תפיסת המחבל, חגיגות בשכם והפגנה נגד הפסגה

שוב פיגוע ירי קטלני בחווארה, שוב בזמן שהישראלים והפלסטינים נועדים בפסגה: כמו בפיגוע הירי בחודש שעבר בחווארה, שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, גם הפיגוע היום (א'), התרחש בזמן כינוס פסגה עם הפלסטינים - הפעם בשארם א-שייח שבמצרים. בפיגוע נפצע דיוויד שטרן (41), שהצליח להשיב אש למחבל לית נסאר (28), סמוך למקום שבו נרצחו הלל ויגל.
זמן קצר לאחר הפיגוע נתפס המחבל, תושב אדמא שבשומרון. בשכם קראו כמה פלסטינים קריאות שמחה, ובכפר ביתא חולקו ממתקים. למרות זאת, בכיר ישראלי אמר כי המשלחת הישראלית לא עזבה את הפסגה בשארם - אך כשהיא הסתיימה נודע למשתתפים על הפיגוע. "המפגש היה מצוין", אמר. "סוכם להפיג מתחים לקראת הרמדאן, ולהיפגש שוב בעוד כמה שבועות. אין ולא יהיה שינוי בפעילות סיכול הטרור".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שוב פיגוע בזמן שהצדדים מתכנסים. נתניהו, ביידן ואבו מאזן
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
למרות זאת, יש מי שלא מתרשם מהמאמצים המדיניים להוביל לרגיעה - בזמן שרוב פיגועי הטרור שהתרחשו לאחרונה מיוחסים למחבלים בודדים ולא להתארגנות מסודרת. כמו בפיגוע לפני כשלושה שבועות, גם הפעם התפרסמו ברשתות קריאות לנקום בתושבי חווארה. אלישע ירד, הדובר של חברת הכנסת לימור סון הר מלך, קרא בחשבון הטוויטר שלו "למחוק את חווארה עכשיו, בלי להתנצל ובלי לגמגם", והוסיף בציוץ נפרד: "תפנימו יהודים, אף אחד לא מתכנן לדאוג לביטחון שלכם. המערכת תתעורר רק כשתנסו להגן על עצמכם בידיים".
נערי גבעות הפיצו כרוז אחרי הפיגוע: "די! דמנו לא הפקר. יהודים להתעורר. יוצאים לצמתים, כי למשיך ככה אי אפשר". בקבוצות וואטסאפ התארגנו מתנחלים "להפגין" במקום, ובצה"ל ובמג"ב נערכים בכוחות גדולים למנוע פרעות.
כאמור, כל זה קורה בזמן פסגה במצרים עם אנשי הרשות הפלסטינית ובהשתתפות ראש השב"כ רונן בר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, כחלק מהמאמצים להפיג את המתיחות הרבה לפני הרמדאן. בפסגה, שמהווה מפגש שני של "פורום עקבה" שהתכנס בחודש שעבר, משתתפות גם משלחות מירדן, ממצרים ומארה"ב. במקביל מתקיימת בחווארה מחאה פלסטינית נגד הפסגה, שהפכה להפגנה שמהללת את הפיגוע. "בחווארה יצאה ההחלטה, המורדים החזירו לנו את הנקמה", נכתב בשלטים שהחזיקו התושבים.
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחווארה,
( צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
  כפר ביתא חלוקת ממתקים אחרי פיגוע ירי בחווארה
  כפר ביתא חלוקת ממתקים אחרי פיגוע ירי בחווארה
חלוקם ממתקים בכפר ביתא אחרי הפיגוע
חאזם קאסם, דובר חמאס, התייחס לפיגוע בחווארה - וקישר אותו גם לפסגה בשארם א-שייח. "זו תגובה טבעית לפשעי הכיבוש נגד עמנו הפלסטיני, האחרון שבהם - הטבח בג'נין", אמר, "ההתנגדות נמשכת ומסלימה בגדה המערבית, והיא לא תיפסק עד להשגת העצמאות של עמנו". דאוד שהאב, בכיר בג'יהאד האיסלאמי, אמר: "המבצע האיכותי בחווארה חושף את שבריריותו של המצב הביטחוני של הכביש. חיסול מנהיגי ההתנגדות על-ידי הכיבוש לא יעצור את הג'יהאד של העם הפלסטיני ולא יערער את יציבותם. אין חיים לעם הפלסטיני בלי להתנגד לכיבוש לאור קיומו ופשעיו נגד אדמתנו ועמנו".
הפיגוע בצהריים גם אירע ברקע ההתנקשות המסתורית בפרברי דמשק לפנות בוקר, שהג'יהאד האיסלאמי מייחס לישראל, ובה חוסל בכיר הארגון בסוריה, עלי רמזי אל-אסווד. בג'יהאד האיסלאמי האשימו את המוסד כמי שעומד מאחורי הפעולה. גורמים ישראלים סירבו להגיב על החיסול, ופרשננו רון בן ישי ציין כי מדובר כנראה בחלק ממהלך נרחב שנועד לסכל מראש סדרת פיגועים והתקפות שהג'יהאד האיסלאמי מנסה להוציא לפועל לקראת חודש הרמדאן.
בחודש שעבר הצדדים נפגשו בעיר עקבה שבירדן, ודנו בין השאר בתוכנית האמריקנית להרגעת המתיחות בגדה המערבית, ולסיום ההתנגדות החמושה שם. שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר אז לאחר הפיגוע: "אני קורא לראש הממשלה להחזיר את המשלחת הישראלית מעקבה לאלתר. 'רגיעה' תושג רק כאשר צה"ל יכה בערי הטרור ומחולליו ללא רחם, בטנקים ובמסוקים, באופן שישדר שבעל הבית השתגע ויוציא להם את החשק לפגוע בנו. נדרוש כינוס מיידי של הקבינט לקבלת החלטות".
חודש הרמדאן יתחיל השבוע בצל מתיחות ביטחונית שכמוה לא זכור כבר שנים: ב-2023 נרצחו עד כה 14 קורבנות בפיגועי טרור, ונפצעו לפחות 30 נוספים. מנגד, כוחות הביטחון ממשיכים לפעול נגד "פצצות מתקתקות" ברחבי יהודה ושומרון, ומספר ההרוגים הגבוה מתדלק לפי הערכות את גל הטרור. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, מתחילת השנה נהרגו 89 פלסטינים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. במערכת הביטחון אומרים שרוב ההרוגים הללו הם מחבלים, אך מעריכים ששבעה-שמונה מהם הם בלתי-מעורבים שנכחו בזירות הקרב. בצבא מעריכים כי לפחות שניים מהם נורו מאש פלסטינית. מנגד אומרים הפלסטינים כי 16 מההרוגים הם ילדים מתחת לגיל 17.
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
זירת הפיגוע בחווארה בחודש שעבר
(צילום: שאול גולן)
פיגוע הירי היום התרחש סמוך לכיכר עינבוס שבמרכז חווארה, במקום שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב לפני כשלושה שבועות. מחבל פתח בירי בצהריים לעבר רכב ישראלי, ופצע את שטרן לעיני אשתו - שלקתה בחרדה ופונתה גם היא לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. שטרן הצליח להשיב אש לעבר המחבל - ואף לפגוע בו. לאחר מרדף קצר, הוא נתפס על ידי כוח צה"ל כשהוא מנוטרל ובמצב קשה.
במסגרת המרדף כוחות הביטחון ניהלו כוחות הביטחון סריקות באזור, והקימו מחסומים בכביש 60 לכיוון שכם ומערבה ליצהר. הירי בוצע מטווח אפס, והמחבל השתמש בנשק מאולתר מסוג קרלו, שאותר בזירה. כ-20 קליעים נורו לעבר הרכב וממנו (על ידי הפצוע - אב"ק), ובתיעוד מהזירה ניתן לראות את השמשה הקדמית של הרכב מחוררת לגמרי.