מנהלי בתי החולים השובתים בראיון באולפן Ynet
(צילום: עידן ארבל)

שבעה בתי חולים ציבוריים הכריזו כי מהיום (ב') לא יקבלו מטופלים חדשים למחלקות הקורונה. זאת, לאחר שלטענתם ההסכמים שחתמו עם משרד הבריאות לא קוימו, והכספים שהובטחו להם לא הגיעו. שבעת המרכזים הרפואיים הם שערי צדק, הדסה, לניאדו, מעייני הישועה, ושלושת בתי החולים בנצרת.
"הבהרנו כבר יותר מחודש את המצב המעשי שלנו, והודענו למשרד הבריאות שבמצב הנוכחי, עד שלא יועברו אלינו המשאבים, לא נוכל להמשיך לתת טיפול", אמר לאולפן ynet מנכ"ל בית החולים שערי צדק, פרופ' עופר מרין.
4 צפייה בגלריה
עופר מרין
עופר מרין
"לא נוכל להמשיך לתת טיפול". מרין
(צילום: אלי מנדלבאום)
4 צפייה בגלריה
פגישת ניצן הורוביץ ונחמן אש עם מנהלי בתי החולים הציבוריים
פגישת ניצן הורוביץ ונחמן אש עם מנהלי בתי החולים הציבוריים
פגישת הורוביץ ואש עם מנהלי בתי החולים
על פי ההסכם שנחתם בחודש ינואר, כל בתי החולים יחד היו אמורים לקבל בכל חודש 105 מיליון שקל לצורך הפעלתם ולרכישת ציוד דחוף ותרופות. ההסכם היא אמור להעניק לבתי החולים ודאות תקציבית תוך הבטחת תשלומי שכר לעובדים ותשלומים לספקים לכל שנת 2021. אתמול כינסו המנהלים מסיבת עיתונאים מתחת למשרד הבריאות, בסופה נקראו לעלות לשיחה עם השר ניצן הורוביץ והמנכ"ל נחמן אש.
אתה אומר שזו לא איזושהי "סחיטה", אלא שאתם פשוט לא מסוגלים לתת טיפול
"חלילה וחס, אני לא רוצה שימוש במילה סחיטה, מאבק, שביתה", הבהיר מרין. "בשש וחצי בבוקר נכנסתי למחלקת הקורונה שלנו, נפטרו שם הלילה שני מטופלים. אני הסתכלתי על האחיות שעבדו שם בזמן הזה, והבנתי שהמשכורת שלהן לחג בסכנה. אתם שואלים אותי אם מוסרית אני יכול להכניס הלילה לשם עוד אחיות בידיעה שאני לא אוכל לשלם להן משכורות ולקנות להן מסכות? התשובה היא לא. יתעוררו כבודם במשרד האוצר והבריאות, יעבירו את המשאבים שהובטחו, ונוכל לטפל בצורה הכי מסורה שאנחנו מכירים".
מדברים על הוספת 2 מיליארד שקלים, 2,000 תקנים. איפה זה? אתם לא מקבלים?
"אנחנו בתי חולים במצב מיוחד, אין לנו אמא ואבא", הסביר מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, ד"ר פאהד חכים. "אנחנו לא בתי חולים ממשלתיים, ולא שייכים לקופות החולים. אנחנו אלה שאחראים על כל דבר שעובד בבית החולים שלנו. מבחינת תזרים כלכלי – אם אין מספיק כסף, אין אופציה להמשיך לטפל".
4 צפייה בגלריה
מחלקת קןרונה ב בית החולים שערי צדק ב ירושלים 2021-02-07  אלכס קולומויסקי
מחלקת קןרונה ב בית החולים שערי צדק ב ירושלים 2021-02-07  אלכס קולומויסקי
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, בתי החולים עומדים כעת בפני מצב בו אין להם את האפשרות לשלם עבור חמצן, ספקים, טיפולי כימותרפיה ובנק הדם. "כשאומרים 'תקן', אצלנו זו עלות. אם אין לי בסוף החודש כסף, זה לא יקרה. אין אופציה להמשיך להפעיל את בית החולים, וזו הבעיה. אנחנו חתמנו, יש הסכם חתום על ידי שר האוצר ושר הבריאות שאפילו אושר על ידי היועמ"ש. זו לא הזייה. כרגע זה פשוט לא יוצא לפועל, יש שם כסף שנמצא בכספת בתוך המשרדים, וזה לא עובר לצד הנכון".
מה צריך לקרות כדי שתוכלו לתת את המשכורות שאתה מדבר עליהן וטיפול לאותם חולי קורונה?
"צריך לקרות דבר אחד – שההסכם שנפתח לפני 7 חודשים, ימומש", הבהיר מרין. "משפט קצר וברור. נחתם הסכם, אני ממש אתרעם אם מישהו יזכיר את המילה מחאה, סחיטה או שביתה. אנחנו לא מבקשים שקל אחד ממה שהובטח לנו ונחתם. ואני רוצה להדגיש – מה שהובטח ונחתם הוא לא הסכם שנותן לבית חולים מיליארדים. גם אחריו אנחנו מקבלים פחות מחצי ממה שמקבלים כל בתי החולים הממשלתיים ביחס למיטה".
4 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
"זו לא המגפה שהייתה בהתחלה". מבצע החיסונים לתלמידים
(צילום: קובי קואנקס)

שני צעירים לא מחוסנים במצב קשה

פרופ' מרין התייחס גם למצבה של ילדה בת 13 שאושפזה בשערי צדק לאחר שנדבקה בקורונה לפני שהספיקה להתחסן, ועדכן כי מצבה קשה. הוא הוסיף כי קיים חולה נוסף. "יש בחור בן 19 שלא קיבל חיסון. הוא הגיע אלינו אחרי שהחלים, אבל עם סיבוכים ריאתיים קשים והוא מחובר לאקמו. בחור בן 19 נמצא על אקמו נמצא בסכנת חיים ממשית", הבהיר.
והוא ללא מחלות רקע?
"כן, זו לא המגפה שהייתה בהתחלה. אני מניח שבציבור יותר קשה לראות שמדובר על ילדים בשנות העשרה שלהם, שהיו בריאים קודם. זו מגפה קשה, אנחנו מביאים את הבשורה החשובה – החיסונים עובדים. הראשון, השני, והיום אנחנו יודעים שגם השלישי".