הניסיון של צה"ל להשתלט על מה שמכונה "כאוס התרומות", כפי שפורסם אתמול (שישי), עורר תחושות מעורבות בקרב חיילי המילואים - שיידרשו לערוך מיפוי ורישום מצולם של כל הציוד שנאסף ממקורות אזרחיים בתרומה מאז 7 באוקטובר. "יש יחידות שעדיין לא קיבלו את הציוד הבסיסי כדי להילחם כראוי", סיפרה ר', לוחמת מילואים המשרתת בדרום רצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
תרומות לחיילים במהלך המלחמה
תרומות לחיילים במהלך המלחמה
פריטים שנתרמו לחיילים במהלך המלחמה
(צילום: אסף קמר)
2 צפייה בגלריה
איסוף ציוד לתושבי הדרום ולחיילים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
איסוף ציוד לתושבי הדרום ולחיילים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
איסוף תרומות בכיכר דיזנגוף, תל אביב
(צילום: גל גנות)
"אני לא מתנגדת לקבלת תרומות", היא הסבירה. "אנחנו מתמודדים עם אירועים חסרי תקדים בתולדות מדינת ישראל, והם מציבים אתגרים עצומים לצבא ולמדינה. גם במתן מענה לצרכים הביטחוניים שלנו. במצבים כאלה חשוב להדגיש כי כל תרומה צריכה להיות מאושרת על ידי צה"ל, וכבר היו מקרים שסירבנו לקבל תרומות שלא עמדו בתקן הנדרש.
"הציוד שקיבלנו בחודשים המילואים היה קריטי להבטחת הביטחון האישי שלנו בשטח, והציוד החדש איפשר לנו לבצע משימות בצורה בטוחה ויעילה יותר. אישרנו את הציוד בשיתוף אנשים מתוך הצבא, כדי להבטיח תקינות. לא התפשרנו. התופעה של מחסור בציוד מדאיגה וצריך להבין את המורכבות. גם עשרה חודשים מפרוץ המלחמה יש יחידות שלא קיבלו ציוד בסיסי", אמרה.
יהודה (שם בדוי), חייל במילואים ששירת בחודשי המלחמה הראשונים בגבול לבנון, ויחזור לסבב ב', סיפר כי אומנם קיבל את הציוד הנדרש מצה"ל - אך טען כי הציוד היה מיושן ולא ראוי ללחימה: "בתחילת המלחמה קיבלנו בעיקר תרומות אזרחיות ורק עם התמשכות הלחימה קיבלנו את כל הציוד המגן מהצבא, אבל הציוד היה מיושן, מסורבל ובעיקר לא נוח. חייל שאמור להתמגן מאיומי כטב"מים וטילים לא יחזיק הרבה זמן עם הקסדה שקיבלנו.
"כמה אנשים מהפלוגה ארגנו קניית ציוד מגן מתרומות של בני משפחה וחברים. צריך רגולציה על הציוד ביחידות, בייחוד אם הוא לא תקני ומסכן את בטיחות החיילים, אבל עצם העובדה שיחידות קרביות קיבלו תרומות כאלה מעידה על חוסר המוכנות של צה"ל. בעתיד טוב שהצבא יהיה הספק היחיד של ציוד כזה, אבל עד שזה יקרה צריך לגלות גמישות כלפי התרומות".
חלק מהתרומות שניתנו לחיילים
(צילום: יואב זיתון)

הפקודה החדשה, שנועדה כאמור למפות את ציוד הלחימה שנתרם ליחידות, תיושם כבר בשבוע הקרוב. לאחר המיפוי והרישום יחויל בתקינה מסודרת חלק מהציוד שנתרם וחלק אחר, בהתאם לבדיקת גורמים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה - ייאסר בשימוש.
מדובר בעשרות אלפי פריטים שנתרמו ללא פיקוח או רגולציה צבאית, מרחפנים, אמצעי ראיית לילה ומשקפות מסוגים שונים, דרך מדים טקטיים פיראטיים ומזויפים וקסדות טקטיות - ועד לאמצעי מיגון, איסוף ומתאמים לנשקים כמצלמות היקפיות לטנקים ולנגמ"שים, שכפ"צים קרמיים וברכיות. בצבא הזהירו את המפקדים שאי-ציות לפקודת המיפוי יעכב אספקה של אמל"ח תקני שהוזמן.
הסיבות למהלך: חשש לתקריות ירי דו-צדדי בגלל זיהוי מוטעה בין כוחות שנראים אחרת, ובהתאם גם פגיעה באחידות הופעת הלוחמים (ה"דיגום") ביחידות השונות; בנוסף, בצבא חוששים גם משימוש מסוכן באמצעי מיגון או לחימה שלא נבדקו ואושרו בצבא ואף תופעות פליליות שהולכות ומתרחבות - גניבות של ציוד שנתרם על-ידי חיילי מילואים שמסיימים שירותם, מסחרה ושוק פיראטי של מכירת אמצעים שנתרמו וגם גורמים מפוקפקים שאוספים תרומות "בשם צה"ל" ולאחר מכן מוכרים אותן או את חלקן.
צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל החל למפות את כלל הציוד שנמצא בימ"חים ובתוכו ציוד התרומות על מנת לוודא כי ציוד זה עומד ברף ההתקן הצה"לי ולא מסכן את חיי לוחמיו בשל העדר אפקטיביות מבצעית ו/או סיכון בטיחותי. הצטיידות מאורגנת בציוד לחימה צבאי מתקיימת בהליך סדור ומקצועי, המכיל את כלל הבדיקות הנדרשות - הן בהקשר איכות הציוד והתאמתו לייעודו, והן בהבטחת סטנדרט הבטיחות הנדרש. הליך זה קריטי לשמירה על ביטחון הלוחמים. ציוד תרומות שאינו עומד ברף ההתקן הצה"לי ייאסר בשימוש. צה"ל פועל כדי שכלל החיילים יקבלו את כל הציוד המבצעי הנדרש. על פערים ניתן לדווח לדרג הפיקודי או לפנות למוקד הפניות שפתוח לשירות כלל המשרתים במספרו *3653".