4 צפייה בגלריה
מפגינים בעד ההפיכה המשפטית מחוץ למשכן הכנסת, ירושלים
מפגינים בעד ההפיכה המשפטית מחוץ למשכן הכנסת, ירושלים
מחאה בעד המהפכה המשפטית בירושלים, ארכיון
(צילום: שלו שלום)
במשטרה מצפים להגעת רבבות אנשים להפגנה בעד המהפכה המשפטית הערב (יום חמישי) בירושלים, אך בקואליציה מתקשים להציג חזית אחידה - או להסביר את הסתירה שבין השיחות בבית הנשיא לבין הקריאה להפגין בעד העברת שינויים רדיקליים במערכת המשפט. "צריך להראות לחברי הממשלה שהציבור לא מוכן לוותר", אמר לאולפן ynet חבר הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. חבר הכנסת אביחי בוארון מהליכוד טען ב-ynet radio כי "אנחנו אומרים לראש הממשלה - לכו על הרפורמה בצורה קצת מעודנת".
בעקבות המחאה נחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות אליעזר קפלן ויואל זוסמן, בקטע שבין רחוב דרך רופין (כיכר השעון) ועד כיכר אגרנט (שדרות רבין). החל משעות הערב ייחסמו גם שדרות רבין בקטע שבין צומת הכוכב (כביש בגין) לשדרות בן צבי בשני הכיוונים, ורחוב הנשיא השישי בקטע שמרחוב שזר ועד שרות רבין. "ייתכן וייחסמו רחובות נוספים באזור, וכן ייתכנו עומסי תנועה גם ברחובות הסמוכים בשעות הערב", נמסר מהמשטרה.
(צילום: ירון ברנר)

4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הפגנה בעד הממשלה או נגד? נתניהו ולוין
(צילום: EPA)
שוטרים רבים צפויים לאבטח את המחאה, להכווין את התנועה ולשמור על הסדר. מפלגות הליכוד והציונות הדתית, שחבריהן קראו לציבור להגיע להפגנה, גם השתתפו במימון שלה - והליכוד אף מימן כ-5% מהעלויות. היא גם מותגה כ"הפגנת המיליון", על אף שאין צפי שיגיע מספר כזה של מפגינים, ובקואליציה מעריכים שיגיעו "פי 2 או 3" מההפגנה הקודמת. "להשמיע קול ברור שהעם דורש רפורמה משפטית", קרא שר המשפטים יריב לוין. "המנדט שקיבלה ממשלת הימין חייב להתממש". הוא צפוי להשתתף בהפגנה לצד ח"כים ושרים נוספים מהקואליציה.
"אנחנו מגיעים כל הסיעה בהרכב מלא", אמר ב-ynet radio חבר הכנסת צבי סוכות מהציונות הדתית, וניסה להסביר את הפער בין ממשלה שמארגנת הפגנה נגד עצמה: "אנחנו הפגנה בעד ולא הפגנה נגד. זו הפגנה בעד - קודם כל בעד שהממשלה תממש את המדיניות שלה, שלשמה היא נבחרה".
"אנחנו חיים בסיטואציה חריגה במדינת ישראל בחודשים האחרונים שלא הייתה לדעתי מקום המדינה", הוסיף סוכות. "יש פה אווירה שפתאום אנשים מנסים לצייר כאילו הממשלה הנבחרת לא באמת מייצגת את העם, והיום אנחנו מפגינים להראות שכן".
"אני חושב שגם הרשימה לאוטובוסים מגיעה ממעוזים של הליכוד, סניפים של הליכוד, ח"כים של הליכוד שמגיעים בהמוניהם ויריב לוין כמובן", הוסיף. "אני חושב שיש פה שותפות מלאה בנושא הזה, ואני חושב שזה יוכח לכולם בערב".
חברו לקואליציה מעוצמה יהודית, יצחק קרויזר, אמר באולפן ynet כי "יש פה אירוע שלא היה הרבה זמן במדינת ישראל - הציבור שהצביע לממשלת ימין הצליח, קמה ממשלה כזו, ועכשיו הוא מפגין יחד איתה ועם הכנסת נגד עצירת הרפורמה במערכת המשפט. הציבור הזה חושש שהרפורמה הולכת להתמסמס עם כל הנושא של מה שקורה בבית הנשיא".
כשנשאל על השיחות בבית הנשיא להגעה להסכמות רחבות, ועל אלה שמעריכים שהמהפכה המשפטית לא תעבור בלעדיהן, השיב קרויזר: "לכן יש חשיבות רבה לציבור היום להגיע לירושלים, ולהגיע למיליון אזרחים שבעד הרפורמה. צריך להראות לחברי הממשלה שהציבור לא מוכן לוותר, וגם אנחנו בעוצמה יהודית לא מוכנים לוותר. לפני שיצאנו מפגרה ראש הממשלה אמר שיהיה חודש של ניסיונות להגיע להסכמה רחבה, ואנחנו תומכים בכך שהרפורמה תעבור ככה - או בנוסח אחר. אבל איזון חייב להיות".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
שיחות ההידברות בבית הנשיא. "חוששים שהרפורמה הולכת להתמסמס עם כל מה שקורה שם"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
חבר הכנסת אביחי בוארון מהליכוד אמר כי "עצרת המיליון אומרת שאנחנו בראש ובראשונה תומכים בקואליציה ובממשלה ובראש הממשלה ואומרים להם לכו על הרפורמה, בצורה קצת מופחתת, בצורה קצת מעודנת, בגרסה כזו או אחרת - אבל לכו על הרפורמה שתכליתה שינוי תוכנת ההפעלה במדינת ישראל". לדבריו, "יש לנו את כל הזכות להעביר את הרפורמה, ואם בני גנץ לא יבוא להסכמות ולא נמצא את הנוסחה הגואלת לא יהיה מנוס מלהעביר אותה".

יתד נאמן: לא להגיע ל"הפגנת המיליון"

בינתיים, יתד נאמן, מהשופרות הרשמיים של יהדות התורה, הסתייג הבוקר בכותרת השער שלו מההפגנה הערב בירושלים - וקרא לציבור החרדי שלא להשתתף בה. ישראל פרידמן, מהעורכים הבכירים בעיתון, כתב במאמר המערכת כי "אסור להיות שם. אין מה לחפש שם". לדבריו, "היהדות החרדית לא שמאל ולא ימין", אלא היא נצמדת לצו הרבנים. "דעת התורה שוללת הפגנות, מלבד במקרים חריגים של עצרות מחאה שעליהן הכריזו גדולי הדור".
למרות זאת, בליכוד טוענים שגם מבני ברק יצאו אוטובוסים להפגנה - ושיותר מ-200 איש נרשמו אליהם. מארגני ההפגנה אף הודיעו בצהריים כי הכשירו "מתחם בהפרדה" באזור הסינמה סיטי שמיועד למפגינים מהציבור החרדי, "מתוך כבוד והערכה לציבור המבקש להגיע להפגנה, אך מקפיד על הפרדה".
4 צפייה בגלריה
השער של יתד נאמן: לא להגיע להפגנת הימין
השער של יתד נאמן: לא להגיע להפגנת הימין
השער של יתד נאמן: לא להגיע להפגנת המיליון
יעקב וידר, יו"ר סיעת הליכוד במועצת העיר בני ברק, מסר כי "פניתי לראש העירייה ודרשתי שידחה את ישיבת מועצת העיר שנקבעה לשעת ההפגנה. להפגנה חשיבות עוצמה לעתידה היהודית והדמוקרטית של המדינה וראוי שהנהגת העיר תשתתף בה ואף תקרא לתושבים להשתתף".
פרידמן מצידו הסביר שהמפלגות החרדיות אמנם כרתו ברית פוליטית עם המחנה המייצג את הערכים השמרנים והמסורתיים, אך אין הדבר אומר שיש הזדהות איתו בכל עניין. "תהום רעיונית עמוקה חוצצת בינינו לבינם", נכתב. "קווים מגבילים שלעולם לא ייפגשו. אנחנו רחוקים מהם כרחוק השופט בדימוס ברק לאמירת 'שמע ישראל'". בנוגע למאבק על המהפכה המשפטית עצמה הוא כתב שהחרדים אמנם בעדה, אך ביקר את מפלגות הימין שמנסות להחזיר ל"שמאל האנרכיסטי" במטבע שלו - מחאות פורעות חוק לכאורה, "בדיוק כמו הפגנות האביב הערבי".
יתד נאמן תקף כלי תקשורת חרדיים חופשיים ש"מרעילים את הבארות" בכך שהם מעודדים לטענתו תהליכי ישראליזציה במגזר, גורמים להתקרבות הדור הצעיר לערכי הימין הלאומני וכעת תומכים בהשתתפותם בהפגנות. "מה עושים יהודים חרדים בהפגנה של הימין חוץ מלחלל שם שמיים?", תהה העיתון, והעיר כי תמונות שלהם בעבר בולטים בחזותם הייחודית בין ההמונים הייתה "מטרידה". המאמר נחתם בקריאה: "מי שהוא חרדי ידיר רגלו משם. מי שיוצא להפגנות ימין אינו נמנה עם קהלנו. לא משלנו. נקודה. אין לכהנים מה לעשות בבית הקברות".