תחבורת האופניים - אך אם משווים אותה לערים מתקדמות בעולם שאליהן תל אביב מעוניינת להידמות, הרי שיש לה עוד עבודה רבה כדי לשמור על בטיחות כלל משתמשי הדרך הפגיעים, רוכבים והולכי רגל כאחד: סלילת שבילי אופניים מופרדים ואיכותיים לצד סגירת רחובות לכלי רכב פרטיים בנוסף על סמכויות האכיפה שדורשת העירייה. בישראל, ע"פ נתוני הלמ"ס, בתאונות במעורבות כלים חשמליים עיקר הנפגעים המדווחים הם הרוכבים עצמם שנפגעים מכלי רכב ולא הולכי הרגל שנפגעים מכלים חשמליים. גם הולכי הרגל נפגעים יותר ממכוניות ולא מכלים חשמליים, כך שכלי התחבורה המסוכן ביותר בעבור המשתמשים הפגיעים הוא הרכב הפרטי ולא הכלים החשמליים.
ובכל זאת, ברחובותיהם של הערים, בין היתר בעקבות העלייה בשימוש בכלים החשמליים ומאז התגברות הזמנת המשלוחים והצפת הרחובות בשליחים עם כלים חשמליים, נוצר כאוס על המדרכות - מקום שאמור להיות בטוח עבור הולכי הרגל, כשגם כך מרבית המרחב הציבורי מוקדש לכלי רכב פרטיים, עדיין גם בתל אביב.
מלשכתו של השר בר-לב נמסר כי "פנייתו של ראש עיריית תל אביב מוכרת לנו היטב. התוצאות הקשות של נהיגה פרועה בכלים חשמליים ידועות לנו ואנו פועלים בשיתוף עם משרד התחבורה בכדי לתת לתופעה מענה הולם. בשבוע שעבר התקיימה פגישה בין השר לביטחון הפנים לשרת התחבורה, לאחר למידה של הנושא משני הצדדים, במטרה לגבש מתווה מוסכם לטיפול בנושא. פגישה נוספת צפויה להתקיים בימים הקרובים. כמו כן, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים עתיד להיפגש היום עם מנכ"ל פורום ה-15 במטרה לקדם את הסוגיות העולות מהמכתב ואחרות. בין היתר, נבחנים תיקוני חקיקה והסדרים נוספים שנועדו להגביר את האכיפה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי הנחתה את הצוות המקצועי במשרדה לפעול בהקדם לקידום אסדרה של כלים קלים, בהם אופניים וקורקינטים חשמליים, ולהגברת בטיחות המשתמשים והמשתמשות בכלים אלה ומשתמשות ומשתמשי הדרך בכלל. בין היתר הקימה השרה צוות ייעודי (צוות המאי"ץ) לקידום תחבורה ציבורית ובת קיימא, העוסק בפיתוח שבילי אופניים, מסופים ונתיבי תחבורה ציבוריים שנועד לקדם פתרונות תחבורה והתניידות חלופיים לרכב הפרטי.
"המשרד פועל לקידום חקיקה להגברת האכיפה על רכיבה בטוחה, חבישת קסדה ושינויי מבנה באופניים ובכלל זה קביעת קנסות על עבירות כאמור, זאת לצד הרחבת החינוך התעבורתי לרכיבה בטוחה בכיתות ט' בשיתוף משרד החינוך והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) וקידום פיילוט חדש לביצוע השתלמות מקצועית לרוכבי אופניים חשמליים. בנוסף, משרד התחבורה הקצה שני מיליארד שקלים לטובת סלילת שבילי אופניים בכל רחבי הארץ, תוך דגש על שבילי האופניים ברשויות המקומיות. המשרד מעודד ומתקצב את הרשויות לסלול בתחומן שבילי אופניים למקומות התעסוקה ולמוקדי עניין מרכזיים, זאת בנוסף לקידום פרויקט אופנידן הכולל 100 קילומטרים של שבילי אופניים במטרופולין תל אביב ועשרות קילומטרים של שבילי אופניים המקודמים בימים אלה בשאר המטרופולינים בישראל. המשרד רואה בכלים הקלים אלטרנטיבה משמעותית לרכב הפרטי ועובד בהנחיית השרה לקידום השימוש בכלים אלה בצורה הבטוחה והיעילה ביותר".
במשרד המשפטים אמרו בתגובה: "קיבלנו את הפניה, נלמד ונבחן אותה בהקדם".
מלשכתה של שרת הפנים איילת שקד לא נמסרה תגובה לכתבה.