מחו"ל לבידוד: ynet עם הנוחתים בנתב"ג
(צילום: שמוליק דודפור)

הישראלים ממשיכים לטוס לחו"ל על אף ההפצרות של גורמי הבריאות ושל ראש הממשלה נפתלי בנט - וחלקם חוזרים ממדינות שחזרה מהן מחייבת בידוד מלא. כ-38 אלף עוברים מדי יום דרך נתב"ג, ירידה משמעותית לעומת 120 אלף בשנת 2019 - אך עדיין מדובר במספרים שמטרידים את משרד הבריאות. רבים עדיין חוזרים מהמדינות שהטיסה אליהן נאסרה החל מהלילה, ומבטיחים שיקיימו את הבידוד. "לא הייתה ברירה אחרת אלא לצאת לחופש", אמר אחמד דלאשה, שחזר מאיסטנבול.
5 צפייה בגלריה
נהנו בטורקיה - וכעת חוזרים לבידוד. מגי בוקובזה, ירון פרץ ואחמד דלאשה
נהנו בטורקיה - וכעת חוזרים לבידוד. מגי בוקובזה, ירון פרץ ואחמד דלאשה
נהנו בטורקיה - וכעת חוזרים לבידוד. מגי בוקובזה, ירון פרץ ואחמד דלאשה
(צילום: שמוליק דודפור )
5 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
חלק מהטיסות ממדינות בסיכון מירבי ינחתו בטרמינל 1. נתב"ג, אתמול
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
ד"ר שרון אלרעי-פרייס רוצה מתווה חדש. נתב"ג, אתמול
(צילום: יריב כץ)
ועדת החוקה אישרה שלשום בצהריים את צירופן של בריטניה, גיאורגיה, טורקיה וקפריסין לרשימת המדינות שנמצאות בסיכון מרבי והטיסה אליהן אסורה. ההגבלה על טיסות למדינות בהגדרה זו תסתיים ב-9 באוגוסט, כשבמקביל הודיעה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס על כוונת משרד הבריאות לגבש מודל חדש להגבלת היציאה מהארץ. בינתיים, ישראלים שירצו לטוס למדינות האסורות יצטרכו לקבל אישור מוועדת חריגים - או להסתכן בקנס של 5,000 שקלים. אלרעי-פרייס הוסיפה כי מדינות נוספות עומדות בקריטריונים לאיסור טיסה, ובהן יוון, בולגריה ואיחוד האמירויות.
משרד הבריאות מסר כי על אף שהוגדר כי החוזרים ממדינות בסיכון מירבי ינחתו בטרמינל 1, בשלב זה לא ניתן להכיל את כמות הנוסעים הזו בטרמינל. לכן הוחלט שמלבד הטיסות מרוסיה ומהודו, שימשיכו לנחות בטרמינל 1, שאר הטיסות ינחתו בטרמינל 3. עם זאת, במשרד הבריאות אמרו שבכל זאת תהיה הסטה של חלק מהטיסות לטרמינל 1, ובהמשך השבוע יתקיימו דיונים על כך. ההחלטה לגבי אילו טיסות ינחתו בטרמינל 1 ואילו ב-3 תתקבל, ככל הנראה, בהתאם לכמות הנוסעים בטיסה.
5 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
נתב"ג, אתמול
(צילום: יריב כץ)
ביום שלישי בלילה, נזכיר, החלו חוקים חדשים בכל הקשור לנתב"ג במטרה למנוע את הפרצה. כעת הכניסה לכלל הטרמינלים בנתב"ג מותרת רק כארבע שעות לפני הטיסה, ורק לבעלי כרטיס טיסה, מלווים לקטינים, מלווים לאדם עם מוגבלות או נכות ועובדי השדה. בכך מנסים ברשות שדות התעופה למנוע כמה שיותר הידבקויות בשטח השדה.

חוזרים לבידוד: "ומה עם המלונות באילת?"

מגי בוקובזה, שנסעה לחופשה בטורקיה לפני שנכנסה לרשימת המדינות האסורות, שבה אתמול בבוקר ארצה - ותידרש להיכנס לבידוד. "כבר הרבה זמן רציתי לנסוע לטיול הזה, לצאת קצת מהבית", אמרה. "אמרו לי שאצטרך להיות בבידוד, אבל אמרתי שאין לי בעיה".
היא הודתה כי במקרה של טורקיה, הצורך בחזרה לבידוד בישראל נראה לה הכרחי: "כשהגענו לשם היינו תמיד עם מסכות, לא הורדנו אותן מהפנים בכלל. אבל בערב, אם יוצאים למסעדה או למועדון, זה פשוט נורא. אין מקום ללכת אפילו, אין מקום לזוז. מפוצץ, בלי מסכות, בלי שום דבר, בלי ריחוק חברתי, אין שום דבר. הבידוד מוצדק בהחלט ואני שמחה על כך שעשיתי שתי בדיקות קורונה ואני שלילית. יש לי משפחה ואני חייבת להישמע להוראות ולחוקים. אני באה ישר לבידוד, אין ספק בכלל".
ד"ר אלרעי-פרייס על איסור טיסות למדינות ספציפיות: "זה כבר לא מספיק"

גם ירון פרץ התייחס לכך שבטורקיה הכול פתוח - אך טען כי הוא מרגיש שהכנסתה למדינות האדומות היא החלטה פוליטית. "לא יודע מה כל הפאניקה", טען. "פה בארץ נדבקים כל יום בכמויות". בהתאם להנחיות, פרץ אמר שייכנס לבידוד ביתי, אך הוא לא מאמין שזה הכרחי. "אם כולם מחוסנים ועושים בדיקות, למה צריך בידוד? כולם מדברים על שדה התעופה, אבל מה עם המלונות באילת? אי אפשר להשבית את המדינה".
פרץ אמר גם כי פגש בטורקיה ישראל שמתעכבים עם חזרתם לארץ, כדי לא לשוב לבידוד. "לחלק ביטלו טיסות, וחלק מעדיפים להישאר", אמר. "אני מאמין שיהיה בלגן רציני עם החזרות של אנשים, שישובו בזמן שלא תכננו".
אחמד דלאשה, שחזר גם הוא מאיסטנבול, סיפר שלקח בחשבון שייתכן שייאלץ לשוב לבידוד. "נסעתי לירח דבש עם אשתי לטורקיה ולמלדיביים", אמר. "לקראת הטיסה הבנו שיש סיכוי שטורקיה תיכנס גם למדינות האדומות ושצריך לחזור לבידוד. זה מעכב אותי מבחינת העבודה ומבחינת חזרה לשגרה, אבל לא הייתה לי ברירה אחרת חוץ מלצאת לחופש ולחזור בסוף לבידוד. אין מה לעשות, זה ההנחיות".

המדינות האסורות - ואלה שמחויבות בבידוד

אתמול נחתו אלפים ממדינות שנחשבות ככאלה שהסיכון מהן גדול. הטיסות מדובאי ורוסיה נמשכות, וכך גם מהיעדים החדשים שנכנסו לרשימה האדומה, שם מסת השבים היא גדולה יותר - מאחר שמדובר בישראלים שלא נמנע מהם לטוס אל היעד, אך בחזרה ממנו הם מחויבים בבידוד.
5 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
15 מדינות אסורות, 18 מחייבות בידוד. נתב"ג
(צילום: יריב כץ)
נכון להיום ישנן 15 מדינות שהטיסה אליהן אסורה, ותלויה באישור של ועדת החריגים. חזרה ממדינות אלה מחייבת בבידוד. המדינות הן קפריסין, טורקיה, הודו, דרום אפריקה, בלארוס, רוסיה, גאורגיה, אוזבקיסטן, קירגיזסטן, בריטניה, ספרד, מקסיקו, ברזיל, ארגנטינה וסקוטלנד.
תחת ההגדרה "אזהרה חמורה" נמצאות 18 מדינות שניתן לטוס אליהן, אך חזרה מהן מחייבת בידוד מלא. המדינות הן פיג'י, איחוד האמירויות, מיאנמר, קמבודיה, מונגוליה, ליבריה, קניה, אוגנדה, זימבאבווה, זמביה, נמיביה, איי סיישל, קוסטה ריקה, הונדורס, גוואטמלה, פנמה, קולומביה ופרגוואי.
מלבד ההגדרות המיוחדות למדינות שבאזהרה חמורה ובסיכון מירבי, כלל השבים מחו"ל - גם המחוסנים - מחויבים לעבור בדיקת קורונה (PCR) לפני ההמראה לישראל, ולהיבדק גם בנמל התעופה בן גוריון. כמו כן, כולם מחויבים בבידוד של 24 שעות, או עד קבלת תוצאה שלילית בבדיקה שנעשתה בנתב"ג.
משרד הבריאות מסר גם כי יוגברו הפיקוח והאכיפה על שבים מחו"ל שנדרשים מבידוד ונאסר עליהם להשתמש בתחבורה ציבורית.

ומה עם התו הירוק? / אילנה קוריאל ועמית קרקו

במשחק כדורגל ובפסטיבל: כך נאכף התו הירוק
(צילום: רועי עידן, אבי חי)

מלבד ההגבלות המצומצמות בנתב"ג, הממשלה מנסה להיאבק בהתפשטות זן הדלתא בישראל גם באמצעות התו הירוק - שנכנס לתוקף בלילה שבין רביעי לחמישי. עם זאת, אכיפת התקנות האלה - שדורשת כוח אדם גדול ומשמעת ציבורית - עדיין נתקלת בקשיים.
ביום חמישי, במשחקה של מכבי תל אביב באצטדיון בלומפילד נגד סוטייסקה, נכנסו כ-10 אלף צופים לאצטדיון - אך התו הירוק כלל לא נבדק כראוי, וחלק מהאוהדים אף נכנסו בהצגת כרטיס בלבד. מכבי תל אביב מסרה בתגובה כי היא עושה ככל שביכולתה כדי לשמור על התו הירוק וההנחיות, והדגישה: "צריך לזכור שמדובר במשחק ראשון העונה שמתקיים תחת מגבלות, וככל שהיו אי סדרים כלשהם בכניסה למשחק - הנושא ייבדק ויופקו מסקנות למשחקים הבאים".
בפסטיבל הפרינג' הבינלאומי בבאר שבע התרעמו חלק מהמבקרים על כך שלא הוכנסו למקום בגלל מגבלות התו הירוק, שדרשו מהמארגנים להגדיר את שטח הפסטיבל כאזור סטרילי - ולבדוק תעודת מתחסן או מחלים לבני 12 ומעלה. עם זאת, האנשים שנכנסו לפסטיבל אמרו ברובם כי הם חשים בטוחים יותר כשהם יודעים שהוא מתנהל תחת התו הירוק.
פורסם לראשונה: 22:15, 30.07.21