צה"ל ישלח לאלפי חרדים צווים ראשונים ביום ראשון הקרוב. כך נודע ל-ynet. זאת לאחר שבחודש שעבר בג"ץ קבע פה אחד כי המדינה מחויבת לגייס את תלמידי הישיבות לצבא, בהיעדר "מסגרת חוקית" שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. היום (שלישי) צפויה להתקיים הפגנה גדולה בבני ברק נגד הגיוס.
3 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
הצבא החליט לשלוח את הצווים מכיוון שלטענתו רק התנעת המהלך תביא למספרים הנדרשים, וכי לא ניתן להסתמך רק על מי שירצה להתגייס מרצון. התוכנית מתבססת על בסיס טיוב נתונים משמעותי שבוצע כדי להגיע לאלו שרוצים להתגייס ולאלו שלא לומדים תורה.
כשעתיים לאחר הפרסום ב-ynet, דובר צה"ל אישר כי "ב-21 ביולי יחל הליך של הוצאת צווי זימון לביצוע צו ראשון ולתהליכי מיון והערכה לקראת גיוסי השנתון הקרוב, אשר החל החודש. הצווים יצאו כחלק מתוכנית צה״ל לקידום שילוב משרתים מהמגזר החרדי בשורותיו. צה״ל פועל על מנת לגייס לשורותיו מכלל חלקי החברה זאת לאור חובת הגיוס במדינת ישראל, מתוקף היותו צבא העם ולאור הצרכים המבצעיים המוגברים בעת הזו, לנוכח האתגרים הביטחוניים. נמשיך לפעול בהתאם להחלטת הדרג המדיני, ובהתאם לחוק".
מוקדם יותר היום הגישו התנועה לאיכות השלטון ופורום חומת מגן לישראל עתירה דחופה לבג"ץ, בדרישה להורות למשרד הביטחון ולצה"ל לגייס באופן מיידי את כל 63 אלף תלמידי הישיבות החייבים בגיוס לפי חוק שירות ביטחון. לדבריהם, העתירה הוגשה בעקבות התעלמות צה"ל מפסיקת בג"ץ, שקבעה כי אין כל בסיס חוקי להימנעות מגיוס החרדים ושעל מערכת הביטחון לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון.
תקיפת הקצינים הבכירם בבני ברק, הלילה

הלילה עשרות חרדים קיצוניים תקפו קצינים בצה"ל שהגיעו לבני ברק על מנת להיפגש עם ראש ישיבה שמנסה להרכיב מסלולי חרדים בצה"ל. המפגינים מהפלג הירושלמי השליכו חפצים לעבר הקצינים - מפקד פיקוד ההכשרות, אלוף דוד זיני, וראש חטיבת תומכ"א (תכנון ומנהל כוח אדם), תא"ל שי טייב - והשניים נפצעו קל. היום מתכננים חרדים קיצוניים הפגנה גדולה בבני ברק נגד הגיוס, ייתכן שבצומת גהה, וכביש 4 צפוי להיחסם.
הפגישה של הקצינים עם ראש הישיבה הייתה אמורה לעסוק במציאת ישיבות עם אחוז גבוה של נושרים שיסכימו "להפריש" את חלקם לטובת שירות בצה"ל בהסכמה. צה"ל פועל בימים אלה לשכנע רבנים וראשי ישיבות שיסכימו לקיים את חוק הגיוס ולשלוח כמה עשרות עד מאות מתלמידיהם, בעיקר אלו שנושרים, כדי להגיע לכ-3,000 הצעירים החרדים שהצבא מקווה לגייס בשנה הקרובה, במסגרת חוק הגיוס ופסיקת בג"ץ.
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען בשיחות שניהל עם בכירים בסיעות החרדיות כי הצליח לרכך את ההתנגדות לחוק גיוס מוסכם על החרדים, ושיהיה רוב להצבעה על החוק. כך לפי פרסום ב"כיכר השבת". נתניהו טען בשיחות כי יהיה רוב לחוק הגיוס, גם אם שר הביטחון יואב גלנט ימשיך להתנגד אליו.
3 צפייה בגלריה
חרדים השליכו חפצים על קצינים בכירים שהגיעו לבני ברק
חרדים השליכו חפצים על קצינים בכירים שהגיעו לבני ברק
מקיפים את רכב הקצינים ומשליכים חפצים, הלילה
3 צפייה בגלריה
 נתניהו וגלנט. רה"מ טוען כי יהיה רוב לחוק הגיוס, גם אם שר הביטחון ימשיך להתנגד אליו
 נתניהו וגלנט. רה"מ טוען כי יהיה רוב לחוק הגיוס, גם אם שר הביטחון ימשיך להתנגד אליו
נתניהו וגלנט. רה"מ טוען כי יהיה רוב לחוק הגיוס, גם אם שר הביטחון ימשיך להתנגד אליו
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Violeta Santos Moura)
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), עקץ הבוקר את נתניהו, ובחשבון ה-X שלו כתב: "יש רק מקום אחד שמנסחים בו חוק גיוס, וזה בוועדת החוץ והביטחון. מתחילים לעבוד על נוסח הסעיפים ברביעי, מוזמנים כולם - מאזרחים ועד ראש ממשלה".
במשרד האוצר הזהירו היום בדיון בוועדת חוץ וביטחון מפני כוונת צה"ל להתחיל את גיוס החרדים דווקא מהאוכלוסייה העובדת. כדי להימנע מעימות חזיתי עם הישיבות במגזר החרדי, הוחלט בצה"ל לבחון דרך נתוני תלושי השכר מי לא לומד בישיבה אלא עובד בחלק מהיום, כך שייתכן שתחילת הליך גיוס שלו תהיה קלה יותר.
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר, אמר בדיון: "אני מוטרד מהמקום שהצבא הולך אליו, שהוא קושר בין נתוני הביטוח הלאומי של תעסוקה לבין האוכלוסייה שהוא יטרגט לצורך גיוס. זה יסמן את מי שיוצא לעבודה כפוטנציאל גיוס, זו עלולה להיות בכייה לדורות. גם לא נעלה את הגיוס וגם נפגע בתעסוקה".
גלעד מורג השתתף בהכנת הכתבה