פורום "המפקדים והלוחמים במילואים" פרסם הבוקר (רביעי) מסמך שמציג את ה"תוכנית להכרעת חמאס", שמבוססת לדבריהם על ההנחה שהפשיטות הנוכחיות לא אפקטיביות מספיק כדי להכריע את ארגון הטרור ולייצר לחץ משמעותי לשחרור החטופים. תוכנית הפעולה שהגיעה לידי ynet מחולקת לשני שלבים והיא מתייחסת גם לסוגיית הדין הבינלאומי.
התוכנית של איילנד

המסמך, שכותרתו "תוכנית האלופים", נכתב ביוזמת אלוף במיל' גיורא איילנד, ראש אגף מבצעים לשעבר, בתמיכת עשרות קצינים בכירים, בהם אלוף במיל' גרשון הכהן, תת-אלוף במיל' גיא חזות, המשמש כיום כראש מערך הלמידה בזרוע היבשה ותת-אלוף במיל' דדי שמחי. "כל עוד חמאס שולט בסיוע ההומניטרי - לא ניתן להכריעו", אמר אל"מ במיל' חזי נחמה, ממייסדי הפורום.
לפי התוכנית שיזם איילנד, כל השטח שמצפון לפרוזדור נצרים, כלומר העיר עזה על כל שכונותיה - יהפוך לשטח צבאי סגור. כלומר, כלל האוכלוסייה שנמצאת במרחב, שלפי הצבא מוערכת בכ-300 אלף איש - תידרש לעזוב באופן מיידי דרך הנקזים הצה"ליים המאובטחים.
לאחר שבוע שבו תינתן לאוכלוסייה אפשרות להתפנות - יוטל על האזור מצור צבאי מלא. לדברי הפורום, מצור זה יותיר בפני המחבלים בעיר עזה ברירה אחת - להיכנע או למות. בהצגת התוכנית פורסמה כאמור התייחסות גם לדין הבינלאומי, וצוין כי "המתווה עומד בכללי המשפט הבינלאומיים, מכיוון שהוא מאפשר לאוכלוסייה להתפנות מאזור הלחימה בטרם יוטל המצור".
2 צפייה בגלריה
פרוזדור נצרים רצועת עזה
פרוזדור נצרים רצועת עזה
לוחמי צה"ל בפרוזדור נצרים
(צילום: דובר צה"ל)
פורום "המפקדים והלוחמים במילואים" הציג את התוכנית לחברי הקבינט ולשרים בכירים בממשלה בימים האחרונים, בתקווה שהדרג המדיני יורה לדרג הצבאי לפעול בהתאם להצעה בהקדם האפשרי.
לדברי אלוף במיל' איילנד, "עסקת החטופים בנובמבר, שהייתה עסקה טובה בראייה של היום, נבעה מכך שישראל הכניסה לרצועה שתי משאיות בלבד בכל יום. אחת מדרישותיו של חמאס במו"מ הייתה להעלות את מספר המשאיות ל-200 מדי יום. אין דבר שדיקטטור מפחד ממנו יותר משלטון אלטרנטיבי והמון זועם". עוד הוסיף איילנד כי ניתן יהיה בהמשך לשכפל את המתווה לרפיח ולמקומות נוספים ברחבי הרצועה.
יו"ר הפורום, אל"מ במיל' נחמה, הוסיף: "תוכנית האלופים היא הדרך הנכונה בעת הזאת להכרעת חמאס ולשחרור החטופים - והיינו צריכים ליישם אותה כבר לפני מספר חודשים. בעת הזו, לאחר שחמאס רצח בדם קר שישה מאחינו, חובה על צה"ל ומדינת ישראל ליישם את התוכנית היחידה שתסייע בהכרעת חמאס". לדבריו, "מי שלא מסוגל ליישם אותה חוטא לתפקידו - ולא יצליח להוביל את צה"ל ומדינת ישראל להכרעת חמאס".