זו הייתה שאלה של זמן עד שיתגלה נפגע ראשון מנגיף הפוליו בצפת: כבר לפני שלושה שבועות דיווחו במשרד הבריאות לצוותי הרפואה בבית החולים המקומי על ממצאים גבוהים של נגיפי פוליו שאותרו בדיגום מי הביוב בעיר. מנהיגי הציבור הדתי בעיר יצאו בפנייה פומבית להורים "לחסן תכף ומיד את ילדיהם".
3 צפייה בגלריה
שיתוק פוליו
שיתוק פוליו
150 אלף ילדים בישראל לא מחוסנים לפוליו. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אתמול (שני) בערב, עם הגעת תוצאות בדיקה ששלחו רופאי המרכז הרפואי זיו למעבדות הזיהומים במשרד הבריאות, התברר באופן ודאי שילדה בת שמונה, שאושפזה במחלקת הילדים עם תופעת חולשה ושיתוק בגפיים, נמצאה חיובית לנגיף. משרד הבריאות הודיע כי תיפתח חקירה אפידמיולוגית שבמסגרתה ייצרו קשר עם מי שהיו במגע הדוק עם הילדה, למתן הנחיות ספציפיות.
"נדרשנו בשבועות האחרונים לגלות ערנות גבוהה יותר לתסמינים לא ברורים, ולבדוק גם פוליו בכל אירוע חמור", סיפרה ד"ר דועא בכרי, מנהלת מחלקת הילדים. "ממעקב אחר תוצאות דיגום השפכים אתה מבין שמדובר באירוע התפרצות אמיתי ומדאיג, ואתה רק מתפלל שילדים לא ייפגעו". בכרי שומרת על חסיון המטופלת שהגיעה אל בית החולים עם הוריה ביום חמישי האחרון, והוסיפה כי "באופן כללי, תחלואת פוליו היא לא הדבר הראשון שתחשוב עליו".
3 צפייה בגלריה
  קריאת רבנים בצפת להתחסן נגד הפוליו
  קריאת רבנים בצפת להתחסן נגד הפוליו
קריאת רבנים בצפת להתחסן נגד הפוליו
לדבריה, "יש אבחנות רחבות לגורמים למצב כזה של התסמינים שמהם אפשר לסבול כתוצאה מפוליו, ולכן גם אם מדובר באירוע מאוד נדיר, אנחנו שולחים דגימות, ובטח כאשר מדובר במטופל שאינו מחוסן". בכרי מעידה כי "זו פעם ראשונה שאני נתקלת בחולה פוליו כי הצלחנו למגר את הבעיה בישראל בזכות החיסונים, אבל לצערי יש עדיין אוכלוסייה לא מחוסנת - כמעט 150 אלף ילדים. כבר ב-2022 ראינו שהייתה בירושלים התפרצות ואבחון של אחד מזני הפוליו במי הביוב בעיר, אבל פה לא פגשנו במקרה כזה".
על פי רישומי משרד הבריאות, בעיר צפת, עיר ששיעור החרדים בה גבוה, יש כ-1,000 ילדים שלא חוסנו כלל נגד הנגיף. רבני העיר מתייחסים אל נתוני ממצאי הנגיף בשפכים בחומרה רבה, וניסו כאמור בשבועות האחרונים לעודד ולשכנע את התושבים להתחסן ולעצור את התפשטות הווירוס המידבק, שמהווה "סכנה ממשית". "אנו מפצירים בהורי התינוקות להגיע, ללא שהות, לטיפת חלב, כדי לחסן את ילדיהם. החיסון הינו יעיל ובטוח מאוד לשימוש", כתבו הרבנים שמואל אליהו, אליהו ביטון ודוב הכהן קפלן.
הרב שלמה חדד, סגן וממלא מקום ראש העירייה בצפת, אמר כי "כואב לי הלב שההורים לא פעלו כי החיסון הזה יכול היה להציל את הבת שלהם ולמנוע ממנה שיתוק ונכות חלילה". לדבריו, "זו מחלה שמכירים את הנזקים והסכנה שבה ואם היא נמצאת במקורות הביוב בצפת אנחנו בבעיה גדולה ומטרידה מאוד. אי אפשר לעבור על זה לסדר היום". הוא הוסיף: "אנחנו רואים את תופעת סרבנות החיסונים בעיקר בקרב אוכלוסיה ממוצא אנגלו-סקסי שלא מאמינה בחיסונים כדרך חיים, ומכתבי רבנים לא משפיעים עליהם מאחר שהם משוכנעים שהחיסונים רעים".
3 צפייה בגלריה
חיסון פוליו, במבצע שנערך בישראל ב-2013
חיסון פוליו, במבצע שנערך בישראל ב-2013
חיסון פוליו, במבצע שנערך בישראל ב-2013
(צילום: EPA)
חדד הסביר כי בתקופת הקורונה קולם והשפעתם של מתנגדי החיסונים התרבו, ולדעתו הפתרון הוא בהסברה מקצועית מאנשי מדע. "ננסה להביא מרצים ומומחים שיגיעו לעיר ויקיימו אסיפות ציבוריות, כי רק הם יכולים לשכנע עם נתונים ומחקרים. מתנגדי החיסונים לרוב הם אנשים נורמטיביים שמגלים מעורבות בעיר והם דעתנים וצריך לשכנע אותם בסכנה שהם מעמידים את ילדיהם ואת הסביבה".
בבית החולים זיו מצטרפים גם כן לבקשות השכנוע בתועלת של החיסון ועומדים חסרי אונים מול הילדה הקטנה שמתמודדת עם שיתוק שגרם הנגיף ככל הנראה. "אין תרופות או טיפול שיכולים להרוג את הווירוס עצמו, המניעה היא הדרך הכי טובה נגד המחלה - על ידי חיסונים שניתנים בגיל הילדות", הסבירה ד"ר דועא בכרי. היא שיתפה בנוסף כי "ילדים נולדו כדי לשמוח ולרוץ לשחק, ומאוד כואב לי לראות ילד שלא יכול ללכת יציב וגורר את הרגל ואתה לא יודע אם ייצא מזה. זה שהיית יכול למנוע מצב של שיתוק, זה מאוד כואב כי בסך הכל החיסונים נועדו למצבים מסכני חיים שיכולים לפגוע בתפקוד התקין של הילד ובאיכות החיים שלו, וגם להביא לנכות ואף תמותה חלילה".
נגיף הפוליו, הגורם לשיתוק ילדים, מוגר ממדינות רבות בעולם בזכות חיסונים יעילים ובטוחים המוכרים זה עשרות שנים. במשרד הבריאות מזכירים שאף ילד במדינת ישראל בשנת 2023 לא צריך לסבול משיתוק ילדים: "ילד מחוסן הוא ילד מוגן". בחודש אפריל שעבר, חודשיים לאחר הדיווח על התפרצות מחודשת של נגיף הפוליו בישראל, משרד הבריאות השיק מבצע חיסוני פוליו לילדים - "שתי טיפות", שלא נחל הצלחה. רק 6-3 אחוזים מהילדים ובני הנוער נענו לקריאה ובאו להתחסן נגד הנגיף.