איראן, נותנת החסות המרכזית של חיזבאללה, איימה על ישראל כי אם תפתח במתקפה נרחבת בלבנון - "תתפתח מלחמת השמדה" - כלומר, מלחמה כוללת. בחשבון ה-X של המשלחת האיראנית לאו"ם נכתב כי טהרן אמנם רואה ב"תעמולה" הישראלית על הכוונה לתקוף בלבנון "לוחמה פסיכולוגית", אך אם בכל זאת הדבר ייצא לפועל - "כל האפשרויות, כולל המעורבות המלאה של כל חזיתות ההתנגדות (המיליציות והחות'ים, למשל), על השולחן".
3 צפייה בגלריה
נתניהו וחמינאי
נתניהו וחמינאי
נתניהו וחמינאי
(צילום: AFP, אלכס קולומויסקי)
גלנט בגבול הצפון: "אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה"
(צילום: שחר יורמן / תקשורת שר הביטחון)

תקיפות צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

בינתיים, ואחרי ששר הביטחון יואב גלנט הבהיר כי פניה של ישראל הוא להסדר בצפון אם הדבר יתאפשר - ולא למלחמה בהיקף מלא מול חיזבאללה - ארגון הטרור שיגר גם אתמול עשרות רקטות ושלושה כטב"מים ליישובי הגליל, מה שהפעיל התרעות בנהריה ובשורת יישובים נוספים שתושביהם לא פונו. השיגורים הללו התרחשו אחרי שבעה חיסולים בלבנון תוך יממה.
ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', תקף אתמול: "בזמן שהממשלה עושה מאמצים עילאיים להגיע להסדר בצפון, נסראללה שוב מוכיח שהוא הריבון". דוידוביץ' ציין כי "משפחות שהסבו סביב שולחן השבת, נאלצו לשבת בממ"ד ובחדרי הביטחון". ואכן, אזעקות בזו אחר זו הופעלו בשורת יישובים, בהם גם קריית שמונה, ושלומי - שם נפגע בית מרסיסי רקטות, ללא נפגעים בנפש.
דובר צה"ל עדכן לאחר האזעקות הרצופות כי זוהו שלושה כלי טיס בלתי מאוישים שחצו משטח לבנון ונפלו במרחב הגליל המערבי, ללא נפגעים. שוגרו מיירטים לעבר כלי הטיס שחצו מלבנון - אבל לא בוצעו יירוטים.
תיעוד מהפגיעה בבית בשלומי

3 צפייה בגלריה
נפילה בסמוך לשלומי
נפילה בסמוך לשלומי
גלנט ונסראללה. "אם נגיע להסדר שירחיק אותם מהגבול, זה מקובל"
(צילום: אמיר ירחי / אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
כמו כן, זוהו כ-25 רקטות שחצו מלבנון לעבר הגליל המערבי ואצבע הגליל. לא היו נפגעים, אך כמה שריפות פרצו - וכוחות כיבוי פעלו על מנת לכבות את האש. כוחות צה"ל תקפו בארטילריה את מקורות הירי.
לאחר הירי לעבר הצפון, פתח צה"ל בגל תקיפות לילי של מטרות חיזבאללה בדרום לבנון. המטרות שהותקפו היו אתר צבאי של חיזבאללה בזבקין, שתי "תשתיות מבצעיות" באל-חיאם וחולא ומבנה צבאי של ארגון הטרור באל-עדייסה.
צה"ל עדכן אתמול כי מטוסי קרב תקפו תשתית צבאית בשימוש המערך האווירי של חיזבאללה במרחב ג'בל סאפי, צפונית לנבטייה. מהתשתית שהותקפה שוגרו בחודשים האחרונים טילי קרקע-אוויר לעבר כלי טיס של חיל האוויר. לפני כן חוסלו שלושה מחבלים בלבנון - שניים מהם פלסטינים, ושבעה סך הכול ביממה, כאמור.
תקיפות צה"ל בדרום לבנון, אתמול
(צילום: דובר צה"ל )

בהודעה על שיגור הכטב"מים אמש טען חיזבאללה כי היעד היה בסיס תותחנים בגעתון - במסגרת תגובה לחיסול פעיל הארגון בעיירה סוחמור שלשום. ארגון הטרור הלבנוני לקח אחריות גם על ירי לעבר מוצבים בהר דב ולמפקדה בבית הלל, בתגובה לתקיפת צה"ל בכפר כילא. ארגון הטרור השיעי לקח אתמול אחריות על שמונה פעולות נגד יעדים ישראליים.

"לא מחפשים מלחמה, אבל מוכנים אליה"

גלנט, כאמור, שידר אתמול מסר של ניסיון להגיע להסדרה, אם תהיה אפשרית, על חשבון פתיחת חזית מלאה בדרום לבנון. בסיור שקיים אתמול השר בגבול הצפון, הוא אמר ללוחמים וללוחמות: "אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה. ואנחנו נגיע לצומת, זאת תהיה צומת T גם עבור האויב וגם עבורנו. אם הוא יבחר ללכת למלחמה אנחנו נדע מה לעשות, אם הוא יבחר ללכת להסדרה אנחנו ניענה לעניין הזה".
שר הביטחון, שביקר באחד מבסיסי המודיעין באזור יחד עם מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין, אמר: "הגעתי לכאן על מנת לראות אתכם, לפני שעות אחדות הגעתי מארצות הברית. אני מגיע לכאן מאחת מיחידות המודיעין שלנו, ומה שאני רואה זה את היכולת מצד אחד לתת מודיעין גם לכוחות המגנים וגם לכוחות התוקפים, בכל ההיבטים, ואת שיתופי הפעולה בין הכוחות.
"בשיחות שלי נגעתי באפשרות שקוראים לה אפשרות מדינית – פתרון להגיע לתהליך הסדרי. ואני אומר לכם, אחרי שעות ארוכות של שיחות עם כל בכירי הממשל האמריקני – הדבר שנותן לנו את הגמישות להיות מסוגלים לדון על פתרונות מדיניים זה שיש לנו פתרונות צבאיים. כלומר, אם יש לך אלטרנטיבה יש מי שמדבר איתך".
לדבריו, "האלטרנטיבות שלנו משמעותיות ואנחנו מטפחים את שתיהן – מכינים את הכוח הצבאי – הגנה, התקפה וזה יכול לקרות מהר. מצד שני, מכינים את החלופה המדינית, היא תמיד עדיפה, אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה. אם הוא יבחר ללכת למלחמה אנחנו נדע מה לעשות, אם הוא יבחר ללכת להסדרה אנחנו נענה לעניין הזה, ואני מקווה שלכאן יגיעו הדברים אבל אי אפשר לדעת".
הוא הוסיף: "אני יודע שלא קל - לא קל לכם ולא קל לתושבי הצפון. יש דבר אחד שאני יכול לומר לכם וזה שלחיזבאללה וללבנון הרבה יותר קשה - זה קל לדבר מהבונקר ולשאת הצהרות. בסופו של עניין, יש שם מעל 450 הרוגים למחבלים – השטח מוכה ברמה מאוד קשה, ולכן העומס הזה מוטל על האויב בצורה הרבה יותר גדולה מאשר עלינו".
יירוטים בגליל העליון

3 צפייה בגלריה
כפר כילא ושיחין בדרום לבנון
כפר כילא ושיחין בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון, אתמול בצהריים
בקבינט המדיני-ביטחוני שלשום התפתח עימות בין השרים האם להגיע להסדר או לפתוח בחזית בהיקף מלא מול חיזבאללה בדרום לבנון. גלנט צינן את רוחות המלחמה, ואמר כי הסביר לארה"ב בשיחותיו השבוע שהסדר בצפון הוא עדיין אפשרי.
"אמרתי לאמריקנים שאנחנו לא אלה שרוצים במלחמה בצפון, ואם נגיע להסדר שירחיק אותם מהגבול, זה מקובל", אמר גלנט בדיון. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דחה את הדברים, והשיב: "איך אפשר בלי מלחמה? איך נסיים את האירוע בהסדר? לא למדנו לקח מ-20 שנים של הסדרים? נעשה הסדר, ואז תוך שנה או שנתיים יאנסו את נשותינו וירצחו את ילדינו".
השר רון דרמר, מקורבו של נתניהו, התערב: "אבל גם אם ננצח במלחמה נעשה הסדר. אתה לא חושב כך, השר בן גביר?". הוא השיב: "ננצח, ואז לא יהיה עם מי לעשות הסדר וטוב שכך".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מצידו: "אם נשיג הסדר שיאפשר את החזרת התושבים לצפון אז אפשר להגיע להסדר, אבל זה כולל את החזרת התושבים לצפון - רק עם כל התנאים שיאפשרו לכך". בן גביר ענה לנתניהו: "הסדר עם חיזבאללה יחזיר את 7 באוקטובר, עם הנאצים לא עושים הסדר".
באתר "פוליטיקו" דווח שלשום כי המודיעין האמריקני מעריך כי עימות רחב-היקף עלול לפרוץ בין ישראל לחיזבאללה בשבועות הקרובים, אם לא יושג הסכם הפסקת אש עם חמאס. לפי הדיווח, בממשל ביידן מנסים לשכנע את שני הצדדים להפחית את המתיחות, אך גורמים אמריקנים לא מאמינים שההסכם בין ישראל לחמאס, שנמצא על השולחן, יבשיל.
הן ישראל והן חיזבאללה, כך לפי שני בכירים אמריקנים המעורים במודיעין שבידי וושינגטון, כבר הכינו תוכניות קרב ופועלים להשיג כלי נשק נוספים. גורם בכיר נוסף ששוחח עם "פוליטיקו" הזהיר: "הסיכון גבוה יותר מכל נקודה אחרת בשבועות האחרונים". באירופה היו עוד פחות זהירים - ומדינות שונות הורו לאזרחיהן לעזוב את לבנון מחשש למלחמה.
פורסם לראשונה: 23:01, 28.06.24