(צילום: נויל האריס)

באופן מפתיע, קייב היא בועה. אם ציפתם למצוא כאן מתיחות ואזרחים מתמגנים עם שקי חול, זו לא המציאות. התחושה בבירת אוקראינה היא של שאננות מוחלטת. בשיחות שקיימתי עם אזרחים אוקראינים, בשדה התעופה ומחוצה לו, כולם ללא יוצא מן הכלל משוכנעים שלא תהיה פלישה רוסית, ושפוטין רק משחק על עצביהם של האוקראינים ושל המערב.
"אל תיבהל", הם אומרים לי. היום יום ראשון, באוקראינה זה יום שבתון, מזג האוויר בהיר, הטמפרטורה עומדת על מינוס מעלה אבל לא ממש קר, ונדמה שכולם הולכים לענייניהם, כמו בכל יום ראשון.
את הפער בין מה שבאוקראינה מתארים כ"היסטריה של הבית הלבן", לעומת השאננות המוחלטת של האזרח האוקראיני הממוצע בקייב, קשה להסביר. את התרעות המודיעין האמריקני שמזהיר מפני פלישה, הם דוחים על הסף, "אנחנו מכירים את פוטין טוב יותר מביידן", הם משכנעים אותי, אולי גם את עצמם.
4 צפייה בגלריה
רון בן ישי שליח ידיעות אחרונות ו- ynet לאוקראינה
רון בן ישי שליח ידיעות אחרונות ו- ynet לאוקראינה
רון בן ישי שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לאוקראינה
4 צפייה בגלריה
עצרת במחאה על ההסלמה, קייב אוקראינה
עצרת במחאה על ההסלמה, קייב אוקראינה
עצרת מחאה בקייב, בצל ההסלמה
(צילום: AP)
חוזרים מאוקראינה בצל החשש מפלישה
(צילום: אריק מרמור)

דווקא הישראלים בני משפחות מעורבות כן לקחו ברצינות את הנחיות הממשלה בירושלים והם יוצאים את המדינה. לא בהמוניהם, אבל במספרים שהם לחלוטין לא שגרתיים. בזמן שהטיסות מהארץ לקייב חצי ריקות, הטיסות מקייב לישראל מלאות כמעט לגמרי. עד כדי כך שבחברת התעופה אל על החליטו להוסיף טיסות שבוטלו בעבר בגלל חוסר ביקוש.
סוכנויות המודיעין בוושינגטון מסמנות את יום רביעי כיום המועדף על פוטין לפלישה. ביום שלישי הוא צפוי להיפגש עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ, ויש שתולים תקוות דווקא בשיחה הזאת, כזו שתשכנע את פוטין לא לצאת למערכה. הגרמנים הם הצרכנים הגדולים ביותר של נפט וגז רוסי, ומכאן התקווה. אבל ביום רביעי, כך אומרים מקורות ביטחון אמריקנים, עלול לקרות מה שכולם חוששים ממנו - פעולה רוסית, לא בהכרח פלישה, אבל כזו שתשפיע על מהלך העניינים.
לכן הישראלים, בעיקר שליחים מהארץ לכל מיני ארגוני סיוע, יוצאים את אוקראינה. בינתיים בלי פאניקה. עד הערב ייצאו כ-650 ישראלים ובני משפחות אוקראינים של ישראלים מקייב בטיסות לארץ. שלוש טיסות של חברת התעופה האוקראינית ייצאו לישראל וטיסה אחת של אל על שכבר יצאה הבוקר והייתה מלאה לחלוטין.
היועץ לביטחון לאומי של ביידן: "ישנה אפשרות סבירה לפלישה בקרוב"
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
עצרת במחאה על ההסלמה, קייב אוקראינה
עצרת במחאה על ההסלמה, קייב אוקראינה
"אומרים 'לא' לפוטין"
(צילום: AFP ,AP)
4 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ ועידה עם מנהיגי אירופה ו נאט"ו על רוסיה אוקראינה
קנצלר גרמניה אולף שולץ ועידה עם מנהיגי אירופה ו נאט"ו על רוסיה אוקראינה
האיש שיצליח להניא את פוטין מפעולה צבאית? קנצלר גרמניה שולץ
(צילום: EPA)
בינתיים בבירה, לא נראות שום הכנות לספיגת הפצצות רוסיות מהאוויר, כפי שמנבאים הדוברים האמריקנים. אמנם הדיווחים הם על "רוחות של מלחמה", אבל בקייב לעת עתה השמש זורחת, כמו בכל יום ראשון.

ביקורת על המאמץ "לפייס" את פוטין – עם השוואה ל-1938

כשברקע ניסיונות של הרגע האחרון מצד ארה"ב ובעלות בריתה במערב לשכנע את פוטין שלא להורות על פלישה של כוחותיו לאוקראינה – ולהצית בכך מלחמה שפרשנים חוששים כי עלולה לשבש את הסדר העולמי כולו – שר ההגנה של בריטניה בן וואלאס סיפק הבוקר אמירה ביקורתית למדי על המאמצים האלו, אותם השווה למאמצי הפיוס של הצורר הנאצי אדולף היטלר לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה.
את הדברים השמיע גם ברקע הפגישה הצפויה בין קנצלר גרמניה לפוטין, הצפויה כאמור מחר. "ייתכן שפוטין ישבית את הטנקים שלו וכולנו נחזור הביתה, אבל יש ניחוח של מינכן באוויר מצד חלק במערב", אמר וואלאס בריאיון לעיתון "סאנדיי טיימס". בדבריו התייחס לוועידת מינכן ב-1938, שנערכה בספטמבר אותה שנה בצל איומו של היטלר לפלוש לצ'כוסלובקיה ולכבוש את חבל הסודטים שבו אוכלוסייה דוברת גרמנית.
בוועידה, שבה השתתפו לצד היטלר ראש ממשלת בריטניה דאז נוויל צ'מברליין, ראש הממשלה הצרפתי אדואר דאלאדיה והרודן האיטלקי בניטו מוסוליני – ללא אף נציג של צ'כוסלובקיה עצמה – הוחלט לקבל את דרישתו של היטלר לספח את חבל הסודטים. למרות זאת, ותוך חודשים ספורים, היטלר כבש את שאר צ'כוסלובקיה. חצי שנה לאחר מכן פלש גם לפולין, ומלחמת העולם פרצה.
ועידת מינכן נתפסת מאז כסמל לניסיון עקר לפייס רודנים תוקפניים, והביקורת הזו של שר ההגנה הבריטי, אף שלא הפנה אותה לגורם ספציפי, מעידה על המחלוקות הלא-מעטות בקרב מעצמות המערב בנוגע לדרך שבה יש להגיב, ובעוצמה שבה יש להגיב, למתקפה אפשרית של רוסיה נגד אוקראינה. גרמניה, למשל, הייתה זהירה הרבה יותר מחברותיה לברית נאט"ו – בין היתר, אולי, על רקע התלות הגדולה יותר שלה בגז הרוסי – וגם צרפת השמיעה קולות זהירים יותר בשבועות האחרונים.