4 צפייה בגלריה
מימין: אחד המחבלים מהפיגוע בחדרה. משמאל: המפגע מבאר שבע
מימין: אחד המחבלים מהפיגוע בחדרה. משמאל: המפגע מבאר שבע
מימין: אחד המחבלים מהפיגוע בחדרה. משמאל: המפגע מבאר שבע
ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום (שני) הערכת מצב ביטחונית לאור פיגועי הטרור האחרונים - ובעיקר הפיגוע בבאר שבע בשבוע שעבר והפיגוע בחדרה אמש - שבה השתתפו שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה וגורמים נוספים. בתום הערכת המצב התפרסמו הנחיות ראש הממשלה למיגור הטרור, ובהן תגבור כוחות הביטחון ומעקב הדוק ברשתות אחר גורמים מסיתים ומפגעים פוטנציאליים. במקביל, גנץ הודיע שדחה את נסיעתו להודו בעקבות המצב.
לפי לשכת ראש הממשלה, בתום הערכת המצב הנחה בנט על "המשך מאמץ מבצעי נרחב, על-ידי מגוון כלים - בהם משפטיים, כלכליים, מודיעיניים ודיגיטליים - בכלל הזירות, לרבות פעולות חקירה גלויות וסמויות, במטרה למנוע אירועים נוספים ולמצות את הדין עם מי שסייעו להוצאת הפיגועים אל הפועל". בנוסף, הוחלט על תגבור כוחות של גורמי הביטחון, בדגש על מוקדי חיכוך, באופן מיידי ועד ליום העצמאות.
לוחמי מג"ב שנפצעו בפיגוע בחדרה נפגשים ומדברים לראשונה
(צילום: אריק מרמור )

פרשנות / יוסי יהושוע באולפן ynet

דודו של הלוחם שנרצח בראיון לאולפן
(צילום: נויל האריס)

בתום הדיון הנחה בנט לשנות את ההחלטה האוסרת על לוחמים בצה"ל לצאת הביתה עם כלי הנשק מחשש לגניבות. כדי לחזק את תחושת הביטחון ולאפשר ליותר נושאי נשק להגיב מהר לפיגועי טרור, צה"ל ישנה את המדיניות ויאפשר גם ללוחמים שבהכשרות לצאת לבתיהם עם נשק.
כמו כן, הוחלט על "שימוש בצווי הגבלה ובמעצרים מנהליים כלפי פעילי טרור, במקרים המתאימים בהם ניתן יהיה להציג תשתית משפטית מתאימה". בנוסף לכך, הוחלט על ניטור השיח ברשתות החברתיות, זיהוי גורמים מסיתים ומפגעים פוטנציאליים ונקיטת צעדים מתאימים נגדם.
לשכת ראש הממשלה הודיעה גם על שימור וחיזוק השיח עם מנהיגי ציבור ומובילי דעה בציבור הערבי במטרה לשמר את היציבות. כמו כן, הוחלט על המשך והרחבת מבצעי החרמת נשק במקומות הרלוונטיים ע"י משטרת ישראל.
זירת הפיגוע בחדרה, אמש והבוקר:
4 צפייה בגלריה
   זירת הפיגוע בחדרה, יום אחרי
   זירת הפיגוע בחדרה, יום אחרי
(צילום: גיל נחושתן )
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: רויטרס)
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה הדגיש כי מדובר במצב חדש שמצריך היערכות והתאמה של מערכת הביטחון לנסיבות, במסגרתן חלקים קיצוניים בחברה הערבית, המוכוונים ע"י אידיאולוגיה איסלאמיסטית קיצונית, נוקטים בפעולות טרור ופוגעים בחיי אדם".
שני המחבלים שעומדים מאחורי הפיגוע בחדרה אמש הם איברהים ואיימן אגבריה, בני דודים מאום אל פחם, אחד מהם הואשם ב-2016 בניסיון הצטרפות לדאעש. מהחקירה עולה כי הם הגיעו לרחוב הרברט סמואל בחדרה וירו לעבר לוחמי מג"ב בתחנת האוטובוס. הם המשיכו בירי ללא הפסקה, בין היתר לעבר רוכב אופניים שעבר באזור. לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב, שישבו במסעדה סמוכה, שמעו את היריות, רצו למקום וחיסלו את המחבלים. שניים מהמסתערבים נפצעו באורח קל עד בינוני.
קרוביהם של שני המחבלים אמרו כי "לא ידענו שהם תכננו פיגוע. הם התנהגו כרגיל, כולם מופתעים. שמענו מאנשים על הפיגוע". אחמד אגבאריה, אביו של איימן, אמר כי בנו שהה רוב הזמן בחדרו או בעבודה. "לא הרגשנו שהוא מתכנן לנסוע לחדרה ולהשתמש בירי", אמר האב, שהוסיף כי בזמן הפיגוע "שידרתי משחק כדורגל של הועל אום אל פחם ולא האמנתי כשהתקשרו אליי לעדכן אותי. אנחנו בהלם".
מהערכות ראשוניות של גופי הביטחון, לא נמצא קשר ישיר או ארגוני, דוגמת "מפקדה משלחת", בין המפגעים בשני הפיגועים - ושניהם בוצעו כנראה לאחר התארגנות מקומית. הסימנים בזירת הפיגוע ליד תחנת האוטובוס, ברחוב מרכזי בחדרה, הפתיעו גם את המפכ"ל והשר לביטחון פנים שהגיעו הלילה למקום. לצד השכפ"צים המעוטרים בסמל המזוהה עם דמות הקומיקס "המעניש", שני המחבלים הצטיידו באמצעי לחימה רבים ושונים לפיגוע ארוך ומשולב, שלא מן הנמנע אמור היה לכלול גם חטיפת בני ערובה.
4 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
המחבלים איימן ואיברהים אגבריה
שני המחבלים הגיעו עם כלי נשק תקניים, בהם רובים אוטומטיים, סכינים, מחסניות מלאות, כפפות ואף ארגז תחמושת עם מאות כדורי 5.56 צה"ליים גנובים. התגובה המהירה והחדה של המסתערבים שהיו באזור במקרה סיימה את האירוע ללא מסע קטל המוני.
החשד המרכזי שנבדק הוא כי השניים פעלו בהשראת דאעש, בדומה למחבל הבדואי מחורה שרצח ארבעה אזרחים בשבוע שעבר בבאר שבע. אלא שהפעם הפיגוע היה מתוכנן יותר, כלל שימוש ברכב ובנשק חם על ידי שני אנשים, ולמרות זאת לא סוכל על ידי שב"כ.
במקביל, בתום הערכת מצב של ראשי המערכת הביטחון, הוחלט להקפיץ מחר לאוגדת איו"ש ארבעה גדודי תגבור מאימונים - גדוד שקד מחטיבת גבעתי, גדוד נצח יהודה מחטיבת כפיר, גדוד קדם מחטיבת החילוץ ואת גדוד 50 של הנח"ל, כדי לעבות את הנוכחות והפעילות הצבאית במוקדי החיכוך הרגישים, ולמנוע פיגועי השראה גם מפעילים רדומים של המדינה האסלאמית בגדה.
באוגדת איו"ש, על אף השקט היחסי (על 8 מתוך 9 הפיגועים בחודש האחרון, בהם במזרח ירושלים, בחדרה ובבאר שבע, היו אחראיים מחבלים נושאי תעודת זהות כחולה) סימנו כבר בחודש ינואר את 1 באפריל כתאריך מועד לפורענות. הסיבה: הצטלבות הרמדאן הנפיץ עם חג הפסח, יחד עם התרעות מודיעיניות שהתגבשו לאחרונה להוצאת פיגועים על ידי מחבלים פלסטינים.
כחלק מהמאמצים של אוגדת איו"ש למנוע את זליגת המתיחות לגדה, בוצעו בשבועות האחרונים מאות מעצרים של חשודים בטרור בערים ובכפרים הפלסטיניים, עם ממוצע חריג של כ-200 עצורים מדי שבוע. "1 באפריל נבחר לתאריך היעד למוכנות של אוגדת איו"ש על יחידותיה להסלמה", העריך כבר לפני שלושה חודשים מפקד האוגדה, תת-אלוף אבי בלוט, במסר ששלח למפקדים תחתיו. "החמצן וחומר הבערה כבר קיימים בשטח, רק חסר גפרור שיצית את כל המרחב. עלינו להיות מוכנים ונכונים ליום פקודה".