ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (יום חמישי) כי ראש המוסד דדי ברנע יוצא לדוחא שבקטאר כדי לקדם "שורת יוזמות שעל הפרק, בגיבוי חברי הקבינט" - אלא שזמן קצר לאחר מכן מיהרו השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר למחות על כך.
2 צפייה בגלריה
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
"טעות קשה". סמוטריץ' ובן גביר נגד נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, REUTERS/Brendan McDermid)
"המשך העירוב של קטאר במו"מ להשבת החטופים הוא טעות קשה", תקף סמוטריץ'. "אני מצר מאוד על החלטת ראש הממשלה לאשר את נסיעתו של ראש המוסד למו"מ עם קטאר. קטאר היא מדינת אויב שתומכת בחמאס ומגבה את עמדותיו במו"מ ומטרתה היא למנוע מאיתנו להשמיד אותו. קטאר מחזיקה את אל-ג'זירה ופוגעת אנושות בתדמיתה של ישראל בעולם ובאמצי מלחמת הקיום שלנו. שום דבר טוב לא יכול לצאת לנו ממערבות שלה ועלינו לדחות זאת מכל וכל. את החטופים נחזיר רק בכניעה של חמאס באמצעות המשך הלחץ הצבאי כפי שלוחמינו הגיבורים עושים כעת בצפון הרצועה".
בן גביר, שהתנגד גם לעסקה הקודמת שבה שוחררו 80 נשים וילדים ישראלים מהשבי, הוסיף: "הוצאת חברי משלחת המו"מ לא נעשתה על דעת כל חברי הקבינט - ולכן אני מתנגד להוצאתה, מהנימוק שלפיו בנקודה הנוכחית שבה ישראל נמצאת מול חמאס, בפרט לאחר חיסולו של סינוואר, אסור לתת לחמאס חמצן, אלא להמשיך לפעול להכרעתו. זו הדרך הבטוחה והנכונה שתוביל לניצחון ולהשבת החטופים לביתם, ולא דרך של עסקאות שיאפשרו לחמאס לארגן מחדש את כוחותיו ברצועה כך שיוכלו לפגוע בחיילינו, ולשקם את יכולותיו הצבאיות.
"לצד זאת, אני מברך את ראש הממשלה, צה"ל ויתר ארגוני הביטחון על המגמה החיובית בחודשיים האחרונים, בה ישראל פועלת בהתקפיות ובחתירה למגע מול האויב בגזרות המלחמה השונות, ומחזקם להמשיך במגמה זו - עד הניצחון המוחלט".

יוזמה מצרית, יוזמה רוסית - ותקווה אמריקנית

ב-25 באוגוסט התקיימה הפסגה המשמעותית האחרונה בניסיון לקדם עסקת חטופים משמעותית. כעת, 11 חודשים מאז העסקה הקודמת, ואחרי כמעט חודשיים של קיפאון מוחלט במגעים - משלחת ישראלית בראשות ברנע צפויה לצאת ביום ראשון לדוחא, באישור נתניהו.
לשכת נתניהו מסרה כי "בפגישה ידונו הצדדים באפשרויות השונות להתנעת המשא-ומתן לשחרור החטופים משבי חמאס, על רקע ההתפתחויות האחרונות". בהודעה נוספת נמסר כי נתניהו "בירך על נכונותה של מצרים לקדם עסקה לשחרור חטופים".
אירוע ״הקפות לשובם״ מחוץ למעון רה״מ
(צילום: שלו שלום )

בהקשר זה, נזכיר כי ראש המודיעין המצרי החדש, חסן רשאד, העלה יוזמה לעסקה קטנה שכוללת הפסקת אש של שבועיים תמורת שחרור ארבעה חטופים. הוא ביקש עצירת לחימה של 48 שעות לסגירת הפרטים. ראש השב"כ רונן בר הציג את היוזמה בקבינט, וחלק מהשרים הביעו בה תמיכה - למעט בן גביר וסמוטריץ', שהתנגדו. נתניהו ביקש מבר לעבוד על היוזמה מול המצרים, כדי לשפר אותה. ההערכה היא שהסיכויים של העסקה לצאת לפועל הם נמוכים, אך בישראל הסכימו לנסות לקדמה כדי שלא הלבין את פניו של ראש המודיעין המצרי החדש.
על אף שלא ברור עד כמה האמריקנים מייחסים ליוזמה הזו חשיבות, מקור בכיר דיווח לערוץ אל-קאהרה אל-אחבאריה המצרי על פגישה של "משלחת ביטחונית מצרית רמת דרג" בקהיר עם משלחת של בכירי חמאס, "כדי לסקור את המצב בעזה ואת הדרכים להתגבר על המכשולים העומדים בפני שקט ברצועה". עוד נמסר כי הפגישה, שבה נכח חליל אל-חיה, "מגיעה במסגרת המאמצים המצריים לחידוש המשא ומתן להפסקת אש בעזה". לפי המקור, "מצרים מחויבת להמשיך ולהגביר את הכנסת הסיוע כדי להקל על תושבי הרצועה".
2 צפייה בגלריה
מיצג חטופים הדלקת נרות זכרון ומחאה דוממת לציון יום הטבח בכיכר הזכרון כיכר דיזינגוף, תל אביב
מיצג חטופים הדלקת נרות זכרון ומחאה דוממת לציון יום הטבח בכיכר הזכרון כיכר דיזינגוף, תל אביב
מיצג לציון יום הטבח בכיכר דיזנגוף, תל אביב. אמש
(צילום: דנה קופל )
במקביל, ישנה גם יוזמה רוסית מול חמאס - שתכליתה לשחרר שני אזרחים רוסים מהשבי. בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק נועד במוסקבה עם סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב. אתמול הכחישו בישראל דיווחים ערביים על כך שמשלחת רוסית הגיעה לארץ למשא ומתן בנושא.
חרף היוזמות לעסקה והתקווה בארה"ב, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן חזר על עמדת ארגון הטרור כי החטופים יוחזרו רק על-ידי "עצירת המלחמה ונסיגה מלאה מהרצועה". חמדאן אמר לרשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, כי "המתווכות הודיעו למשלחת של חמאס שיש נתונים על התנעת המשא ומתן, אך המשלחת נאחזת בעקרונותיה. היא הגיעה לקהיר כדי לשמוע על הרעיונות שהוצעו, אבל אין שינוי בעמדת התנועה".
חמדאן הוסיף כי "מה שבלינקן אמר לא שונה ממה שהוכשטיין (שליח הבית הלבן למזה"ת) אמר, בניסיון לשנות את העמדה של חמאס כך שתתאים לאינטרס האמריקני-ישראלי. העם הפלסטיני לא יקבל אף עסקה חלקית המלחמה צריכה להיפסק עד להחלפת החטופים. כל מאמץ רציני לשחרור החטופים שבידי ההתנגדות צריך להתחיל בהפסקת אש".
מטה משפחות החטופים מיהר להגיב על צאת המשלחת לקטאר, ומסר כי על ראש הממשלה לתת מנדט מלא לצוות הישראלי. "בפעם הקודמת זה עלה בחיי חטופים", נכתב בהודעה. הודעה המטה נמסרה במקביל לקיומן של הפגנות למען החטופים ברחבי הארץ במלאת שנה לטבח. ואולם, בשלב זה מדברים האמריקנים על "עסקה קטנה", בתקווה שזו תביא עסקה גדולה יותר אחריה. להערכתם, חיסול יחיא סינוואר יוצר הזדמנות אמיתית לעסקה, כי מנהיג חמאס המת נחשב ל"פסיכופט" ו"מכשול לכל עסקה". לכן הגיע מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לסבב ביקורים במזרח התיכון, ואחרי תיאומים בישראל - הכריז אתמול בקטאר על חידוש המגעים. ואולם, בקטאר אומרים שעמדת חמאס לא השתנתה בחודשיים האחרונים.
פורסם לראשונה: 22:45, 24.10.24