נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ממשיך בקו הביקורתי שלו כלפי ממשלת ישראל, ובריאיון שהתפרסם עמו היום (שני) במגזין "ניו יורקר" הוא הביע פעם נוספת את התסכול שלו מהתנהלותה במלחמה. בריאיון חשף ביידן ויכוח שהתנהל בינו לבין קבינט המלחמה. לדבריו, כשביקש מחברי הקבינט המצומצם לפעול בזהירות רבה יותר ברצועת עזה, אלו השיבו לו: "גם אמריקה שיטחה את גרמניה במלחמת העולם השנייה". ביידן ציין כי בתגובה אמר להם: "זאת הסיבה שהקמנו את האו"ם וכל הכללים שנועדו להימנע מדבר כזה להישנות".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: EPA/CHRIS KLEPONIS / POOL)
הכותרת
מי מפחד מהכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית? | נדב איל
25:50
במקביל, ביקר ביידן גם בחשבונו ברשת X את התנהלות ישראל, במסר דומה לזה שהשמיעה אמש סגניתו קמלה האריס ודרש להרחיב את הסיוע ההומניטרי לרצועה. "בנוסף להרחבת משלוחי הסיוע של ארה"ב מהאוויר, היבשה והים, אנחנו ממשיכים לדחוף חזק לעוד משאיות ודרכים כדי להעביר סיוע לאנשים. אין שום תירוצים", כתב ביידן. "הסיוע שזורם לעזה בשום אופן לא מספיק - ובשום אופן לא מועבר מספיק מהר".
בריאיון ל"ניו יורקר", הביע ביידן תקווה כי יצליח לגרום לישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה, צעד שלדבריו ישראלים רבים רואים בו כחיוני לקראת ביטחון ארוך טווח. לפי ה"ניו יורקר", הנשיא אינו בונה על "התגלות" מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומבלי לומר זאת במפורש - מהמר שהצעה לנורמליזציה סעודית תהיה כה פופולרית בקרב מנהיגי ישראל, עד שלא תהיה לו ברירה אלא לעסוק בה. הנשיא האמריקני תיאר את הקמתה של מדינה פלסטינית כדרך של ישראל להגן על עצמה ולהדוף את התוקפים שלה, מבלי לגרום לסבל מיותר של אזרחים חפים מפשע.
2 צפייה בגלריה
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת הסיוע האמריקני מעל רפיח
(צילום: רויטרס /Kosay Al Nemer)
בנוסף, ציין ביידן כי הוא מקווה שתופחת עצימות הלחימה ברצועה, ואמר כי אף שהוא מבין שיש לחץ רב מצד הציבור בישראל על הממשלה לפעול בעוצמה נגד חמאס - זוהי לא בהכרח הדרך הנכונה. כשברקע הזעם הפנימי כלפיו במפלגה הדמוקרטית ובמחנה השמאל בארה"ב, ביידן ביקש ממבקריו להמתין לפירות המדיניות שלו: "צריך לתת לזה רק קצת זמן. הלחץ על ההנהגה (הישראלית) לפעול בכל הכוח נגד חמאס הוא אמיתי. אבל זה לא אומר שצריך להמשיך. זה לא אומר שזה נכון. וכך, אני חושב שאנחנו הולכים לראות - אני מתפלל שנראה - ירידה משמעותית בשימוש בכוח".
לפי ה"ניו יורקר", ישראל דחתה בתחילת המלחמה בקשות אמריקניות רבות, בין היתר, לאפשר כניסת יותר סיוע הומניטרי לעזה, לאפשר להוציא את הפצועים הקשים ובעלי דרכונים זרים ולהשהות את הלחימה בזמן שהחטופים משוחררים - אך בעקבות הפעלת לחץ היא "נכנעה" בסופו של דבר. בכירים אמריקנים אמרו כי הבית הלבן מתייחס לכל "לא" מישראל כאל "תשובה ראשונית" בלבד. "אנשים אחרים היו רוצים שננקוט בגישה שהיא הרבה יותר 'עימות פומבי'. אבל האם זה באמת יוביל לתוצאות טובות יותר במלחמה?", תהה ביידן, תוך שהוא מדגיש: "לחצתי מאוד על ממשלת ישראל להילחם חזק במתנחלים שיצאו משליטה".