יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), ניצב בדימוס יורם הלוי, הגיב הבוקר (רביעי) בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בנושא תאונות הדרכים לדוח המבקר הקשה שפורסם בשבוע שעבר, ואמר "שישנה עלייה של כמעט 25% בתאונות דרכים לעומת השנה שעברה", ושהשנה הנוכחית הולכת להיות "הקטלנית ביותר ב-18 השנים האחרונות". הלוי ציין כי מתחילת השנה נהרגו 191 בני אדם בתאונות, וסיפק תחזית מבהילה: "השנה הנוכחית בדרך להסתיים עם 450 הרוגים".
המבקר אנגלמן: "ממשלות ישראל כשלו במאבק בתאונות הדרכים"
(צילום: דוברות מבקר המדינה )

במשטרה הגיבו לפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על כך ש-70% מהישראלים נוהגים מעל המהירות המותרת, והודו כי האכיפה כיום אינה מספקת - על אף שמדובר באחד מהגורמים המובילים לתאונות קטלניות. נציג המשטרה בדיון, נצ"מ עומר ג'יבלי, ציין כי "כולנו תמימי דעים שצריך לתגבר את הניידות ואת האופנועים. אגף התנועה עושה את המירב שיש לו עם הכלים שברשותו".
כאמור, הדיון בוועדה התקיים הבוקר על רקע הדוח הקשה של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן משבוע שעבר, בו נטען בין היתר כי עשרות מיליוני שקלים הוקצו לשיפור תשתיות וכבישים אך הוסטו בהמשך למטרות אחרות. עוד נכתב בדוח כי כבישים הוגדרו "מסוכנים" רק אם כבר הייתה בהם תאונה, שאין מספיק שוטרים ושופטים כדי לייצר אכיפה והרתעה יעילה, ושבמוקדי סיכון מוכרים שתוקצבו - העבודה לא הושלמה או הוקפאה.
יו"ר הרלב"ד הלוי הוסיף בדבריו כי "דוח המבקר שהוגש הוא נכון, מדויק ומקיף. הרשות חייבת להיות גוף שמתכלל, משרטט, מבקר, מנחה ומסמן ליקויים של כלל הגופים המעורבים בבטיחות בדרכים. לצערי, אנחנו לא שם". עוד אמר כי "אנחנו נאלצים לשלם לגופים פרטיים מיליוני שקלים על מידע שצריך להגיע אלינו מגופים רלוונטיים. התקציב יורד משנה לשנה. צריך לעשות מעשה ולתקן את חוק הרלב"ד, להעניק סמכויות אמיתיות ותקציב משמעותי, אחרת – פשוט חבל על הזמן של כולנו". הלוי קבע כי "במתכונת הנוכחית של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ללא כלים, ללא סמכויות ובלי תקציבים – אין לה זכות קיום".
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי כינס דיון מיוחד על רקע הזינוק במספר ההרוגים וזעם: "זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה"
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי כינס דיון מיוחד על רקע הזינוק במספר ההרוגים וזעם: "זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה"
טופורובסקי. "אנשים מתו כי הגורמים האחראים עובדים רע"
(צילום: נועם מושקוביץ, ערוץ הכנסת)
ההפקרות בכבישי ישראל
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי, התייחס לדברים של הלוי ואמר: "אם אין לרלב"ד סמכויות ותקציבים – בואו נסגור אותו. לא ייתכן שהמלצות הנוגעות לחיי אדם יישארו על המדף".
ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של הכנסת, שאחותו נהרגה בתאונת דרכים, השתתף גם הוא בדיון ותקף את נציגי משרד התחבורה ואת המשטרה: "מפקדי משטרת התנועה נמנעים מלהיפגש איתי בשל הנחיית השר בן גביר. הם הפכו להיות עושי דברו, הם מפחדים ממנו. זו השנה הכי גרועה בכבישים ב-20 השנה האחרונות וכולם מכסת"חים את עצמם. התוצאה היא שכל יום הוא 7 באוקטובר בדרכים. אנשים מתו כי הגורמים האחראים עובדים רע, תקציבים מוסטים בהוראת השרים משיפור תשתיות לצרכים פוליטיים, וגורמים רלוונטיים כמו משטרת התנועה - מסרבים לתת דין וחשבון לכנסת".
מנגד, סמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר בדיון כי במשרד נעשו צעדים ששיפרו את מערך ההכשרה והרישוי של נהגי ישראל. עם זאת, הוא הודה שיש עוד הרבה לעשות ושהם למדים עוד ועוד מדו"ח המבקר כדי לשפר את המצב.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
רגב. "שרת התחבורה צריכה להציג מה היא עושה"
(צילום: יואב דודקביץ)
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "אנחנו בשיא של 20 שנה במספר ההרוגים והכל בגלל הרעבה של התקציבים. שנת הלימודים הקרובה של החינוך התעבורתי עוד לא נסגרה ואנחנו כבר עם 33 נהגים צעירים הרוגים - עלייה של 88% אחוז - שיא של 28 שנה. מה היעדים של ישראל השנה להפחתת הרוגים? התשובה היא שאין כאלו יעדים. שרת התחבורה צריכה למצוא את הפורום הנכון ולבוא להציג מה היא עושה. לא ייתכן שהיא לא תופיע כאן ולא בשום פורום אחר".
גל רייך, נציג ארגון "נתון לשינוי", ששכל גם הוא את אחותו בכבישים, הוסיף: "מהתחקיר על מירי רגב עולה כי יש מקום לתביעות אזרחיות של אנשים שנפגעו. אנחנו קוראים לכל הנפגעים לבוא אל הארגון כדי שנסייע בהגשת תביעות אישיות, רק ככה אולי יהיו נורמות למנהל תקין. הרלב"ד כיום יוצר נזק, יש הרבה קמפיינים שמאשימים את הנהגים בתאונות. אחותי נהרגה בכביש כי לא היו בו שוליים. הכסף שם היה גרושים והיה מציל את חייה".