שאשא ביטון: " זה סוף סוף קורה - מעונות היום עוברים למשרד החינוך"
(צילום: לע''מ)

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון קיימה אחר הצהריים (יום ד') מסיבת עיתונאים, ביחד עם שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ובה הם הציגו את רפורמת הגיל הרך - שבמסגרתה מעונות היום והפעוטונים (גילאי 0-3) יעברו ממשרד הכלכלה לאחריות משרד החינוך, כדי להבטיח רצף חינוכי ופדגוגי בגיל הרך.
במסגרת הרפורמה יועברו למשרד החינוך 840 מיליון שקלים, מתוכם 600 מיליון שקלים לבניית 180 מעונות יום חדשים ו-240 מיליון שקלים עבור תקנים, פיקוח, הדרכה והכשרה של מטפלות, בטיחות ורישוי.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, יפעת שאשא ביטון ואורנה ברביבאי
אביגדור ליברמן, יפעת שאשא ביטון ואורנה ברביבאי
"שנים דיברו על חשיבות המהלך". ליברמן, שאשא ביטון וברביבאי
(צילום: רפי קוץ)
"אחרי שנים של ציפייה זה סוף סוף קורה - מעונות היום עוברים למשרד החינוך", פתחה שאשא ביטון את מסיבת העיתונאים. "שנים מדברים על חשיבות המהלך הזה, ושנים רצו בו - אך הפוליטיקה לא אפשרה לו לקרות. שיתוף הפעולה שלי עם שר האוצר ושרת הכלכלה הפך את החזון למציאות".
לדברי שרת החינוך, בשנתיים הקרובות יוכפלו תקני הפיקוח על המעונות לאחר שיאותרו כלל המסגרות הנדרשות לפיקוח, תהיה הרחבה של ההכשרות המקצועיות למטפלות ויקודם היקף הבנייה של מעונות חדשים, שיגדילו בשנים הקרובות את מספר הילדים במעונות המסובסדים. "יחד איתכם ההורים נעשה זאת כדי להבטיח את הרישוי, הבטיחות והביטחון של הילדים שלנו", אמרה.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"מדובר במהלך שיעלה מיליארדי שקלים". ליברמן
(צילום: לע"מ)
משרד החינוך יפקח על המעונות באמצעות 100 מבקרים חיצוניים, והטיפול ייעשה בהתאם לסטנדרטים החינוכיים שיקבעו. פיקוח על הבטיחות כולל עמידה בכל דרישות הבטיחות הקפדניות להבטחת שלומם של הפעוטות, וכן פיקוח מנהלי על מילוי וביצוע כל הפעולות הנדרשות לקבלת רישוי וניהול תקין של הגן. בנוסף לכך יפקח משרד החינוך על אכיפת חוק המצלמות שמחייב התקנת מצלמות במעון.
שאשא ביטון הוסיפה כי בחודשים הקרובים לא תוטל רגולציה חדשה על המעונות כדי "לא לטלטל את המערכת". היא אמרה שהיא מודעת למצוקת כוח האדם, ושהמהלך ייתן אופק למטפלות. "אנחנו צריכים לזכור שאנחנו יוצאים למסע של בניית מערך הגיל הרך מגיל לידה. לא יהיו פה קסמים, נעסוק בנושא של הכשרה לאותן מטפלות, ונעניק להן גם כלים, גם ביטחון וגם יכולת". שרת החינוך הוסיפה גם כי יחול שיפור בתנאי העבודה ובתנאי השכר של המטפלות.
4 צפייה בגלריה
הפגנה של מעונות היום בצומת קפלן בת"א
הפגנה של מעונות היום בצומת קפלן בת"א
מחאת מעונות היום בצומת קפלן בת"א, אוגוסט
(צילום: מוטי קמחי)
במסגרת הרפורמה יחול החל משנת הלימודים הבאה שינוי ביחס התקינה - יחס המטפלות ביחס לכמות הפעוטות - כדי להעמיק את הטיפול והיחס האישי. פעוט עד גיל 15 חודשים יזכה ליחס של 5:1 לעומת 6:1 כיום, ומהילד השישי יהיה תקן נוסף. פעוט עד גיל 24 חודשים יזכה ליחס של 8:1 לעומת 9:1 כיום, ומהילד התשיעי יהיה תקן נוסף. פעוט מגיל 24 חודשים עד 36 חודשים יזכה ליחס של 10:1 לעומת 11:1 כיום, ומהילד ה-11 יהיה תקן נוסף.
שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי רעיון העברת המעונות למשרד החינוך נמצא על הפרק כבר עשרות שנים, ושכולם מבינים שזה המהלך הנכון. "אנחנו בסופו של דבר רוצים שילדים יהיו במסגרת חינוכית, לא סתם באיזשהו מקום עם בייביסיטר", אמר. "אנחנו רוצים שתהיה מסגרת חינוכית שתעניק לילדים את כל הכלים שנחוצים בעולם המודרני. למה המהלך לא קרה קודם? שתי סיבות - תמיד באוצר מצאו סיבה למה לא לתקצב, ומדובר במהלך שיעלה מיליארדי שקלים".
4 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
"בטוחים שהאחריות והרציפות להמשך הטיפול תיעשה בצורה הטובה ביותר". ברביבאי
(צילום: יואב דודקביץ')
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי אמרה ש"כנראה היה צריך שתי אימהות ואבא אחד בשביל להבין את החשיבות של מעבר ילדים מרגע לידתם לאחריות מערכת החינוך". לדבריה, במסגרת העברת האחריות למשרד החינוך, משרדה יעביר לו 110 אלף ילדים, 2,200 מעונות ו-47 עובדים. "אנחנו בטוחים שהאחריות והרציפות להמשך הטיפול תיעשה בצורה הטובה ביותר", אמרה.
המעבר לפיקוח משרד החינוך יכלול גם ארבע שעות הדרכה פדגוגית וליווי מקצועי בתוך הגן בכל חודש לכלל המעונות. בנוסף לכך יוכשרו כל צוותי החינוך בתחום החינוך והטיפול, קורס עזרה ראשונה וקורס התנהלות בטוחה. כמו כן, לראשונה בכל רשות מקומית ימונה רכז לגיל הרך.