רס"ן במיל' יוסי לוי, מנכ"ל נצח יהודה: צריך לשלב חרדים בצה"ל
(צילום: חגי דקל)

מנכ"ל עמותת נצח יהודה רס"ן (במיל') יוסי לוי התייחס הבוקר (רביעי) להצעת החוק החדשה לפטור מגיוס לחרדים, שאמורה להוריד את גיל הפטור מ-26 - לגילי 23-21, ואמר כי היא פוגעת בחרדים. "צריך לעצור את זה אחת ולתמיד. אם אומרים לצעיר בגיל 19 שיש לו פטור, הוא לא יתגייס".
לוי הסביר בריאיון באולפן ynet כי "המתגייסים לא מגיעים מאידיאולוגיה, היא נרכשת תוך כדי השירות. הצעיר לא רוצה לסכן את חייו למען מדינת ישראל, הוא מגיע לצבא מתוך אינטרס, למשל, הטבה של שנת לימודים. אחרי ארבעה חודשים הוא עומד מול הדגל ומצדיע לא פחות מחייל חילוני כי הוא עובר תהליך".
עמותת נצח יהודה הוקמה על ידי קבוצה של רבנים חרדים בשיתוף האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון וצה"ל במטרה לספק מענה לנוער חרדי שלא מוצא את מקומו בישיבות. כתוצאה משיתוף הפעולה הוקם גדוד נצח יהודה בחטיבת כפיר ובהמשך גם מסלולים נוספים הנותנים מענה לחרדים, כולל כאלו שאינם מתאימים לתפקידי לחימה.
1 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת הגיוס. "ניתן לעלות ל-25% אחוזי משרתים חרדים"
חרדים בלשכת הגיוס. "ניתן לעלות ל-25% אחוזי משרתים חרדים"
חרדים בלשכת הגיוס. "ניתן לעלות ל-25% אחוזי משרתים חרדים"
(צילום: ירון ברנר)
לוי אמר כי "כאדם שסיכן את חייו למען מדינת ישראל, אני מרגיש את הכאב לגבי זה שהמגזר החרדי פחות מסכן את חייו. מסלולי חרדים בצה"ל הם הצלחה מסחררת ומהפכה אישית לכל חרדי שמשרת. בוגרי צבא חרדים משתלבים במשק בצורה הטובה ביותר".
לדברי לוי, לחרדים שלא שירתו בצבא קשה לאחר מכן להשתלב במשק. הוא ציין שלפי דוח מבקר המדינה מ-2019, 76% מהחרדים נשרו מלימודים אקדמיים. "אם אנחנו רוצים חברה וכלכלה בריאה צריך לחזק את שילוב החרדים בצה"ל. היום מתגייסים בשנה 10% מהשנתון החרדי, כ-1,200 משרתים, אבל ידוע לכל שיש הרבה יותר מעשרה אחוזים שלא לומדים תורה. יש הרבה מוסדות חרדים 'אפורים' שמוכנים לעודד גיוס, אבל לא עושים את זה מספיק".
"מעולם לא הייתה תוכנית ממשלתית לשילוב חרדים בצה"ל", הדגיש. "האמירה שלנו היא שצריך להשקיע פעם אחת בתוכנית רצינית, אני מבטיח שניתן לעלות תוך חמש שנים ל-25% אחוזי משרתים מהמגזר החרדי".
לוי טען שאחת המשימות המרכזיות שיש להקדיש להן מאמץ היא התודעה: "אם בעבר היו הפגנות במגזר החרדי נגד הנח"ל החרדי, היום זה כבר לא קיים, תומכים בנו. בעבר, 60%-70% חיילים חרדים הוגדרו כבודדים, היום הנתון הזה ירד ל-18%".
בינתיים, 500 בכירי מערכת הביטחון לשעבר קראו הבוקר נגד חוק הפטור מגיוס. "חוק הגיוס' המוצע עומד לקרוע את העם. הדרך שבה מנסים להעבירו, באמצעות תמורה כספית למשרתים, מהווה מכירת חיסול ערכית ופרק נוסף בחקיקות שתוצאתן פגיעה בחוסן הלאומי של ישראל", אמרו הבכירים מתנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל".