3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
נפתר המשבר: מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו ב-12%. יומיים לאחר שמחירי התחבורה הציבורית עלו למשתמשי האפליקציות, הודיעו אחר הצהריים (רביעי) משרדי התחבורה והאוצר כי לאחר משא ומתן ארוך, הם הגיעו לפשרה לפיה מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו ב-1 באוגוסט לכולם. משתמשי התחבורה הציבורית שחוו את עליית המחירים בשל השימוש באפליקציות יקבלו את כספם חזרה.
בהודעה משותפת, מסרו שני המשרדים כי "מתוך רצון למנוע את עליית התעריפים לציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית ב-12%, גובשה בין משרד התחבורה למשרד האוצר תוכנית כוללת לביטול ההתייקרות באוטובוסים וברכבות ולעידוד המעבר לשימוש קבוע בתחבורה הציבורית".
הרפורמה כוללת הנחות מרחיקות לכת: 50% הנחה לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית וכן תושבים בדירוג סוציו-אקונומי 5-1, 33% הנחה לצעירים בני 26-18 ו-50% הנחה לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי על חוזים חודשיים (חופשי-חודשי) באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות. בנוסף, הוחלט לתת שנה שלמה של נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים.
3 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
"מערכת תעריפים המעודדת שימוש קבוע בתחבורה הציבורית". סמוטריץ' ורגב
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי)
התוכנית הכוללת תמומן ממקורות משרד התחבורה, משרד האוצר, הרשות לפיתוח האוכלוסייה החרדית והתאמת תעריפי הרכבות הקלות. "כחלק מהמאמץ להתמודדות עם הפקקים, יצרנו מערכת תעריפים המעודדת אנשים לשימוש קבוע ותדיר יותר במערכות התחבורה הציבורית. על כן ההנחה תינתן לנוסעי חופשי-חודשי, שהפגיעה הצפויה בהם בשל עליית התעריפים הייתה צפויה להיות משמעותית ביותר", ציינו המשרדים.
שרת התחבורה מירי רגב בירכה על התוכנית: "מהיום הראשון הודעתי שלא אאפשר את העלייה במחירי התחבורה הציבורית, ואני שמחה היום על הבשורה הגדולה לציבור. הרפורמה 'צדק תחבורתי' תעניק הנחות משמעויות לאוכלוסיות נרחבות בחברה הישראלית, ותתמרץ את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית ולוותר על רכבם הפרטי".
היא הוסיפה: "אני רוצה להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו, לסגן השרה מקלב, למנכ"ל ראש הממשלה ולמשרד האוצר, שנרתמו יחד כדי למנוע את הגזירה על ציבור משתמשי התחבורה הציבורית. בימים אלה, כאשר הציבור כורע תחת יוקר המחיה, צריך לעשות הכל כדי לפעול להוזיל את השירותים לאזרח".
3 צפייה בגלריה
אוטובוסים של אגד
אוטובוסים של אגד
50% הנחה לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית. אוטובוסים של אגד
(יואב דודקביץ')
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ציין: "זה לא היה פשוט, אבל הפכנו כל אבן לשם כך. כשר אוצר אני מחויב למאבק ביוקר המחיה ולהמשך שירותי התחבורה הציבורית באופן מיטבי וללא התייקרויות. בשיח משמעותי עם משרד התחבורה, מצאנו את המקורות התקציביים לכך. התחבורה הציבורית חשובה לי ואני תומך בייעול ושיפור המערך. נמשיך לפתח את הכלכלה הישראלית ולדאוג לכיס של כל אזרחי ישראל".
במשרדי האוצר, התחבורה וראש הממשלה קיימו ביומיים האחרונים פגישות קדחתניות למניעת העלייה. במשרד האוצר התעקשו כי אם העלייה לא תתקיים, מי שצריך לספוג את ההפסד מההכנסות הצפויות הוא משרד התחבורה. מנגד, נציגיה של רגב ניסו להסביר לפקידי האוצר כי לפי הערכותיהם, המשק הישראלי מפסיד כ-40 מיליארד שקלים בשנה בשל הגודש בכבישים, והמשרד חייב לקבל סכומי כסף לתוספות שירות.
אחד מסלעי המחלוקת בשיחות הייתה הרפורמה של השרה רגב, שניסתה לשנות את "דרך שווה" של קודמתה ח"כ מרב מיכאלי על ידי נתינת יותר הטבות למשתמשי התחבורה הציבורית בפריפריה המעשית והחברתית. הסוגיה שעדיין נותרה פתוחה היא מה ייכנס לפעימה הראשונה ברפורמה של רגב.