הנאום בכנסת שבו הודיע אמש (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא מחויב למתווה הישראלי שהציג ביידן, לעסקת חטופים והפסקת אש, היה השלמה של "זיגזג" מפואר תוך פחות מ-24 שעות. מאחורי ההבהרה הזו עומד זעם אמריקני על האמירה שלו ולפיה יסכים רק ל"עסקה חלקית", שאיימה לסכן את הניסיונות לקדם הסכם חרף המבוי הסתום במגעים.
אותה אמירה עוררה גם תסכול כבד בקרב משפחות חטופים, שבניסיון להגביר את הלחץ על מקבלי ההחלטות פרסמו אמש סרטון קשה לצפייה – שבו מתועדת חטיפתם לעזה של הירש גולדברג-פולין, אור לוי ואליה כהן. בסרטון נראית גם החטיפה של אלון אהל שנחטף לצד השלושה – אלא שהוא טושטש לבקשת הוריו.
הבהרת נתניהו
(צילום: ערוץ כנסת )

5 צפייה בגלריה
בבית הלבן הופתעו. ביידן ונתניהו
בבית הלבן הופתעו. ביידן ונתניהו
בבית הלבן הופתעו. ביידן ונתניהו
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
נתניהו, נזכיר, חולל את הסערה שלשום בריאיון לערוץ 14 – ריאיון ראשון שלו מאז פרוץ המלחמה לכלי תקשורת ישראלי. אולי בניסיון לדבר ל"בייס", או פשוט בגלל פליטת פה, נתניהו אמר בריאיון כי הוא מחויב רק ל"עסקה חלקית שתחזיר חלק מהחטופים" – וכי לא יסכים לסיום המלחמה במסגרתה.
האמירה הזו אולי לא מהווה שינוי דרמטי מעמדותיו הידועות של נתניהו, אבל עד כה הקפידו בישראל לשמור על עמימות בכל הנוגע לעסקה שהציג ביידן ושאמורה באופן עקרוני להביא לסיום המלחמה – כאשר סלע המחלוקת המרכזי הוא האם ישראל תתחייב מראש לסיום המלחמה או שתחילה יצא לפועל השלב ה"ההומניטרי" של העסקה ובמקביל ינוהל מו"מ על השלב השני של סיום המלחמה – באופן שבו ישראל תוכל למעשה לחדש את הלחימה אם השיחות הללו ייכשלו.
בכך, גורמים בישראל אמרו שראש הממשלה נתן לארגון הטרור "ראיית זהב" לכך שישראל לא מתכוונת להמשיך לשלב ב' בעסקה, ולעצור בשלב א'. האמירה חוללה הלם גם בממשל ביידן, ו"הטריפה" את אנשי הבית הלבן, שלאורך החודשים האחרונים מקפידים להאשים את חמאס בסירוב להצעה הישראלית.
5 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים
עצרת בכיכר החטופים
הפגנה בדרישה לעסקה. נתניהו נתן "מתנה" לחמאס?
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
ביממה האחרונה היו חילופי מסרים חריפים מאוד בין ממשל ביידן ללשכת ראש הממשלה, ואנשי נתניהו ניסו להרגיע את האמריקנים וטענו שאין שינוי במדיניות הישראלית – וכי ראש הממשלה נותר מחויב למתווה שהציג ביידן. אולם האמריקנים טענו שהדברים שאמר נתניהו פוגעים בלחץ על חמאס – ודרשו שנתניהו יצא בקולו ויאמר שהוא תומך במתווה במלואו.
את התיקון עשה נתניהו בנאום בכנסת: "אני מבטיח לכם שלושה דברים: הדבר הראשון – לא נסיים את המלחמה עד שנשיב את כל החטופים. 120 חטופים – החיים והחללים כאחד. אנחנו מחויבים להצעה הישראלית שהנשיא ביידן בירך עליה. עמדתנו לא השתנתה; הדבר השני – שלא סותר את הדבר הראשון – לא נסיים את המלחמה עד שנחסל את חמאס ועד שנשיב את תושבי הדרום והצפון בבטחה לבתיהם. והדבר השלישי – בכל מחיר ובכל דרך, נסכל את כוונותיה של איראן להשמידנו".
הנאום של נתניהו, שבו חזר ראש הממשלה לעמדתו המקורית, הצליח לכבות את האש. גורמים בכירים בצוות המשא ומתן לעסקת חטופים טענו לאחר מכן: "זאת פעם ראשונה שראש הממשלה מודיע בקולו מעל הבמה בכנסת ואומר שהוא תומך בהצעת ביידן. ראש הממשלה מחזיר בכך את הכדור למגרש החמאס ומבהיר שהוא מחויב להסכם. הוא עשה תיקון חשוב שמחזיר את הכדור לחמאס, ואם נקבל תשובה חיובית יהיה אפשר להניע עסקת חטופים".
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
גלנט בוושינגטון, עם מזכיר המדינה בלינקן. לא הספיק לשוחח עם נתניהו, "בגלל הפרשי השעות"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
המשבר הזה, נציין, תפס את שר הביטחון יואב גלנט בביקור קריטי בוושינגטון. הוא נועד עם ראש ה-CIA ביל ברנס שעות ספורות לאחר נאום נתניהו בכנסת, עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם שליחו של ביידן להסדרה עם לבנון עמוס הוכשטיין. בשיחות שלו דן גלנט גם בעסקת החטופים, וכיצד ניתן לקדמה. כשנשאל על מה שאמר נתניהו, השיב כי לא הספיק לדבר איתו בגלל "הפרשי השעות".

ה"בלוף" נחשף?

למרות הבהרת נתניהו שהוא מחויב למתווה ביידן, ייתכן שהנזק כבר נעשה. אחד המכשולים המרכזיים בדרך לעסקה היא אותה דרישה של חמאס לקבל ערבויות ברורות לכך שישראל לא תחדש את הלחימה בתום השלב הראשון של העסקה, ונתניהו למעשה חשף – אולי בטעות – את ה"בלוף" הישראלי שממנו חששו בחמאס. בארגון הטרור קפצו כמובן על הדברים, והאשימו גם אמש שהוא "לא רוצה לסגור עסקה". בחמאס טוענים שדברי נתניהו מוכיחים שראש הממשלה לא מקבל את מתווה ביידן ואת החלטת מועצת הביטחון שגיבתה אותו.
ישראל, נזכיר, הציעה לנהל משא ומתן על פרטי נסיגת צה"ל מעזה והפסקת המלחמה תוך כדי חילופי השבויים בשלב א' של העסקה, שלב שאמור לכלול חטופים מקטגוריות "הומניטריות" (נשים, מבוגרים חולים ופצועים). בשלב ב' אמורים להשתחרר החיילים החטופים וגברים צעירים נוספים, שעבורם תצא לחופשי המסה העיקרית של המחבלים מהכלא הישראלי – ולאחר מכן, בשלב ג', ישוחררו גופות החטופים שייוותרו.
חמאס דרש כאמור ערבויות לכך שישראל אכן תמשיך לשלב ב' שכולל את הפסקת המלחמה – וגורמים המעורים בפרטים אמרו שלשום שישראל ניסתה לשמור על עמימות מכוונת, שתאפשר למעשה את המשך הלחימה. אבל כאשר נתניהו דיבר על עסקה חלקית בלבד שבסיומה תמשיך המלחמה הוא למעשה אישר את החששות של חמאס, ובכך סיכן למעשה את האפשרות ששלב א' יצא לפועל.
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר והתיעוד שלו במנהרה בעזה. דורש ערבויות ברורות
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
ראש הממשלה אף הגדיל לעשות ואמר כי עמדתו היא "לא סוד". עוד לפני דבריו שלשום, נזכיר, היו שמתחו עליו ביקורת בשל העובדה שחזר שוב ושוב על כך שישראל לא תהיה מוכנה לסיום המלחמה במסגרת העסקה. אבל נתניהו מעולם לא דיבר על עסקה "חלקית" שמשמעותה למעשה קיום שלב א' בלבד – כמו שטען חמאס שישראל מתכננת.
מבקריו של נתניהו טוענים כי בכך "שיחק" לידי החמאס שנדחק לפינה והיה תחת לחץ בינלאומי כבד – עם אותה החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, ולא פלא שבארגון הטרור קפצו על ההתבטאות שלו כמוצאי שלל רב. מכאן גם הכעס האמריקני והלחץ על נתניהו לתקן במהירות את דבריו, ולהבהיר בקול רם שהוא מחויב למתווה ביידן.
נתניהו, כך נראה, לא לקח בחשבון שחמאס היה עשוי בכל מקרה להפר את ההסכם – באופן שיאפשר לישראל לחזור ללחימה. אבל ברגע שהוא אומר את זה עוד לפני שלב א' – הסיכוי שחמאס יסכים להיכנס להסכם שכזה אפסי. גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי נתניהו פשוט "ירה לישראל ברגליים" וגרם נזק כבד. בין אם מדובר באמירה שהושמעה עבור ה"בייס", או פליטת פה, בלשכתו הבינו שמדובר בצעד אחד יותר מדי – ומיהרו לעשות את התיקון.

"אין זמן לעסקאות חלקיות, ואין זמן לדיונים חלקיים"

הסערה סביב דברי נתניהו מגיעה כשלא נראה בינתיים סיכוי ממשי לפריצת דרך במגעים לעסקה, שנמצאים במבוי סתום מאז שחמאס הגיש את תשובתו להצעה הישראלית וכלל בה תיקונים רבים – ובהם אותה דרישה לערבויות על סיום המלחמה. בישראל אמרו לאחר מכן שחמאס דחה למעשה את ההצעה.
תיעוד קשה לצפייה: החטיפה של הירש גולדברג פולין, אור לוי ואליה כהן
(באדיבות מטה משפחות החטופים )

5 צפייה בגלריה
 מימין לשמאל: אליה כהן, הירש גולדברג-פולין ואור לוי
 מימין לשמאל: אליה כהן, הירש גולדברג-פולין ואור לוי
מימין לשמאל: אליה כהן, הירש גולדברג-פולין ואור לוי
המבוי הסתום הזה מוסיף לייאוש ולתסכול של משפחות החטופים. בניסיון נוסף להגביר את הלחץ על מקבלי ההחלטות, ולהחזיר את השיח הציבורי לסוגיה – כשברקע התעסקות גוברת יותר ויותר בנושאים אחרים ופוליטיים – פרסם אמש מטה המשפחות את סרטון החטיפה של הירש גולדברג-פולין, אור לוי ואליה כהן מ"מיגונית המוות" ב-7 באוקטובר. בסרטון הקשה לצפייה נראית כאמור גם החטיפה של אלון אהל שנחטף לצד השלושה, שטושטש לבקשת הוריו.
ג'ון פולין, אביו של הירש, הסביר כי מטרת הפרסום היא להראות את הזוועות שהחטופים עברו ועדיין עוברים, כבר 262 ימים: "להזכיר לכל העולם שמדובר באנשים אמיתיים. זה הבן שלנו! אנחנו מדברים על חטופים כ'רעיון', אבל הם אנשים אמיתיים עם חלומות ומשפחות, עם אנשים שאוהבים אותם ומחכים להם". לדבריו, "אנחנו חושבים עליו ועל יתר החטופים 24/7. אבל לא כל העולם יושב וחושב על החטופים כל היום. אז אם הסרטון יכול לעורר את מקבלי ההחלטות בארץ ובחו"ל, אנחנו בעד".
מיכאל לוי, אחיו של אור, אמר כי הוא חש שיש צורך להזכיר לציבור בישראל ולמקבלי ההחלטות שנותרו עדיין חטופים בשבי. "משום מה דעת הקהל הולכת למקומות אחרים", הוא אמר. "מדברים על פוליטיקה ועל הכול חוץ מלהחזיר את כולם עכשיו. הסרטון הזה הוא עוד הצצה לאכזריות, לכמה הם סבלו באותו היום וכמה הם סובלים בכל יום מאז", אמר מיכאל.
ג׳ון פולין, אביו של הירש
(צילום: אלכס גמבורג )

היום הבן של אור, אלמוג, חוגג יום הולדת 3. "הוא יחגוג יום הולדת בלי אמא עינב שנרצחה, ובלי אבא אור שבשבי", אמר מיכאל – והתייחס במרומז לסערת דברי נתניהו: "אין דבר יותר חשוב מלהחזיר לו את אבא שלו. אני מצפה שהסרטון יגיע דבר ראשון לממשלה, שהם יבינו שאין זמן. אין זמן לעסקאות חלקיות ואין זמן לדיונים חלקיים. מחכים לראות איך חמאס יגיב בעוד חודש או שנה, בזמן שמספר החטופים החיים מתמעט כי הם נרצחים בשבי. אור הוא היחיד מהחטופים שמתפקד עכשיו כאבא וכאמא. אם הוא לא יחזור – אלמוג יהיה עוד ילד יתום".
פורסם לראשונה: 23:24, 24.06.24