1 צפייה בגלריה
חברון כוחות צה"ל חיילים עימותים עם פלסטינים
חברון כוחות צה"ל חיילים עימותים עם פלסטינים
ארכיון
(צילום: MOSAB SHAWER / AFP)
ההפחדה מפני בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) היא גימיק שיווקי חסר בסיס של מתנגדי הרפורמה המשפטית. כוונתי היא בין השאר לפרסום כאן לגבי האזהרה ששלח עו"ד רוני ברקמן ולפיה לא רק טייסי חיל האוויר צריכים לפחד מבית הדין, אלא כל חיילי צה"ל באשר הם. לטענת ברקמן, "נוכח הפגיעה בבג"ץ, יש כיום סבירות גבוהה שמי שישרת בשטחים ויצולם כשפניו גלויות, יהיה חשוף למעצר באירופה ובמקומות נוספים בגין פשעי מלחמה. במקרה כזה, יהיה קשה מאוד לסייע. כל עוד לא יבוטלו כל מהלכי הפגיעה בבג"ץ ובמערכת בתי המשפט, סכנה זו תהיה קיימת, מוחשית וממשית".
לשיטתו, עצם השירות בצה"ל מהווה פשע מלחמה, וצמצום עילת הסבירות יפגע ביכולת להגן על "העבריינים". הטיעון שעומד ביסוד ניסיון ההפחדה הזה הוא שצמצום עילת הסבירות יקשה על המדינה להעלות את "עיקרון המשלימות" כטענת הגנה על חיילי צה"ל מפני ציפורני ה-ICC.
עיקרון המשלימות מעוגן באמנת רומא - שמסדירה את פעילות ה-ICC וקובעת שלמערכות המשפט המדינתיות קיימת עדיפות לחקור ולהעמיד לדין חשודים בביצוע פשעי מלחמה, ושסמכות בית הדין קמה רק אם מערכות האכיפה המדיניות אינן רוצות או אינן יכולות (Unwilling or unable) לאכוף את הדין.
אז הנה כמה קושיות על טענתו של עו"ד ברקמן. ראשית, אמנת רומא קובעת מה הן העבירות שעליהן יש ל-ICC סמכות. מדובר ברצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. כל אלה לא מתייחסים לאירועים נקודתיים שמבוצעים על ידי חיילים בודדים, אלא לפעולות שבוצעו כחלק ממדיניות רחבה לפגוע באופן מכוון באזרחים. אלא אם ברקמן קונה את השקרים של אויבינו, אין למדינת ישראל או לצה"ל מדיניות של ביצוע רצח עם, פשעים נגד האנושות או פשעי מלחמה. צמצום עילת הסבירות לא ישנה את הנתון הבסיסי הזה.
שנית, סעיף 17(1)(a) באמנת רומא קובע את עקרון המשלימות כמבחן ביחס למוכנות וליכולות של גורמי החקירה והתביעה לחקור ולהעמיד לדין עבריינים. אופיה וסמכויותיה של מערכת המשפט המדינתית אינה מוזכרת. ואם היעדרה של סמכות לבטל החלטות שהתקבלו כדין על ידי בעל הסמכות, רק משום ששני שופטים החליטו שההחלטה "אינה סבירה" פוגמת בעקרון המשלימות, אז הבעיה שעליה עומד ברקמן אינה מיוחדת למדינת ישראל אלא לחיילים של רוב המדינות בעולם, שבהן פרופ' אהרן ברק לא הפך לסמכות עליונה.
הואיל וצמצום עילת הסבירות לא יפגע במוכנות, ברצון או ביכולת של גורמי החקירה במדינת ישראל לחקור עבריינים, וחיילי צה"ל ימשיכו לפחד, כטענת ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, "יותר מהפצ"ר מאשר מיחיא סינוואר", אזי ברור שטענת ברקמן נעדרת כל בסיס.
עו"ד מוריס הירשעו"ד מוריס הירש
אולם בדבריו של עו"ד ברקמן יש קמצוץ של אמת. לפני כשנתיים וחצי פתח ה-ICC בחקירה נגד מדינת ישראל בגין ביצוע פשעי מלחמה. כדי לפתוח בחקירה, ה-ICC נדרש להמציא יש מאין את "מדינת פלסטין", ולקבוע ללא סמכות גבולות למדינה לא קיימת. שקר על גבי שקר, והכל במטרה לשרת את מאמצי אויבינו ולקדש את המטרה של רדיפת מדינת היהודים, חייליה ומנהיגיה. כלומר, הסכנה לחיילי צה"ל בוודאי קיימת, אך היא לא קשורה ואינה מושפעת מצמצום עילת הסבירות.
כפי שכתבתי לאחרונה יחד עם עו"ד אלן בייקר, היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ ומי שהוביל מטעם ישראל את המו"מ ביחס לגיבוש אמנת רומא - מי שקושר בין הרפורמה המשפטית לבין עקרון המשלימות מלמד שהוא חסר הבנה הן בהוראות אמנת רומא והן ברפורמה.
  • סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש היה ראש התביעה הצבאית באיו"ש וכיום חבר בתנועת הביטחוניסטים
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il