114 ימים לאחר שנעלמה, בוועדת העלייה והקליטה בכנסת קיימו היום (שלישי) דיון מעקב על מקרה היעלמותה של היימנוט קסאו, בנוכחות בני משפחתה. עם זאת, אל הדיון הגיעו רק יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו), ושלושה חברי כנסת יוצאי אתיופיה. שלשום פורסם ב-ynet כי הסוכנות היהודית ובני משפחתה של קסאו גייסו 350 אלף שקלים, פרס לאדם שימסור מידע שיביא למציאתה של הילדה.
מחפשים בצפת אחר היימנוט
(צילום: אביהו שפירא)

5 צפייה בגלריה
 הילדה היימנוט קסאו בת ה-9
 הילדה היימנוט קסאו בת ה-9
היימנוט קסאו בת ה-9. נעדרת מאז פברואר
טספאי קסאו, אביה של היימנוט, פנה לנוכחים בוועדה: "מבקש שתרגישו שהבת הזאת היא לא רק שלנו אלא של המדינה כולה. אין לנו יום ולילה מהדאגה לה. המשטרה חיפשה ואזרחים רבים התגייסו לסייע במציאתה, אבל כרגע אף אחד לא יודע איפה היא".
הוא הפציר במשטרה ובמערכת הביטחון לעשות יותר למען מציאת בתו, ואמר: "אני יודע שיש למדינה שלנו צבא חזק, שב"כ ומוסד - אבל אני מרגיש שהמשטרה לא עשתה מספיק כדי למצוא את היימנוט. איך ייתכן שחלפו ארבעה חודשים ואף אחד לא יודע איפה היא נמצאת? אנחנו מתוסכלים מאוד מכך שאנו לא יודעים מה עלה בגורלה".
הוא התלונן כי עד כה לא דאגו במשטרה למנות איש קשר, דובר השפה האמהרית, שאליו יוכלו לפנות במידת הצורך. "בוועדה הקודמת היה פה נציג והוחלט שאחת ליומיים המשטרה תגיע אלינו ותדווח על מה שקורה בשטח - וזה לא קרה. גם ככה קשה לנו שאנחנו לא מבינים את השפה העברית ושהתקשורת מתנהלת דרך מרכז הקליטה", אמר.
בלצ'או, אמה של של הנעדרת, הוסיפה כי "היימנוט היא לא רק הילדה שלי. אני מתחננת בפניכם שלא תישאר כ'נעדרת'. האחים שלה במצוקה קשה ואני צריכה להיות חזקה בשבילם, אבל הם מפחדים. אני רואה את היימנוט בחלומות שלי, תלויה על חוט ומתחננת שאעזור לה". אירוסלם מששה, אחותה של היימנוט, ביקשה מהנוכחים: "אסור להפסיק את החיפושים, משום שאם ייפסקו - זהו מסר לכל ילד וילדה בישראל שהמדינה לא ערבה לביטחונם".
5 צפייה בגלריה
 ועדת העלייה הקליטה והתפוצות - עדכון סטטוס חיפושים אחר הילדה היימנוט קסאו
 ועדת העלייה הקליטה והתפוצות - עדכון סטטוס חיפושים אחר הילדה היימנוט קסאו
יו"ר הוועדה פורר. "כולם המשיכו בחיים ושכחו מהאירוע. הזיה" (ללא קרדיט)
ראיון עם משפחתה של היימנוט קסאו
(צילום: אביהו שפירא)

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו, דרש בתגובה כי ימונה פרויקטור לעניין. הוא ביקר את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ואמר כי "כמו שהשר יודע להגיע לכל אירוע שיש בו מצלמות - כך עליו למנות פרויקטור דובר אמהרית בדרגה בכירה שיהיה בקשר עם המשפחה ויתכלל את המקרה. זהו אירוע לאומי והגיע הזמן שיתייחסו אליו ככה".
הוא ביקר בחריפות את העובדה שאף חבר כנסת לא השתתף בדיון, למעט חברי כנסת יוצאי אתיופיה, וכינה זאת "הזיה". החכי"ם שהגיעו לדיון היו משה סלומון (הציונות הדתית), פנינה טמנו שטה (יש עתיד), וצגה מלקו (הליכוד) - שהייתה הנציגה היחידה מקרב חברי הכנסת החברים בוועדה. "כנראה שאם זו הייתה ילדה מקיסריה שנעדרת, הוועדה הייתה מלאה והיו עורכים חיפושים מסביב לשעון. זה נראה כאילו ויתרו על היימנוט. כולם המשיכו בחיים ושכחו מהאירוע הזה", הוסיף פורר.
לדבריו, "מדינה שיודעת להשיג מידע מודיעיני מדויק, ברמת החלון, על יעדים במדינות אחרות - יכולה גם לעשות מאמצים למצוא ילדה שנעלמה". הוא ציין בהמשך כי "ממד הזמן באירוע הזה הוא קריטי - בכל יום שעובר אנחנו מתרחקים מפתרון. אף אחד לא יכול להתעלם מעיניה של היימנוט המביטות אלינו מהתמונות".
פורר דרש מהמשטרה וממשרד העלייה והקליטה לקיים שוב יום חיפושים מרוכז, ולחפש במקומות חדשים שלא נבדקו. כמו כן, הוא קבע דיון חוזר בעוד שבועיים בו יבקש לבחון מה התחדש בפרשה.
5 צפייה בגלריה
יום חיפושים מרוכז בצפת למציאת היימנוט קסאו בת ה-10
יום חיפושים מרוכז בצפת למציאת היימנוט קסאו בת ה-10
יום החיפושים האחרון בצפת. למשטרה אין קצה חוט
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
חיפושים אחר היימנוט קסאו
חיפושים אחר היימנוט קסאו
אזרחים רבים התגייסו לסייע בחיפושים. "לא נוותר עליה"
(צילום: אביהו שפירא)
חברת הכנסת פנינה טמנו שטה חיזקה את דבריו של יושב ראש הוועדה, והתקשתה להבין מדוע יושבים לצידה בדיון רק חברי כנסת יוצאי אתיופיה: "זו לא רק תעודת עניות - זו בושה, צביעות ואפילו גועל נפש לשבת כאן ולהיות חלק מהמקום הזה ולהבין שאם היימנוט לא הייתה יוצאת אתיופיה, כנראה שלמעט יושב ראש הוועדה פורר, היו פה נבחרי ציבור נוספים. אם היימנוט הייתה בצבע הנכון - היא הייתה הילדה של כולם והם היו מגיעים לדיון ועושים מאמצים".
היא הוסיפה כי היא "תולה את מלוא האחריות על גורמי המשטרה, הרשות החוקרת והשב"כ שלא מפעילים את כל האמצעים כדי להבין מה קרה ואיפה נמצאת הילדה. היו ילדים שסיפרו דברים שראו ובמשטרה טענו שהם בודים מליבם. כל עדות שקשורה לאירוע צריכה להיבדק. בלי לעשות פרשנות שגויה". חברת הכנסת צגה מלקו התחייבה בפני בני המשפחה כי "לא נוותר עליה. אני אומרת לכם, אל תתייאשו. לא נרים ידיים".
ברהן מלדה, מפקח תוכניות קהילתיות במשרד הקליטה, הסביר בדיון כי חפ"ק החיפושים נסגר מתוך מטרה להחזיר את מרכז הקליטה בצפת, ממנו נעלמה היימנוט, לשגרה מלאה - למען הדרים בו. הוא סיפר כי "בני משפחת קסאו היו אמורים לעזוב את מרכז הקליטה לפני כחודש על פי הנהלים, אך אושר להם להמשיך לשהות במרכז הקליטה. התמיכה בהם לא תיפסק".
5 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי בחיפושים בצפת
יעקב שבתאי בחיפושים בצפת
המפכ"ל שבתאי ביום החיפושים במרץ. "מנסים למצוא כיוונים חדשים לחקירה"
(צילום: שמעון אלבז)
מפקד משטרת צפת, סגן ניצב יצחק אבוחצירא, הציג בדיון את פעילות המשטרה וטען כי "אין קצה חוט שלא נבדק". עם זאת, הוא הודה כי "החקירה נמצאת במבוי סתום ונשענת כעת בעיקר על מידע מודיעיני שנבדק במיידיות".
הוא הסביר כי רק לפני שבוע הצליחו בישראל להעביר את תמונתה של היימנוט לנציגויות האינטרפול בעולם בבקשה לסיוע בחיפושים אחריה, אך הבהיר כי ההנחה היא שהילדה לא הוברחה מחוץ לשטח המדינה: "אנחנו יודעים שהיא לא יצאה מגבולות הארץ, על בסיס הרבה פעולות חקירה מיוחדות שביצענו. לכל הפחות, לא יצאה בדרכים המקובלות".
סנ"צ אבוחצירא הדגיש כי המשטרה עשתה כל שביכולתה למען מאמצי החקירה, בה מעורבים כלל גופי הביטחון במדינה, ביניהם השב"כ, יחידת אית"ן הצבאית לאיתור נעדרים, סוכני משרד ראש הממשלה ועוד. "כל גרסה וכל פנייה, גם של ילדים, נבדקו שוב ושוב ונחקרו בידי יחידות שונות. אין תלונה שלא בדקנו, גם של חוזי עתידות וקוראים בקפה. אנחנו פשוט לא יודעים מה קרה לה. בכל יום אנחנו מדברים על זה ודנים בזה ומנסים למצוא כיוונים חדשים לחקירה", אמר.