מאז שהחלה המלחמה ברצועת עזה נהגה ממשלת בריטניה השמרנית, בדומה לממשל האמריקני - ובתיאום כמעט מלא - בנקיטת עמדה מאוד נחרצת וידידותית לישראל. אלא שכעת, עם חילופי השלטון ההיסטוריים בבריטניה תחת הנהגה מפלגת הלייבור החדשה של ראש הממשלה קיר סטרמר, צפוי שינוי מדיניות מצד לונדון בכל הנוגע לישראל ולניהול המלחמה. כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" מפי שני גורמים בבריטניה.
3 צפייה בגלריה
קיר סטרמר ראש ממשלת בריטניה
קיר סטרמר ראש ממשלת בריטניה
יתנהל בדרך עצמאית. סטרמר
(צילום: AP Photo/David Cliff)
לפי העיתון, הממשלה החדשה בלונדון תמשוך עד סוף השבוע הנוכחי את ההסתייגות שהממשלה הקודמת הגישה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) נגד הבקשה להוצאת צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בדיווח נכתב עוד כי תחת הממשלה החדשה, הממלכה המאוחדת מתרחקת מהעמדה האמריקנית בנושא בית הדין, וכן בסוגיית המלחמה בעזה.
בישראל, נציין, ניסו בימים האחרונים להניא את הממשלה הבריטית החדשה מההחלטה - אבל כעת ההערכה היא כי כפי שדווח, בריטניה תמשוך את הסתייגויותיה מבית הדין בהאג. התובע הראשי של בריטניה נמצא בישראל, והנושא נבחן גם על ידו. גורמים ישראלים אומרים בכל מקרה כי משמעות הצעד הבריטי, אם ייצא לפועל, תהיה פגיעה ביחסים.
עוד דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בשבוע שעבר הודיעה בריטניה שתחזור לממן את סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), לאחר שהגיעה למסקנה כי הסוכנות נקטה צעדים כדי להבטיח שהיא עומדת ב"סטנדרטים הגבוהים ביותר של ניטרליות", על אף האשמות ישראל שעשרות מעובדיה היו שותפים למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. סטרמר עצמו הוא עורך דין, ומומחה למשפט בינלאומי וזכויות אדם.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
בלייבור מוכנים להפעיל עליו יותר לחץ. נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הממשלה השמרנית היוצאת בראשות רישי סונאק נקטה צעד שהתקבל באהדה רבה בצמרת השלטון בישראל, כשהגישה לבית הדין הסתייגות מכוונת לבקשת התובע קארים קאן להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט.
הצעדים האלה, לפי ה"ניו יורק טיימס", מראים כי ממשלת הלייבור החדשה מוכנה לשנות מדיניות ולהפעיל משמעותית יותר לחץ על נתניהו בשל הפעולה הצבאית ברצועה. כך גם צפוי לנהוג סטרמר, בצורה שהרבה יותר תואמת את המוסדות הבינלאומיים מאשר את הממשל האמריקני.
ייתכן שגם בכל סוגיית אספקת הנשק יהיה שינוי. לפי הדיווח, בלונדון הבחינו בכך שבינתיים ממשלת בריטניה החדשה לא פעלה כדי לעצור משלוחי נשק לישראל, ושבכירי הממשלה ממתינים עדיין לבדיקות והמלצות של משפטנים לגבי השאלה אם ישראל מפרה חוקים הנוגעים לזכויות האדם. סטרמר, כך נכתב בעיתון, צפוי לנהל דרך מאוד עצמאית ולא בהכרח להיות מתואם עם מנהיגים כמו נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה אולף שולץ ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
3 צפייה בגלריה
הרס הריסות שג'עייה
הרס הריסות שג'עייה
המלחמה בעזה מציבה את סטרמר בעמדה בעייתית. הריסות בשג'אעיה
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
דמות מפתח בכל הנוגע לשינוי המדיניות צפוי להיות ריצ'רד הרמר, עורך דין מוכר בבריטניה לזכויות אדם המיודד מאוד לסטרמר, שמונה על-ידו לתובע הכללי החדש. הרמר, בן למשפחה יהודית ופעיל ותומך גדול של סוגיות יהודיות, ישפיע מאוד על סטרמר ויהיה זה שיכריע קרוב לוודאי בכל דבר שקשור במדיניות כלפי ישראל.
המלחמה בעזה, כך לפי הדיווח, מציבה את סטרמר ואת מפלגת הלייבור בעמדה בעייתית. לפני הבחירות הכלליות, סטרמר לא רצה לבדל את עצמו יותר מדי ממשלתו של רישי סונאק בכל הנוגע למלחמה, מה גם שהוא פעל מאוד חזק לנקות את המפלגה מגורמים אנטישמיים, כמו מנהיג המפלגה הקודם ג'רמי קורבין.
בעוד שסטרמר הביע תמיכה ברורה בישראל תחילה, לצד קריאות להגברת סיוע הומניטרי לעזה, בהמשך הוא קרא להפסקת אש. אלא שרבים ממצביעי הלייבור, בעיקר אלו המוסלמים, ראו בכך מעשה מועט מדי והענישו את נבחרי הלייבור בבחירות. ה"ניו יורק טיימס" הביא לדוגמה איש לייבור בכיר בשם ג'ונתן אשוורת, שצפוי היה להתמנות לשר, אבל הפסיד בבחירות לפעיל פרו-פלסטיני במחוז שלו.