1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
( צילום: חיים צח / לע"מ)
המצב הביטחוני המורכב והנפיץ שבמסגרתו חווה ישראל הסלמה בכמה זירות במקביל לא נפל עלינו משמיים כרעם ביום בהיר. ההתרעה מפני מצב מסוכן שכזה הייתה משותפת לכל גורמי הביטחון, לכל ראשי המערכות. היא לא הייתה רק פרי מוחם של מי שמוחים נגד ההפיכה המשטרית.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור היה לדעת שההסלמה הזו עומדת להגיע. אפשר שידע, אך תשומת ליבו, כמו תשומת לבם של כלל חברי הממשלה בראשותו, הייתה נתונה כל כולה רק לחוקי ההפיכה המשטרית, לחוק דרעי 2 שבינתיים ירד מהפרק, לחוק התרומות שיאפשר לנתניהו המיליונר להשתמש בכספים שקוששו עבורו בגיוס המונים ממעריציו, ולניסיון שבינתיים - רק בינתיים - נבלם לסגור את תאגיד השידור הציבורי.
ואיך כל זה שייך למצב הביטחוני ולמתקפת הטרור הקשה שאזרחי ישראל נתונים תחתיה? הרי נתניהו, תחת הלחץ הבלתי פוסק של ההפגנות, המחאה, ובהיעדר רוב חד-משמעי בכנסת, הודיע על "השהיה" שלה. כדי להבין את הקשר, צריך לחזור שלושה חודשים לאחור, להחלטתו הבלתי נתפסת של נתניהו למנות את איתמר בן גביר - עבריין, יעד מודיעיני משטרתי לשעבר, שחולל אין-ספור פרובוקציות - לתפקיד השר לביטחון הפנים. או ליתר דיוק, לשם החדש שהמציא לעצמו ביוהרתו: השר לביטחון לאומי. לא פחות. מאז מינויו, הידרדר הביטחון הלאומי בכל התחומים.
לכך צריך להוסיף את הקפריזה של נתניהו. הוא לא כינס את הקבינט המדיני-ביטחוני שהוא עצמו מינה במשך יותר מחודש וחצי, על אף הצורך, משום שאינו סומך על חבריו. ובצדק אינו סומך עליהם: הרי אין שם אף שר מנוסה, חוץ משר הביטחון יואב גלנט, וחלק מחבריו לא שירתו כלל בצבא, או ששירתו שירות לא משמעותי. ואכן, גלנט ניסה להתריע, למלא את חובתו - ונתניהו לא רק שלא אבה להאזין, אלא גם הודיע לו על פיטוריו. התגובה הציבורית הייתה קשה - אפילו גלנט לא ידע שהוא כזה - והבהילה את נתניהו. לכן הוא החליט להשהות את פיטוריו של שר הביטחון, והמשיך לשבת לצידו בפורום מטכ"ל - תוך שהוא שומר על ארשת פנים חמוצה ומקפיד להתעלם ממנו.
לימור לבנתלימור לבנתצילום: יובל חן
אדוני ראש הממשלה, איזה משחקי ילדים אתה משחק, כאשר מדובר בביטחון המדינה ואזרחיה? הרי גם אחרי שורת הפיגועים - שגלנט היה זה שהתריע מפניהם - לא ראה נתניהו לנכון להודיע על ביטול הפיטורים, והוא ממשיך להשאיר את גלנט ואותנו תלויים באוויר. בסוף השבוע נשלח ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי לומר שגלנט הוא שר ביטחון מלא-מלא. איזו פחדנות. איזו בושה.
ביום שישי בלילה, אחרי פיגוע הדריסה בתל אביב, הגיע לזירה ביחד עם המפכ"ל קובי שבתאי גם מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד - אותו אשד שהודח לפני שבועות ספורים על ידי השר בן גביר, והדחתו עוכבה על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. מאז הוא ממשיך בתפקידו במלוא המרץ. יחי ההבדל הגדול בין אנשי מקצוע רציניים ואחראים כמו גלנט ואשד, שלא עושים חשבונות אישיים, לבין פוליטיקאים שעושים רק פוליטיקה. איזה מזל שיש לנו אותם. נתניהו, זה הזמן שלך להיות ראש ממשלה מלא-מלא: קח אחריות, והודע בפני עם ועולם שגלנט הוא שר ביטחון מלא-מלא.
  • לימור לבנת כיהנה כשרה מטעם הליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il