אירוע הפרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
(צילום: דוברות משרד המשפטים )

במשרד המשפטים בירושלים ערכו הבוקר (שלישי) אירוע פרידה לאביחי מנדלבליט, שסיים היום תקופת כהונה סוערת בת שש שנים כיועץ המשפטי לממשלה. באירוע השתתפו שר המשפטים גדעון סער, מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי ופרקליט המדינה עמית איסמן - שימלא את מקומו של מנדלבליט באופן זמני.
השר סער, שהשתתף באירוע בשיחת וידאו מכיוון שנדבר בקורונה, אמר: "מכתפיך מוסר היום נטל אדיר, כמעט בלתי נתפס, של תפקיד קשה ומאתגר מאין כמותו, שלצידו אחריות גדולה. את תפקיד היועמ"ש מילאת באחריות, תבונה, ממלכתיות, שיקול דעת וגם באנושיות".
3 צפייה בגלריה
אירוע פרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
אירוע פרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
פרקליט המדינה עמית איסמן ומנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי באירוע הפרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
(צילום: דויד ווייל, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
אירוע פרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
אירוע פרידה מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט
"פעלנו יחד לשמור על מעמד היועמ"ש"
(צילום: דויד ווייל, לע"מ)
שר המשפטים התייחס למחלוקות שליוו את כהונתו של מנדלבליט: "כל מי שעומד בראש מערכת חוטף ביקורת על החלטותיה ועל מעשיה, פעמים רבות כשבאופן אישי לא היה אחראי להן, פעמים כשקיבל החלטה שבנסיבות מסוימות לא הייתה טובה ממנה. ידעת לספוג את זה בלי לגלגל את האחריות כלפי מטה, בלי להאשים אחרים, וכך מצופה ממנהיג של כל מערכת".
סער התייחס בדבריו להתקפות על מערכת המשפט: "בתקופה האחרונה של התפקיד חשת דאגה לעתיד המשטר הדמוקרטי בישראל. התרחקנו מקצה התהום, אך הסכנה טרם חלפה. המערכת המשפטית בישראל כמו כל מערכת, בוודאי זקוקה לתיקון, ואנו נעשה זאת כולנו יחד. אבל מי שעושה דה לגיטימציה למערכת הזו, אלו שתוקפים אותה על בסיס יומיומי בבליל עלילות שקרים ופייק ניוז אינם חפצים בתיקונה, אלא בהריסתה".
היועמ"ש היוצא מנדלבליט הודה לעובדי משרד המשפטים והייעוץ המשפטי על שנות העבודה המשותפת. "פעלנו יחד לשמור על מעמד היועמ"ש, על המוסד של היועמ"ש אל מול אתגרים חסרי תקדים לשינוי דרכי המינוי של היועצים המשפטיים, לביטול חוות הדעת של היועץ המשפטי, לביטול מונופול הייצוג בערכאות של היועמ"ש. בתקופת כהונתי הצבנו יחד נדבך נוסף שמתאפיין במקצועיות, ממלכתיות, אחריות, עמידה נחרצת על עקרונות שלטון החוק וערכי הדמוקרטיה".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
סער בנאום פרידה בזום. "מי שעושה דה לגיטימציה למערכת המשפט לא חפץ בתיקונה, אלא בהריסתה"
(צילום: לע"מ)
בסיום הטקס העניקו בכירי המשרד למנדלבליט מתנות פרידה. הם הגישו לו ספר המאגד קריקטורות שלו שפורסמו בעיתונים, וכן מאזניים מוזהבים, המסמלים את הצדק.
ביום ראשון תדון הממשלה במינוי המחליף של מנדלבליט - ככל הנראה מחליפה. אמש הודיעו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר המשפטים סער ושר החוץ יאיר לפיד כי יתמכו במינויה של עורכת הדין גלי בהרב-מיארה, לשעבר פרקליטת מחוז תל אביב.
בתחילת השבוע הגישה ועדת האיתור לתפקיד היועמ"ש את המלצותיה. בנוסף לבהרב-מיארה, המועמדת שהגיש שר המשפטים, המליצה הוועדה על המשנה ליועמ"ש לעניינים בינלאומיים ד"ר רועי שיינדורף ועל היועץ המשפטי של משרד הביטחון איתי אופיר. באופן מפתיע הוועדה לא כללה ברשימת המומלצים את המשנה ליועמ"ש רז נזרי, שנחשב למועמד מוביל. בעקבות זאת הוא הודיע אתמול על כוונתו לפרוש ממשרד המשפטים, כשנתיים לפני המועד המתוכנן לסיום כהונתו.
מנדלבליט בן ה-58 מכהן כיועמ"ש מאז פברואר 2016, ולפני כן כיהן כמזכיר הממשלה בתקופת ממשלותיו השלישית והרביעית של נתניהו. בין 2004 ל-2011 כיהן כפרקליט הצבאי הראשי. הוא מסיים כעת את כהונתו מבלי שאותר לו מחליף, על ידי הוועדה המיוחדת שהוקמה לשם כך, ואת מקומו ימלא זמנית פרקליט המדינה עמית איסמן. טרם פרישתו ניסה מנדלבליט "לנקות שולחן" עבור יורשו, ובין היתר הוביל עסקאות טיעון שחתמו את פרשותיהם של אריה דרעי ויעקב ליצמן. גם מול בנימין נתניהו הוביל מגעים לעסקת טיעון, אך נראה שאלו הגיעו למבוי סתום בצל דרישתו של מנדלבליט לקלון, דרישה שנתניהו מסרב לה בתוקף.
אף שבתחילת כהונתו מנדלבליט שאף לפי הערכות להתמנות בתום תקופת צינון לבית המשפט העליון, היום כבר לא בטוח שזהו היעד שלו. נראה שהמתחים הקשים שליוו את מנדלבליט, כולל ההתקפות הבלתי פוסקות עליו ועל ביתו, המאיסו עליו בינתיים את הפעילות הציבורית. ההערכה היא שמנדלבליט ייטול פסק זמן של לפחות שנה לפני שיחליט לאן מועדות פניו.